  • 11. Data: 2006-07-18 07:20:21
    Temat: Re: UoD-rachunek, PIT-4
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jul 2006, Gotfryd Smolik news wrote:

    > 2. podatnika z płatnikiem.

    Hm... miałoby być "podatnika z US dla płatnika".
    Poproszę skorygować przy czytaniu :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2006-07-18 07:48:31
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 18-07-2006 o 08:30:56 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > A!
    > No to jedziemy :)
    >
    > Na fakturze są WYŁĄCZNIE rozliczenia między nabywcą i dostawcą
    > (towaru bądź usługi), trochę upraszczając (możliwość komisu czyli
    > trzech stron na przykład).
    > Do tych rozliczeń zapis Ordynacji nic nie ma.

    Jest VAT, ale rozumem że chodzi Ci o to że VAT płaci się zbiorczo
    więc jest rozliczeniem dopiero jako zbiorcza kwota.

    > Na rachunku wystawianym przez osobę "świadczącą osobiście" płatnikowi
    > podatku (i tylko wtedy, jak firma firmie to też nic nie ma) są dwa
    > odrębne rodzaje rozliczeń:
    > (...)
    > 1. nabywcy z dostawcą
    > (...)
    > 2. podatnika z płatnikiem.
    > (...)

    Brzmi przekonywująco :) Dzięki!

    pozdrawiam

  • 13. Data: 2006-07-18 07:50:50
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 18-07-2006 o 09:20:21 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > Hm... miałoby być "podatnika z US dla płatnika".
    > Poproszę skorygować przy czytaniu :)

    Się skoryguje.

    Mam jeszcze taką wątpliwość.
    Skoro to podpada pod Ordynację, to czemu
    nikt nigdy nie wymagał ode mnie(i od wielu osób które znam,
    w necie też można znaleźć mnóstwo takich rachunków przykładowych),
    żeby rachunek do UoD spełniał wymagania Ordynacji co do rachunków,
    w szczególności zawierał słowa ORYGINAŁ i KOPIA?

    (Wiem wiem że nikt tu wróżką nie jest ale może ktoś wie
    czy/czemu te rachunki do UoD są traktowane lajtowo w USach :) )

    pozdrawiam

  • 14. Data: 2006-07-18 09:03:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jul 2006, t wrote:

    > Jest VAT, ale rozumem że chodzi Ci o to że VAT płaci się zbiorczo
    > więc jest rozliczeniem dopiero jako zbiorcza kwota.

    Powiedzmy.
    Raczej miałem na myśli że kwota VAT wynika z przepisów, ale nie
    jest częścią rozliczenia zaliczki: kwoty podatku rozlicza się dopiero
    na poziomie formularza VAT-5 :)
    Ale przyznam że jak czytam ów art. 63 to rzeczywiście brzmi on
    mało ściśle. Nawet fakt że jest w tytule "zobowiązania podatkowe"
    nie tłumaczy braku słów "do rozliczenia zobowiązania podatkowego
    w formie deklaracji lub zaliczki..." albo jakoś tak.
    Zapisano literalnie "podstawy opodatkowania" BEZ wskazania kiedy,
    co sugeruje że "zawsze", masz rację!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2006-07-18 09:05:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jul 2006, t wrote:

> [...]
    > żeby rachunek do UoD spełniał wymagania Ordynacji co do rachunków,
    > w szczególności zawierał słowa ORYGINAŁ i KOPIA?

    Podaj przepis.
    Przepis *Ordynacji* nakazujący określać oryginał i kopię!

    Hint: taki przepis jest w ustawie o VAT i dotyczy transakcji
    podatnika VAT podlegających pod VAT.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2006-07-18 09:25:18
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 18-07-2006 o 11:05:38 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > Podaj przepis.
    > Przepis *Ordynacji* nakazujący określać oryginał i kopię!
    >
    > Hint: taki przepis jest w ustawie o VAT i dotyczy transakcji
    > podatnika VAT podlegających pod VAT.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie
    naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej a także zakresu
    informacji, które muszą być zawarte w rachunkach.

    na mocy delegacji zawartej w Art.87.5 Ordynacji.

    Do dyskusji zacytuję:

    "
    Art. 87.
    § 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący
    działalność
    gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić
    rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

    § 2. Obowiązek wystawienia rachunku, o którym mowa w § 1, nie dotyczy
    rolników
    sprzedających produkty roślinne i zwierzęce pochodzące z własnej uprawy lub
    hodowli, nieprzerobione sposobem przemysłowym, chyba że sprzedaż jest
    dokonywana
    w ich odrębnych, stałych miejscach sprzedaży, poza obrębem uprawy
    lub hodowli.

    § 3. Podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed
    wykonaniem
    usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie
    7
    dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie
    wystawienia
    rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru,
    wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

    § 4. Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie
    zostało zgłoszone
    po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

    § 5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
    rozporządzenia,
    zakres informacji, które muszą być zawarte w rachunkach, uwzględniając
    w szczególności dane identyfikujące sprzedawcę i kupującego, wykonawcę
    i odbiorcę usług oraz oznaczenie wartości i rodzaju transakcji.
    "

    § 1 mówi o podatnikach prowadzących DG, ale w § 4 i § 5 nie ma żadnego
    odwołania
    do § 1 więc nie wiem czy można mówić że wzór rachunku z rozporządzenia
    stosuje
    się tylko do rachunków z DG.

    Definicja Działalności Gospodarczej z Ordynacji:

    "
    Art. 2
    9) działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność
    zarobkową
    w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w
    tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową
    wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek,
    nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności
    gospodarczej
    lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców;
    "

    pozdrawiam

  • 17. Data: 2006-07-18 09:26:36
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 18-07-2006 o 11:03:48 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    > w formie deklaracji lub zaliczki..." albo jakoś tak.
    > Zapisano literalnie "podstawy opodatkowania" BEZ wskazania kiedy,

    No właśnie, nawet w tak wydawało by się błahych sprawach
    nasi kochani ustawodawcy nie umieją zapewnić klarowności...

    Ja chcę do Estonii :)

    pozdrawiam