  • 1. Data: 2006-06-27 09:00:54
    Temat: Umowa zlecenie, wynagrodzenie a PUP
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Witam ;)
    Mam małą zagwozdkę z umową zlecenia.
    Otóż była sobie umowa zlecenie zawarta pod koniec kwietnia. W
    postanowieniach tej umowy jest określony termin jej wykonania (od 01-05 do
    15-06), wynagrodzenie (1,5tys brutto) oraz to ze płatność za nią nastąpi
    jednorazowo po jej wykonaniu i przedstawieniu rachunku przez
    zleceniobiorcę.
    No i byłoby wszystko ładnie pięknie ale zleceniobiorca teraz został
    odesłany z PUPy do nas w celu wystawienia mu (baczność) zaświadczenia o
    zatrudnieniu (spocznij).
    Na zdrowy rozum, przekazaliśmy informacje byłemu zleceniobiorcy iż on nie
    był ani nie jest naszym pracownikiem i takiego zaświadczenia nie możemy
    wystawić (mieliśmy rację? moim zdaniem tak). Potwierdziliśmy (stemple,
    podpisy) temu zleceniobiorcy jedynie rachunek jaki otrzymaliśmy od niego -
    na nim są wyszczególnione składki, podatki itp itd.
    Były zleceniobiorca zrobił drugie podejście do PUPy.
    Ale tym razem poprosił tego urzędnika o telefon do naszej firmy. I ten
    urzędnik mi na początku wyjeżdza z tekstem dlaczego nie wystawimy temu
    człowiekowi zaświadczenia o zatrudnieniu. Tłumacze mu że ten pan nie był u
    nas a ni nie jest zatrudniony - dlatego tez trudno wystawiać *zaświadczenie
    o tym* że był. W trakcie rozmowy okazało się że PUPie chodzi o ....
    wynagrodzenie (zaświadczenie o wynagrodzeniu). Zapytałem tego urzędnika czy
    dla niego zatrudnienie a wynagrodzenie jest jednoznaczne odpowiedział mi że
    ... przecież wszyscy wiedza o co chodzi. Ręce mi opadły.
    Najlepsze jest dalej ...
    Więc mówię urzędnikowi że to czego żąda jest przecież na rachunku
    (wynagrodzenie brutto, netto, składki ZUS) - ale on nadal że musi być
    zaświadczenie i basta. Chciałem sobie strzelić w łeb - ale mówię - dobrze -
    wystawimy żaświadczenie o wypłaconym wynagrodzeniu.
    No to ten urzędnik brnie dalej i mówi mi co ma tam być:
    - wynagrodzenie brutto, netto'
    - składki na ZUS;
    - składki na FP.
    No to więc pytam tego urzędnika - dlaczego nie przekazał tych informacji
    temu byłemu zleceniobiorcy za pierwszym razem - a ten mi na to że on
    przecież mógł sobie zanotować. No w sumie racja.

    Więc przygotowaliśmy ładne zaświadczenie o wypłaconym wynagrodzeniu że w
    okresie od 01 maja do 15 czerwca z tytułu umowy zlecenia wypłacono
    wynagrodzenie w wysokości 1,5tys brutto (podane netto) rozbiliśmy składki
    ZUS na część opłacaną ze środków zleceniobiorcy jak i zleceniodawcy, ile
    zdrowotnego ile na Fundusz Pracy.

    Wydaliśmy takie zaświadczenie byłemu zleceniobiorcy w poczuciu że wszsytko
    będzie OK.
    I co się okazało .... takie zaświadczenie jest nie istotne dla PUPu!!!

    Były zleceniobiorca do nas z pretensjami że przez nas nie otrzymał zasiłku
    dla bezrobotnych i jeździ tam i z powrotem do PUPy.

    Zatelefonowałem w końcu do PUPy i pytam o co im chodzi. miła pani kierownik
    tłumaczy mi że zna sprawę i że chodzi o to iż na tym zaświadczeniu nie ma
    rozbitych ile w danym miesiącu otrzymał wynagrodzenia dany zleceniobiorca.

    Więc tłumacze jej że otrzymał wynagrodzenie za wykonane zlecenie
    JEDNORAZOWO w dn. kiedy przedstawił rachunek, czyli 16-06-2006r. A pani
    kierownik mi na to że dla Urzędu Pracy potrzeba rozbite na ile kto otrzymał
    w jakim miesiącu wynagrodzenia.
    Znowu tłumaczę, że nie chodzi o "podzielenie" tego 1,5 tys na 1,5 miesiąca
    - bo tak to jest czysta matematyka, tylko że w chodzi tutaj w rachubę to iż
    np. gdyby zostało wypłacone wynagrodzenie w maju - to wtedy należałoby je
    wykazać w np. deklaracjach do ZUSu, pobrać zaliczki na podatek dochodowy i
    co najbardziej istotne - jako płatnik i zleceniodawca musielibyśmy otrzymać
    od zleceniobiorcy rachunek. A w oparciu o umowę zlecenia która stanowi że
    płatność nastąpi JENDORAZOWO po zakończeniu zlecenia - nie mielibyśmy nawet
    obowiązku przyjmowania tego rachunku.

    Ma ktoś pomysł, jak można rozwiązać najmniej boleśnie ta sytuację?
    Tak by nie ponieść konsekwencji ale też by ten były zleceniobiorca uzyskał
    prawo do zasiłku (z PUPu przekazano nam że brakuje mu miesiąc by uzyskał
    prawo do zasiłku).

    Herbi
    27-06-2006 11:00:51

  • 2. Data: 2006-06-27 12:44:37
    Temat: Re: Umowa zlecenie, wynagrodzenie a PUP
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Herbi wrote:
> [...]
    > prawo do zasiłku (z PUPu przekazano nam że brakuje mu miesiąc by uzyskał

    Zrób tabelke, nazwij ją zestawienie miesięcze i umieść tam tylko dwie
    kolumny za maj z samymi zerami za czerwiec. 1.5 tyś
    W wierszach porozbijaj na wszystkie możliwe składniki jednostkowe..

    maj | czerwiec
    netto 0 | xxx
    składka UZ 0 | yyyy

  • 3. Data: 2006-06-27 17:41:52
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:e7r97n$egc$4@inews.gazeta.pl...

    (ciach)

> [...]
    > kolumny za maj z samymi zerami za czerwiec. 1.5 tyś
    > W wierszach porozbijaj na wszystkie możliwe składniki jednostkowe..

    Jeżeli zleceniobiorcy brakuje pełny miesiąc, to takie zaświadczenie
    pozbawi go prawa do zasiłku dla bezrobotnych, bo z takiego
    zaświadczenia będzie wynikać, że w maju nie zarobił ani grosza,
    natomiast przez 15 dni czerwca zarobił całą kwotę 1500 zł i PUP
    uwzględni do stażu tylko 15 dni.
    W opisanej sytuacji proponowałabym założenie (prawdopodobnie zgodne ze
    stanem faktycznym), że zleceniobiorca pracował równomiernie przez cały
    okres umowy zlecenia i wystawienie zaświadczenia, w którym zostanie
    podane, że w maju zarobił 1000 zł brutto, a w czerwcu 500 zł brutto i
    odpowiednio należy podać jeszcze odprowadzone składki ZUS ( E i R)
    oraz na Fundusz Pracy od kwot wynagrodzenia w poszczególnych
    miesiącach.
    Jednym z warunków zaliczenia danego okresu do stażu pracy
    uprawniającego do zasiłku dla bezrobotnych jest uzyskiwanie
    wynagrodzenia co najmniej równego minimalnemu, czyli co najmniej
    899,10 miesięcznie, od którego zostały odprowadzone składki emerytalna
    i rentowa (podać kwoty) oraz składka na fundusz pracy (podać kwotę).
    Zleceniodawca chętnie zawarł umowę zlecenie, więc powinien też
    troszeczkę wysiłku włożyć w rozeznanie sytuacji, jakie dokumenty
    należy zleceniobiorcy wystawić, aby nie pozbawiać go prawa do
    mizernego zasiłku dla bezrobotnych.

    wa

  • 4. Data: 2006-06-27 21:30:10
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    wektor wrote:
> [...]
    > odpowiednio należy podać jeszcze odprowadzone składki ZUS ( E i R)
    > oraz na Fundusz Pracy od kwot wynagrodzenia w poszczególnych

    Jasne, a potem jak to niechcący ZUS zobaczy, to dopiero będą jaja,
    dlaczego w miesiącu maju nie odporowadził składek.
    A jak powie, że w miesiącu maju nie było wypłaty, to PUP mu nakopie
    do d. za wystawianie fałszywych zaświadczeń.

> [...]
    > troszeczkę wysiłku włożyć w rozeznanie sytuacji, jakie dokumenty
    > należy zleceniobiorcy wystawić, aby nie pozbawiać go prawa do

    A zleceniobiorca powinien włozyć chociaz troszkę wysiłku w rozeznanie
    sytuacji i powiedzieć na początku, że interesują go dwie umowy.
    Jedna za maj, a druga za połowę czerwca.
    W sumie to tylko on jeden wie co go urządza najlepiej.

  • 5. Data: 2006-06-28 07:21:37
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 27 cze o godzinie 23:30, na pl.soc.prawo.podatki, witek napisał(a):

> [...]
    > A jak powie, że w miesiącu maju nie było wypłaty, to PUP mu nakopie
    > do d. za wystawianie fałszywych zaświadczeń.

    I tutaj właśnie moim zdaniem tkwi szkopuł.
    Co z oZUSowaniem "wypłaty" w maju? :((((
    By pójść na rękę zleceniobiorcy zrobić korektę deklaracji i raportów ZUS za
    maj :(((

> [...]
    > Jedna za maj, a druga za połowę czerwca.
    > W sumie to tylko on jeden wie co go urządza najlepiej.

    Ale umowa była podpisana w kwietniu - nie było żadnego przymusu. Teraz
    zleceniobiorca ma pretensje do nas że nie wystawimy mu zaświadczenia że w
    maju zarobił 1tys a w czerwcu 0,5tys i że jest on w "plecy 3tys" (chodzi mu
    chyba o zasiłek).
    Tłumaczyłem mu że to nie jest kwestia matematycznego podzielenia - że taki
    myk rodzi skutki w innych dziedzinach (podatek dochodowy, ZUS) - ale dla
    niego jest istotne tylko to że nie ma "zasiłku".

    --
    Herbi
    28-06-2006 09:21:32

  • 6. Data: 2006-06-28 07:27:24
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Herbi napisał(a):
    [...]
> [...]
    > myk rodzi skutki w innych dziedzinach (podatek dochodowy, ZUS) - ale dla
    > niego jest istotne tylko to że nie ma "zasiłku".

    Może by to ugryźć w ten sposób. Podpiszcie ze zleceniobiorcą 2 umowy (a
    starą podrzyjcie). Jedną na zlecenie wykonane w maju, drugą na zlecenie
    wykonane w czerwcu. Tej umowie z maja dajcie termin płatności 15
    czerwca. Wystaw zaświadczenie o tym że *zarobił* tyle a tyle w maju,
    tyle a tyle w czerwcu. Nie że wypłacono, tylko że zarobił.

    W ten sposób będzie to prawda, a może UP się nie przyczepi :).

    p. m.

  • 7. Data: 2006-06-28 08:13:39
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 28 cze o godzinie 09:27, na pl.soc.prawo.podatki, mvoicem
    napisał(a):

> [...]
    > czerwca. Wystaw zaświadczenie o tym że *zarobił* tyle a tyle w maju,
    > tyle a tyle w czerwcu. Nie że wypłacono, tylko że zarobił.

    Hmmmm - pomysł dosyć "racjonalny" - wtedy jest "czysta dupa" dla ZUSu i USu

    > W ten sposób będzie to prawda, a może UP się nie przyczepi :).

    Ale nadal chyba będzie o tak że w maju de facto nic nie zarobił - bo nie
    wypłacono mu wynagrodzenia w zasadzie w maju. Ostatecznie przeciez sam
    przedmiot z umowy mógł zostać wykonany wadliwie, nie wykonany - i
    odstąpiono od umowy bez kar za nie wywiązanie się zleceniobiorcy z umowy -
    to tak na marginesie.

    No chyba że ta ewentualność którą podałeś, i wystawienie zaświadczenia o
    DOCHODACH za maj które wypłacone zostały w czerwcu będzie zgodna z
    przepisami i prawem.
    Mnie się wydaje że nie będzie zgodna - ponieważ nie było wynagrodzenia w
    maju ... myle się?

    --
    Herbi
    28-06-2006 10:13:36

  • 8. Data: 2006-06-28 08:51:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jun 2006, mvoicem wrote:

> [...]
    > czerwcu. Tej umowie z maja dajcie termin płatności 15 czerwca. Wystaw
    > zaświadczenie o tym że *zarobił* tyle a tyle w maju, tyle a tyle w czerwcu.

    Pytaniem jest jaka jest definicja zarobku.
    Mi się wydaje że cały stos problemów powoduje ciche założenie
    o "ciągłości zarabiania" w przypadku umów zlecenia i o pracę,
    niestety nie ujęte w przepisach (podatkowych oraz SUS powołujących
    się na podatkowe).
    "Zarobek" to zapłata, nie równowartość wykonanej pracy czyli
    powstanie PRAWA do zapłaty.
    Na jaki przepis/zapis proponujesz się powołac?

    > W ten sposób będzie to prawda

    Kiedy IMO niekoniecznie!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-06-28 09:25:04
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    [...]
    > "Zarobek" to zapłata, nie równowartość wykonanej pracy czyli
    > powstanie PRAWA do zapłaty.

    Jak dla mnie zarobek w tym przypadku, to jest .... zarobek :). Np.
    wczoraj siedząć swoje w pracy, zarobiłem Xzł (około 1/22 pensji), mimo
    że wypłacone mi to zostanie dopiero na początku lipca.

    > Na jaki przepis/zapis proponujesz się powołac?

    > Kiedy IMO niekoniecznie!

    No dobra. Ale już ujęcie problemu jako:
    "wynagrodzenie za:
    maj: 1000zł
    czerwiec: 500zł"

    jest już chyba zgodne z prawdą, nie?

    p. m.

  • 10. Data: 2006-06-28 12:47:36
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 28 cze o godzinie 11:25, na pl.soc.prawo.podatki, mvoicem
    napisał(a):

    > No dobra. Ale już ujęcie problemu jako:
    > "wynagrodzenie za:
    > maj: 1000zł
    > czerwiec: 500zł"
    >
    > jest już chyba zgodne z prawdą, nie?

    Moim zdaniem nie jest prawdą.
    Nie ważne na jaki okres opiewa umowa - po prostu jest określone że od dn do
    dn. należy wykonać konkretne zlecenie. Mnie, jako zleceniodawcy nei
    interesuje czy wykonujesz to zlecenie pierwszego dnia, piątego dnia, czy
    ostatniego - liczy się skutek, efekt.
    Gdybym jako zleceniodawca, wytyczał Ci zadania, ustalił czas godzinowy
    wykonywania zlecenia - to by nie było zlecenia - tylko nosiłoby znamiona
    umowy .... o pracę.

    Więc Twoje założenie że w maju zarobił ten "mój" zleceniobiorca 1tys - jest
    tylko czysto matematyczne - nie ma nic wspólnego z formą umowy zlecenia ani
    z punktu widzenia np. SUS - nie zostało mu wypłacone wynagrodzenie w maju -
    nie ma składki na ZUS, nie ma kosztu dla "mnie", itd

    --
    Herbi
    28-06-2006 14:47:33