  • 1. Data: 2005-05-24 09:02:29
    Temat: Umowa-zlecenie z własną żoną?
    Od: "Przemek" <p...@w...pl>

    Mam DG. Chciałbym, żeby w pracy pomagała mi żona (odpowiadanie na maile,
    przygotowywanie ofert, kontakty z wybranymi klientami, itp.).
    Jak najtaniej, legalnie, można zorganizować taką współpracę?

    Przez umowę-zlecenie?
    Ponoć można w niej zawrzeć zapis o wynagrodzeniu akordowym.
    Czy to znaczy, że mogę ustalić stawkę za godzinę odpowiadania na maile np.
    na 10 zł i pod koniec miesiąca wykazać, że żona przepracowała w ten sposób
    10 godzin? Ile wyniesie ZUS i ewentualne inne opłaty od takiej umowy?

    A może lepiej zawrzeć umowę-zlecenie na nieodpłatne wykonywanie usług?
    Podejrzewam, że wtedy płaciłbym dochodowy od szacowanej wartości tej pracy?
    A jaki byłby ZUS od takiej umowy?

    I ostatnie pytanie: Czy żona na podstawie takiej umowy-zlecenia mogłaby
    zajmować się takim "odpowiadaniem na maile" poza terenem firmy, to znaczy w
    swoim prywatnym mieszkaniu, na prywatnym komputerze?

  • 2. Data: 2005-05-25 05:39:27
    Temat: Re: Umowa-zlecenie z własną żoną?
    Od: "Magdalena B77" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemek" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 10 godzin? Ile wyniesie ZUS i ewentualne inne opłaty od takiej umowy?

    > A może lepiej zawrzeć umowę-zlecenie na nieodpłatne wykonywanie usług?
    nie można

    > Podejrzewam, że wtedy płaciłbym dochodowy od szacowanej wartości tej
    > pracy? A jaki byłby ZUS od takiej umowy?
    ZUS taki jak osoba prowadząca działalność gospodarczą

    > I ostatnie pytanie: Czy żona na podstawie takiej umowy-zlecenia mogłaby
    > zajmować się takim "odpowiadaniem na maile" poza terenem firmy, to znaczy
    > w swoim prywatnym mieszkaniu, na prywatnym komputerze?
    nie ma przwciwskazań

    Magdalena B

  • 3. Data: 2005-05-25 07:04:10
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Przemek napisał(a):

> [...]
    >zajmować się takim "odpowiadaniem na maile" poza terenem firmy, to znaczy w
    >swoim prywatnym mieszkaniu, na prywatnym komputerze?

    *Art. 23. *1. (Updof) Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich
    dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej
    lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci
    wspólników,

    Czyli nie można zawrzeć umowy zlecenia.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 4. Data: 2005-05-25 07:29:50
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Wed, 25 May 2005 09:04:10 +0200, Andrzej Smereka napisał(a):

> [...]
    > dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej
    > lub osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci

    Zawrzeć IMHO można - tylko po co jak wynagrodzenie nie będzie stanowić KUP.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 5. Data: 2005-05-25 09:06:59
    Od: maHo <m...@p...net>

    Przemek wrote:
    > Mam DG. Chciałbym, żeby w pracy pomagała mi żona (odpowiadanie na maile,
    > przygotowywanie ofert, kontakty z wybranymi klientami, itp.).
    > Jak najtaniej, legalnie, można zorganizować taką współpracę?

    a czy jeżeli żona będzie po prostu to robiła, to będzie nielegalnie?

    pozdrav

    maHo

  • 6. Data: 2005-05-25 09:37:07
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Mieczysław napisał(a):

    >Zawrzeć IMHO można - tylko po co jak wynagrodzenie nie będzie stanowić KUP.

    Taka była moja intencja.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 7. Data: 2005-05-25 11:09:55
    Od: "Przemek" <p...@w...pl>

    No dobrze, ale ja nadal nie wiem, jak to zrobić, żeby żona mogła mi od czasu
    do czasu, przez parę godzin w miesiącu, pomagać w działalności. Oczywiście
    jak najniższym kosztem.

    Wiem, że można to robić na czarno, ale ja chcę, żeby żona mogła mnie
    oficjalnie reprezentować w pewnych sprawach, a więc wszystko musi być legal.

  • 8. Data: 2005-05-25 11:55:25
    Od: Andrzej Smereka <a...@p...onet.pl>

    Przemek napisał(a):

> [...]
    >
    >Wiem, że można to robić na czarno, ale ja chcę, żeby żona mogła mnie
    >oficjalnie reprezentować w pewnych sprawach, a więc wszystko musi być legal.

    Dawniej we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej była instytucja
    pełnomocnika.
    Teraz tego nie ma, ale myślę że pisemne upoważnienie do wykonywania
    określonych czynności załatwi sprawę.

    --
    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl

  • 9. Data: 2005-05-25 13:03:03
    Od: "Przemek" <p...@w...pl>

    > Teraz tego nie ma, ale myślę że pisemne upoważnienie do wykonywania
    > określonych czynności załatwi sprawę.

    Gdzie mogę poczytać na ten temat?
    Gdzie składa się takie upoważnienie? A może po prostu wystawia się je żonie?
    Czy nie przeszkadza tu fakt, że żona nie będzie pobierała wynagrodzenia?
    US się nie przyczepi, że to nieodpłatne świadczenie usług, podlegające
    opodatkowaniu?

  • 10. Data: 2005-05-25 15:33:02
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Wed, 25 May 2005 15:03:03 +0200, Przemek napisał(a):

> [...]
    > Czy nie przeszkadza tu fakt, że żona nie będzie pobierała wynagrodzenia?
    > US się nie przyczepi, że to nieodpłatne świadczenie usług, podlegające

    To nie będzie świadczenie usług tylko pracy. I podlega opodatkowaniu u
    ciebie - uzyskujesz przychód a kosztów jej pracy nie zaliczasz do kosztów
    uzyskania przychodu ( patrz posty wyżej ).
    Us się nie przyczepi bo taki sposób jest uregulowany w UPDOF.

    --
    Mieczysław
    ----