    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Umowa o dzielo - koszty, prawa autorskie
    Date: Tue, 22 Oct 2002 21:42:03 +0200

    On Tue, 22 Oct 2002, Kasia Mikołajczyk wrote:

    >+ Użytkownik "plumtree" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
    [...]
    >+ > > Art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o pdof.
    >+ > > W tym roku: 143 zł.
    >+ > > Kasia
    >+ >
    >+ > Dzieki
    >+ > A czy jesli przedmiotem umowy sa prawa autorskie (z tymze nadal jest to
    >+ > umowa o dzielo) - to powyzsze przepisy rowniez maja zastosowanie? Czy
    >+ > moze moge pomniejszyc przychody o koszty?
    >+
> [...]

    Hm... drugi głos...
    Kasiu, możesz przeczytać moją wypowiedź do Sebastiana
    i "się odnieść" ?
    O ile umiem czytać to art.30.1.3 dotyczy *wyłącznie* art.13,
    jeśli ty kwalifikujesz "umowę autorską" do art.13 - to objaśnij
    mi proszę do której rubryki w PIT-36 lub PIT-37 wpiszesz
    ów przychód i skąd bierzesz wtedy 50% ryczałtowego KUP.

    Kilka słów komentarzy luzem; nie mam zdrowia poukładać
    w formie wykładu (nikt mi nie płaci ;>), chętni mogą
    się pobawić w puzzle:

    - w odróżnieniu od umów "osobistych" (art.13) od umów z przekazania
    praw majątkowych (w tym "autorskich") - jak to tłumaczył kiedyś
    jeden z grupowiczów-twórców - NIE WOLNO (bez względu na kwotę)
    odliczać rzeczywistych KUP (co m.in. wyraźnie różnicuje
    ich "miejsce w ustawie")
    - w KC jest "zasada swobody umów". Oznacza to że nikt ci nie
    zabroni zawrzeć umowy która nie jest zdefiniowana. Prawdą
    jest że niezdefiniowane umowy mogą być wykonywane tylko
    w ramach DG
    - tytuł umowy jest drugorzędny; w polskim prawie o faktycznym
    rodzaju umowy decyfuje jej treść - czytaj: "w razie problemów
    zadecyduje sąd"
    - fakt zaklasyfikowania danej umowy w znaczeniu jednej ustawy
    nie przesądza o jej klasyfikacji dla potrzeb innych ustaw,
    które *być może* mają własne, niespójne definicje; przykła-
    dowo: "umowa licencyjna" zazwyczaj zawiera zakres praw
    dostarczyciela i korzystającego - ale NIC nie przeszkadza,
    żeby JEDNOCZEŚNIE była umową o produkt przemysłowy.
    Dajmy na to - EULA MS-Windows zdaje się jest ewidentną
    licencją na utwór :> i umową na towar przemysłowy pt.
    "krążek CD sprawny przez dwa tygodnie" (czy jakoś tak),
    ale to nie oznacza że "licencje" takie jak niektóre tu
    wymienione:
    http://www.compaq.com/info/spd/
    ...nie moga być "normalnymi" umowami, w których producent
    czarno na białym deklaruje że to co sprzedaje to jest
    *oprogramowanie użytkowe* które *musi* spełniać pewne
    funkcje - a jak nie spełnia to ma miejsce zastosowanie
    gwarancja i parę innych wynalazków, opisanych m.in.
    w polskim KC !

    Streszczając się: fakt, że "na papierku" jest tytuł
    "umowa o dzieło" NIE OZNACZA w szczególności że dla
    celów podatkowych rozliczenia owego papierka należy
    zastosować artykuł 13 UoPDoOF.
    A taki przypadek (że to "nie 13") IMHO oznacza
    że to *również* nie 30.3.

    No, teraz jeszcze mi się dostanie od reszty grupy
    za potencjalne błędy i będziemy mieli jasność ;)

    Maddy, Karol, Sławek - żyjecie ?? ;)
    (i co się z Orką stało... :(!)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (tak BTW - uważający że w umowach "autorskich" należy
    się WYSTRZEGAĆ wszelakich zwrotów mówiących o "wdrożeniu"
    i innych "typowych pracach inżynierskich" - które
    niewątpliwie autorskie NIE SĄ [AFAIK] - wdrażać
    należy na nieautorską umowę o dzieło, IM*H*O [==MSZ]).