  • From: "Marek" <d...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <boh8dk$nu8$1@nemesis.news.tpi.pl> <3...@n...home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Sat, 8 Nov 2003 18:44:07 +0100

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0311081016120.-377973@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...

    > [...]
    VAT
    > [...]
    >
    > Owszem.
    > Ale pomijasz jeden element: jest to również kontrola Zarządu.
    > Jeśli coś zachachmęcą[1] to narażą się na przestępstwo podatkowe...
    > W szczególności jakby im coś we własnych kieszeniach zostało ;>

    Do kontroli Zarządu aukrat VAT nie jest potrzebny. Kiedyś Vatu (przed 10
    laty) nie było a kontrole były :-)

> [...]
    > Jeśli kupuje "dla właścicieli" to jak najbardziej może, jest
    > to pośrednictwo a zasady rozliczania faktur VAT-komis wynikają
    > z art.16.1 rzeczonej ustawy ;) !
    > Uprzedzę że dla potrzeb określania obrotu VAT przy pośrednictwie
    > obrotem jest wartość sprzedaży, nie wartość prowizji - tak
    > więc nie można uznać że "nie podpada pod VAT bo ma 0 prowizji".
    >
    > Oderwijmy się na moment od VAT.
    >
    > Wytłumaczcie mi tylko jedną rzecz: załóżmy że wspólnota
    > "nie sprzedaje mediów właścicielom". OK. To *jaki dokument*:
    >
    > 1. dokumentuje wydanie towaru lub świadczenie usługi

    Skoro założyłeś że wspólnota nie sprzedaje mediów właścicielom to nie ma
    wydawania towarów lub śwadczenia usługi wewnątrz wspólnoty. Media są
    dostarczane bezpośrednio przez dostawcę (podmiot zewnętrzny) właścicielom. A
    zadaniem wspólnoty jest określić ile który właściciel czego pobrał. Do tego
    służą liczniki, podzielniki itp. Czyż tak nie jest prościej?
    Właściciele dostają raz w roku bądź kwartalnie, miesięcznie w zależności jak
    się umówią, rozliczenie.I przy okazji zwrot nadpłaconych zaliczek :-)

    > 2. zostanie wydany lokatorowi który chce zaliczyć w KUP
    > wydatki, bo jako właściciel bądź dzierżawca ów lokal
    > wynajmuje ?

    Jeśli jest dzierżawcą to niech się zwróci z tym do właściciela. Wspólnota
    nie zajmuje się najemcami czy dzierżawcami.
    Natomiast jeśli właściciel prowadzi działalność w swoim lokalu i należy do
    wspólnoty to ma problem. Ale to jego problem a nie wspólnoty. Nie na
    wszystko może dostać fakturę VAT np. na prowizję od prowadzenia rachunku
    bankowego też nie dostanie faktury a w KUP jak najbardziej zaliczy. Jeśli
    wyciąg bankowy go nie zadowoli (wpłaty na konto wspólnoty) lub pokwitowania
    wpłat na książeczce opłat to może dostać co najwyżej notę księgową lub
    zwykły rachunek.

    > pozdrowienia, Gotfryd
    > [1] weryfikacja formalna: http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=6647
    > :)