  • 1. Data: 2006-07-15 15:30:04
    Temat: UoD-rachunek, PIT-4
    Od: t <r...@o...pl>

    Witam

    Mam proste pytanka - bo zgłupiałem :)

    1. Jest sobie umowa o dzieło pomiędzy osobą fizyczną a mną,
    czyli "działalnikiem gospodarczym". Kwota brutto przykładowo
    2345,67zł.

    Osoba ta wystawia mi rachunek z 50% KUP. Jak to powinno wyglądać,
    czy poniższe jest poprawne?

    brutto: 2345,67zł
    KUP 50%: 1172,84zł
    podstawa: 1172,83zł
    podatek 19%: 222,84zł
    do wypłaty: 2122,83zł

    Pytanie wzięło się stąd że ktoś mi namieszał w głowie
    że podstawę i/lub zaliczke na podatek należy zaokrąglać,
    do 10gr/1zł (jeśli już to chyba do 1zł jak deklaracje?).

    Tyle że nie mogę nigdzie znaleźć podstawy, bo zaokrąglanie do 1zł
    to się przy deklaracjach stosuje chyba tylko?
    Inaczej faktury też by się zaokrąglało co jest bzdurą.
    A może do takich rachunków są jakieś przpeisy o zaokrąglaniu?

    2. Załóżmy że mam tylko tą jedną umowę w danym miesiącu.
    Na PIT-4 mam tą zaliczkę zaokrąglić czy nie?
    Pytam gdyż w programie którego używam do drukowania deklaracji
    akurat pola od zaliczek od umów o dzieło nie są zaokrąglane,
    występują tam miejsca po przecinku - a formularze z tego roku
    i niby zgodne z przepisami.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-07-15 16:54:38
    Temat: Re: UoD-rachunek, PIT-4
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    t napaskudził na ekranie:

> [...]
    > 2345,67zł.
    >
    > Osoba ta wystawia mi rachunek z 50% KUP. Jak to powinno wyglądać,

    Poprawnie podstawa 1173,00 zł. Zaokrągla się do 1 zł.

    > podatek 19%: 222,84zł

    Poprawnie podatek 223,00 zł. Zaokrągla się do 1 zł. Podobnie jak przy
    umowach o pracę, gdzie podatek wyliczony do przekazania do us zaokrągla się
    do 1 zł _oddzielnie_ dla każdej osoby (a nie już zbiorczo).

    > do wypłaty: 2122,83zł

    Poprawnie do wypłaty 2122,67 zł.

    Aha, tylko nie wiem czy podatek jest 19% czy 20%. Zakładam, że jak koszty
    50% to może być to umowa przeniesieniem praw autorskich. Kiedyś była o tym
    dyskusja na tej grupie i ztcp to przy niektórych umowach z prawami takimi
    stosuje się podatek zryczałtowany 20% bo coś tam... Lepiej sprawdź.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2006-07-15 21:36:13
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 15-07-2006 o 18:54:38 Nikiel ;) <n...@p...fm> napisał:

> [...]
    > dyskusja na tej grupie i ztcp to przy niektórych umowach z prawami takimi
    > stosuje się podatek zryczałtowany 20% bo coś tam... Lepiej sprawdź.

    Dzięks, tylko jaka jest tego podstawa prawna, nie mam pojęcia szczerze
    mówiąc.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-07-15 22:06:36
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    t napaskudził na ekranie:

    > Dzięks, tylko jaka jest tego podstawa prawna, nie mam pojęcia szczerze
    > mówiąc.

    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_frm/thread/bff606dd35990611/7d2d53c939d61bc4?l
    nk=st&q=podatek+19+czy+20+kalkulator&rnum=2&hl=pl#7d
    2d53c939d61bc4

  • 5. Data: 2006-07-16 08:48:54
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-07-2006 o 00:06:36 Nikiel ;) <n...@p...fm> napisał:

> [...]
    rowse_frm/thread/bff606dd35990611/7d2d53c939d61bc4?l
    nk=st&q=podatek+19+czy+20+kalkulator&rnum=2&hl=pl#7d

    :) Nie pomyślałem żeby zajrzeć do jakiegoś kalkulatora ale dalej podstawy
    prawnej nie znam..
    Ale i tak dzięki za pomoc.

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-07-17 14:07:07
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    t wrote:

    > Dzięks, tylko jaka jest tego podstawa prawna, nie mam pojęcia szczerze
    > mówiąc.

    Sposób zaokrąglenia podstawy i zaliczki jest podany w ordynacji
    podatkowej. Dokładny artykuł znajdź sam.

  • 7. Data: 2006-07-17 15:18:21
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 17-07-2006 o 16:07:07 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał:

    > Sposób zaokrąglenia podstawy i zaliczki jest podany w ordynacji
    > podatkowej. Dokładny artykuł znajdź sam.

    To wiem:

    Art. 63.
    § 1. Podstawy opodatkowania, kwoty podatków, z zastrzeżeniem § 2, odsetki
    za
    zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia
    przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten
    sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się,
    a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych
    złotych.
    § 2. Zaokrąglania podstaw opodatkowania i kwot podatków nie stosuje się do
    opłaty
    skarbowej oraz opłat, o których mowa w przepisach o podatkach i opłatach
    lokalnych.

    Tylko czemu nie stosuje się tego np do faktur, skoro to też rachunki.
    (a w ustawie o VAT nic nie ma o zaokrągleniach).
    Gdzieś przeczytałem że zasad zaokrąglania z Ordynacji nie stosuje się do
    rachunków
    gdyż ordynacja reguluje relacje podatnika i fiskusa a nie relacje między
    podatnikami
    (czy jakoś tak).

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-07-17 21:02:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Jul 2006, t wrote:

> [...]
    [...]
    > Tylko czemu nie stosuje się tego np do faktur, skoro to też rachunki.

    Y... poproszę raz jeszcze i powoli.
    Co mają rachunki i f-ry do podstaw opodatkowania które cytujesz???
    Przepis który zapodałeś NIJAK nie odnosi się do rachunków czy faktur,
    gdzie coś takiego widzisz?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-07-17 23:14:42
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 17-07-2006 o 23:02:54 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    > Co mają rachunki i f-ry do podstaw opodatkowania które cytujesz???
    > Przepis który zapodałeś NIJAK nie odnosi się do rachunków czy faktur,

    No więc właśnie się zastanawiam czemu na rachunkach do umów o dzieło
    zaokrągla się podstawę i podatek do pełnej złotówki, na fakturach
    się nie zaokrągla a Ordynacja nie ma nic do rzeczy ani w jednym ani w
    drugim
    przypadku.

    Dodam że w zeszłym roku, gdy sam jeszcze wystawiałem rachunki do UoD,
    podatek zaokrąglałem do 0,1zł wg przykazania księgowych firm
    które zamawiały u mnie 'dzieła'. W tym rokum mam jeden rachunek do UoD
    wystawiony i te same księgowe chciały podatek do 1zł zaokrąglony mieć
    powołując się na zmianę przepisów o zaokrąglaniu.

    Kalkulator dla umów zleceń/o dzieło też zaokrąglają, na umowach-zleceniach
    moich znajomych - zakrąglanie.

    Więc skoro nie ordynacja to co ma tutaj zastosowanie?

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2006-07-18 06:30:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jul 2006, t wrote:

> [...]
    > zaokrągla się podstawę i podatek do pełnej złotówki, na fakturach
    > się nie zaokrągla a Ordynacja nie ma nic do rzeczy ani w jednym ani w drugim

    A!
    No to jedziemy :)

    Na fakturze są WYŁĄCZNIE rozliczenia między nabywcą i dostawcą
    (towaru bądź usługi), trochę upraszczając (możliwość komisu czyli
    trzech stron na przykład).
    Do tych rozliczeń zapis Ordynacji nic nie ma.

    Na rachunku wystawianym przez osobę "świadczącą osobiście" płatnikowi
    podatku (i tylko wtedy, jak firma firmie to też nic nie ma) są dwa
    odrębne rodzaje rozliczeń:
    1. nabywcy z dostawcą
    Do tych rozliczeń zapis Ordynacji nie ma nic, na tej samej zasadzie
    co przy fakturze.
    Jest usługodawca, usługobiorca, ewentualny VAT... kropka.

    2. podatnika z płatnikiem.
    To rozliczenie nie ma NIC wspólnego ze stosunkiem cywilnoprawnym!
    Podatnik - zleceniobiorca na przykład - rozlicza WŁASNY PODATEK
    i rozlicza go przed URZĘDEM SKARBOWYM.
    Zawsze akcentuję że to wykonawca/zleceniobioprca wystawia rachunek!
    I to *on* ponosi odpowiedzialność za podanie danych zgodnych
    z rzeczywistością - ma prawo wpisać tam np. koszty uzyskania których
    nazbierał na 80% kwoty brutto dochodu na przykład. Jak US go wezwie
    to ma przynieść "papiery" i wytłumaczyć na co wydał!
    Rozliczenie zaliczki na podatek to jest taki odpowiednik prowadzenia
    KPiR w miniaturze - zleceniobiorca podsumowuje odpowiedniki kolumny
    9 i 14 KPiR czyli "przychód" i "koszty" :)

    I tę tabelkę dostaje w garść zleceniodawca/zamawiający.
    Ktoś, kogo państwo polskie ustanowiło egzekutorem podatku "w imieniu
    prawa". Ten ktoś jest zobowiazany (jak urzędnik US !) do *sprawdzenia*
    rozliczenia, czyli popatrzenia czy kwota którą zapodał podatnik jest
    właściwa i *ściągnięcia podatku* - ale tego podatku, który podatnik
    wykazał jako własne rozliczenie z US!
    Taka bariera, żeby podatnik się nie stresował że ma pieniądze i musi
    oddać do US ;) - po prostu nie dostaje ich do ręki.
    Ale to są JEGO pieniądze.
    W ramach umowy cywilnoprawnej i rozliczeń z nabywcą on te pieniądze
    DOSTAJE! Tylko nie do ręki. Do kasy US :>
    Ba, jak z różnych rozliczeń wyjdzie że do kasy US trafiło za dużo
    to część z tych pieniędzy odzyska...

    > Dodam że w zeszłym roku, gdy sam jeszcze wystawiałem rachunki do UoD,
    > podatek zaokrąglałem do 0,1zł wg przykazania księgowych firm

    Tak było.

    > które zamawiały u mnie 'dzieła'. W tym rokum mam jeden rachunek do UoD
    > wystawiony i te same księgowe chciały podatek do 1zł zaokrąglony mieć
    > powołując się na zmianę przepisów o zaokrąglaniu.

    Tak.
    Tylko weź pod uwagę że chodzi rozliczanie *podatnika z US*!
    Ty z wykonawcą/zleceniobirocą rozliczasz się *wcześniej* - wyżej na
    rachunku: rozliczenie najczęściej wygląda tak że "kwota brutto wg umowy"
    i koniec. Czasami tam jest "kwota wynagrodzenia umownego za wykonawstwo
    plus zwrot wydatków za.... wg umowy". I to jest rozliczenie stron.
    A niżej to już NIE TWOJE!
    Występujesz nie jako "ja, T" tylko jako "ja, egzekutor podatku
    który PODATNIK rozliczył że ma być wpłacony do US" :) Tylko
    w tej roli obchodzą cię zaokrąglenia na kwitkach...

    Krzyczę już tak "dla googla":
    Kwoty wykazane w tabelce "przychód/koszty/podstawa/podatek" dotyczą
    PIENIĘDZY PODATNIKA! Dlatego nieodprowadzenie podatku tam wykazanego
    jest traktowane nie jak niezapłacenie podatku a kradzież CZYICHŚ
    pieniędzy.
    Bo skoro płatnik zatwierdza wypłatę - to z tym dniem oznajmia że wypłacił
    CAŁOŚĆ. W tym podatek. Który ma wpłacić do kasy - ale czyjeś pieniądze,
    jemu powierzone.
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd