  • 11. Data: 2009-02-08 23:15:29
    Temat: Re: Terminowość ZUS a bank pocztowy
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

    > czytajac twój post wpadam w kompleksy - bo nic z tego nie rozumiem.
    > Mozesz wyjasnic jak 7 latkowi? Ale bez tekstów typu "nie popadajmy w
    > przesade" bo moim zdaniem to ZUs popada w przesade odmawiajac wyplaty
    > zasiłku np. za niedoplate w wysokosci 50 gr czy tez wlasnie za jednodniowe
    > spoźnienie z platnoscia. W koncu ZUs to nie jakas prywatna firma - zostali
    > powolani po to aby uczciwie dzielic nasze pieniadze - takie postepowanie
    > srednio mi sie wydaje uczciwe - wiec nie przesadzajmy! :)

    Zastanawiam się co odpowiedzieć. Najlepiej dla siebie przyjąć takie
    założenie, że instytucje są po to aby chronić państwo i jego interesy. To
    założenie zabezpieczy nas przed niespodziankami. Instytucja zakłada, że
    termin wpłaty to termin wpływu na ich rachunek. W banku przelew powinien
    odbywać się w tym samym momencie, ale nie wszędzie tak to działa. Jak się w
    banku przelew robi samemu to tak powinno być. Jak się wpłaca na poczcie lub
    w prywatnej instytucji od wpłacania to oni przelew robią raz dziennie o
    określonej godzinie, zwykle koło południa. Sumę trzeba prawidłowo policzyć.
    W tym celu przezorni utrzymują na swoich rachunkach niewielką nadwyżkę
    kilkuzłotową. Jak się wpłaci w terminie i ma pokwitowanie to łatwo to w
    sądzie wykazać, jakby co. Przekroczenie terminu powoduje naliczenie odsetek,
    ale są również zasady, że do zdaje się 6 zł, co odpowiada wysłaniu 2
    poleconych, nie bieże się karnych odsetek. A jak się spóźnimy nieco i mamy
    pokwitowanie, że zapłaciliśmy, ale nam podważają to się zwracamy o
    przywrócenie terminu. Przywrócenie terminu powoduje, że mamy wszystko
    zapłacone w terminie. Jak instytucja nie chce terminu przywrócić to
    odwołujemy się w kolejności wyżej i do sądu. Wydaje się, że zasada
    nieważności wpłat poterminowych jest wewnętrznym zarządzeniem, co by
    ułatwiło postępowanie. Jak sąd nam przyzna ważność poterminowych wpłat to
    urząd też się do nich zastosuje, bo ma podkładkę.

  • 12. Data: 2009-02-09 04:05:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Feb 2009, Budzik wrote:

    > Osobnik posiadający mail c...@i...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > tak wiem.
    > Nijak nie jest to odpowiedzia na moje pytanie.
    > To o czym piszesz to strona formalna,

    I to sprawa formalna się liczy, kropka.

    > technicznie natomiast wplaca sie ZUS na poczcie. :)

    No to co, jak poślesz *mi* pocztą np. deklarację podatkową, żebym ją
    "podrzucić do US biorąc datownik na kopii", to jak myślisz, termin
    dostarczenia będzie w dniu w którym *mi* wysłałeś?? ;)

    A czymże się Bank Pocztowy różni np. ode mnie? :P (no, oprócz tego
    że jest bankiem, bo to SA musi być i kapitał jakby inny)

    > No toz wlasnie sie pytam, jak poczta postepuje.

    Oddziel pocztę od Banku Pocztowego.
    To że osoba prawna powołuje do życia inną *osobę* (prawną), mimo że
    w 100% zależną, nie powoduje że ta (zależna) osoba jest częścią
    kreatora.
    Równie dobrze możesz wpłacać do dowolnego innego banku.
    I - dla jasności - ja *rozumiem* o co pytasz.
    Ale umyślnie piszę komentarz do tego o co *pytasz*, a nie tego o czym
    (niemal na pewno) *myślisz* (czyli o to, jak postępuje *Bank
    Pocztowy*, który z pocztą nie ma nic wspólnego, oprócz tego że
    jest ona jego właścicielem :D))

    > Czy moze, tak jak np. w mbanku

    Nie no, poczta ma układy z Bankiem Pocztowym i daje mu zarobić ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2009-02-09 04:05:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 8 Feb 2009, wt wrote:

    > Istnieje coś takiego jak termin wpłaty powodujący nieważność, istnieją
    > opłaty za nieterminowe wpłacenie. Jeśli wpłaty są nieważne to pewnie takie
    > nieważne wpłaty trzeba wycofać. Co by się na przykład stało, jakby ktoś na
    > początku nieważnie wpłacił, a potem przez wiele lat opłacał i o niczym nie
    > wiedział.

    Przecież z rzadka opisy takich przypadków, z realu a nie zadań dla
    studentów prawa ;) bywają na portalach i AFAIR były cytowane i tu.

    Prawidłowa procedura:
    - ubezpieczony żąda od ZUS zwrotu nadpłaconych składek
    - ZUS często odmawia (!) mimo 100% pewności przegrania sprawy,
    za to ktoś powinien wcześniej czy później odpowiedzieć, swoją drogą
    - ubezpieczony idzie do WSA i sprawę wygrywa
    - ZUS zwraca składki

    Oczywiście tylko w teminach nieprzedawnionych.

    Oczywiście o odsetkach można zapomnieć, bo to jest *nadpłata* powstała
    z winy ubezpieczonego - więc to czy ktoś te pieniądze dostał i czy
    ich użył jest bez znaczenia. Ma oddać w nominale. I tak dobrze że
    nie każą za depozyt zapłacić :P

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-02-09 07:06:28
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    To są Kolesie i dziesiątki milardów do przemielenia przez Swoich.

    Np. taki bohaterski robotnik Bujak stał na czele ZUS-u, jak Prokom się obławiał.

    A własnie w telewizorze widziałem Kuronia, jak przy okrągłym jak naczynie nocne stole
    w 1989 r. oznajmniał "my nie chcemy stanowisk", a Bujak kręcił się w tle.
    JaC

    -----

  • 15. Data: 2009-02-09 11:14:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Budzik wrote:

> [...]

    nanse&F=Giro

    > dzieki, choc liczyłem ze przekazuja od razu.

    Co gorsza większość tych opłacających gotówką na poczcie nie jest świadoma
    faktu, że mają pozakładane konta w banku pocztowym. Powypełniali jakieś
    papierki
    przy pierwszej wpłacie i potem już tylko biegali z gotówką do okienka
    zadowoleni,
    że nie muszą zakładać rachunku, który by ich po zbójecku przy okazji tych
    wpłat ograbił
    (pewnie 3x5zł przelew papierowy do ZUS w marmurku+opłata za prowadzenie min
    10-15zł)

  • 16. Data: 2009-02-09 18:58:37
    Od: Ania <a...@g...pl>

    cef pisze:
> [...]
    > tych wpłat ograbił
    > (pewnie 3x5zł przelew papierowy do ZUS w marmurku+opłata za prowadzenie

    chyba w kazdym banku przlewy do zus sa bezplatne, choc moze sie myle, w
    kazdym razie ja grosza nie place (multibank i mbank)

  • 17. Data: 2009-02-09 19:35:30
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > tych wpłat ograbił
    > (pewnie 3x5zł przelew papierowy do ZUS w marmurku+opłata za

    po namysle ciagne temat dalej:

    czytam na stronie poczty:

    Konto Giro Składka służy wyłącznie do przelewania należności z tytułu
    składek ZUS oraz zobowiązań podatkowych.
    Konto Giro SKŁADKA prowadzone jest w PLN.
    Na koncie nie pozostaje saldo, ponieważ wpływy zostają *natychmiast*
    przekazane do ZUS lub Urzędu Skarbowego, a wpływy na rachunki inne niż
    składki ZUS oraz podatki zwracane są posiadaczom przekazem pocztowym.
    Środki pieniężne na koncie Giro Składka nie są oprocentowane.

    no i teraz tak:
    wplacam 15. danego miesiaca - kasa wplywa na moje giro konto i od razu
    przekazywana jest dalej - zgodnie z informacja, ze na koncie nie ma salda a
    kasa przekazywana jest natychmiast - potem nastepnego dnia lub pozniej bank
    pocztowy przekazuje te kase do ZUS.

    No i teraz zastanawiam sie, kidy w takim razie to moje giro konto zostało
    obciążone? Bo wychodzi mi ze jak najbardziej 15.
    Sytuacja analogiczna w mbank - robie przelew 15. o godzinie 23:00 - przelew
    zostanie wykonany dopiero 16. ale konto obciazone jest juz 15. - ergo
    wplata jest w terminie - oczywiscie zdaje sobie sprawe, ze trzeba to bedzie
    w ZUS wyjasnic, bo oni sami z siebie tego dobrze nie zaksięgują.

    Gdzie popełniam w swoim rozumowaniu bład? A moze nigdzie?

    "Jesteś tak dumny ze swej inteligencji jak skazaniec, dumny,
    że jego więzienna cela jest taka obszerna." Anthony de Mello SJ

  • 18. Data: 2009-02-09 19:52:06
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Ania" <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > chyba w kazdym banku przlewy do zus sa bezplatne, choc moze sie myle, w
    > kazdym razie ja grosza nie place (multibank i mbank)

    To sie ciesz, ze masz taki bank (ja tez tak mam), ale z takiego Inteligo na
    przyklad 2,99 - za kazdy przelew.
    Czyli spoleczne, zdrowotne i FP to sa 3 przelewy, a zatem kasuje lacznie
    8,97

    Pozdrawiam
    SDD

  • 19. Data: 2009-02-09 19:55:08
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-09, SDD <s...@t...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > przyklad 2,99 - za kazdy przelew.
    > Czyli spoleczne, zdrowotne i FP to sa 3 przelewy, a zatem kasuje lacznie

    Inteligo ma zdaje się też ten feler, że jak wyślesz za późno, to przelew
    z Inteligo zostanie puszczony z datą z dnia następnego. W mBanku liczy
    się data zlecenia przelewu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 20. Data: 2009-02-09 19:56:19
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Budzik wrote:

    > po namysle ciagne temat dalej:

    > no i teraz tak:
    > wplacam 15. danego miesiaca - kasa wplywa na moje giro konto

    Wpływa nazajutrz

> [...]
    > pozniej bank
    > pocztowy przekazuje te kase do ZUS.

    > Gdzie popełniam w swoim rozumowaniu bład? A moze nigdzie?

    No właśnie tu. Kasa wpływa na Twoje konto Giro,
    ale nie od razu. Od razu jest przekazywana do ZUS jak wpłynie na Giro.
    Ale wpłacasz do Poczty Polskiej i ona ten jeden/dwa dni ma Twoją wpłatę.