    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Sun, 9 Nov 2003 00:07:24 +0100
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <boj24p$2bh$1@atlantis.news.tpi.pl>

    On Sat, 8 Nov 2003, 100ry wrote:
    [...]
    >+ > >+ Przyjmijmy, że przez 7 miesięcy ; od X do IV, wpływają faktury VAT
    >+ > >+ w równych kwotach 20.710 zł (16.975 zł+3.735zł VAT).
    >+ > >+ Czyli wspólnota powinna otrzymywać
    >+ > >+ co miesiąc zwrot podatku VAT w kwocie 3.735-2.552=1.183 zł.
    >+ >
    >+ > Brak podstaw prawnych. Tu czasami wałkujemy problem kiedy
    >+ > *wolno* domagać się zwrotu VAT, opisany przypadek się
    >+ > jakoś nie łapie :)
    >+
    >+ JAK to nie ma podstaw, a ustawa o PTiU ?

    Czytałeś ? ;)

    >+ to ta ustawa obowiązuje w jedną stronę?

    Niezupełnie. VAT naliczony się *odlicza* od VATu należnego.
    Aby odliczyć - trzeba mieć od czego :>
    VAT którego "nie ma od czego odliczyć" przenosi się na kolejne
    miesiące, aż "będzie od czego"... Kwestia naprawdę czasami
    się pojawia na grupie :), ostatnio też było.
    Są wyjątki, dwa najważniejsze:
    - zakup środków trwałych (ale o tym nie mówimy)
    - sprzedaż z VATem niższym niż 22% :)
    A miałem chęć na ironiczny komentarz że może by WM zaczęła
    "produkować internet" ;) to by się na zwrot załapała :), może
    by pomogło wychwycić ten niuans.

    >+ Obliczyłem, jest należny zwrot VAT, to prosze zwrócić

    Tu mi kaktus... No chyba że mi w ustawie kolejne zezwolenie
    do odliczeń pokażesz :)

    [...]
    >+ W każdym miesiącu jest inne zużycie energii cieplnej;
    >+ i różne zużycie ciepła w lokalach i różne na korytarzach. A rozliczamy
    >+ koszty w każdym miesiącu...!!!

    Nie ma tak dobrze. Koszt jest zazwyczaj rozliczany "okresem
    grzewczym", "w czasie" płaci się zaliczki. I o rozliczaniu
    VATu od zaliczek też słowo czy dwa już były - bo są inne
    zasady (moment "powstania obowiązku") niż przy mediach (zresztą
    jeszcze inne niż przy "normalnych" fakturach, to tak dla
    uproszczenia życia :)).

    >+ > >+ PYTANIE : czy jakaś wspólnota w Polsce otrzymuje od US zwrot podatku
    >+ VAT ???
    >+ > j.w. - a na jakiej podstawie ?
    >+ > Myślisz że jak sobie kupię towaru za kilkadziesiąt kzł "na magazyn"
    >+ > to US zwróci mi VAT ?
    >+
    >+ > Wspólnota nie kupuje nic na magazyn, wszystkie media
    >+ > są kupowane na BIEŻĄCO.

    Ja się nie pytam o różnicę z kupowaniem "na bieżąco" czy
    nie "na bieżąco", tylko *ile zostanie sprzedane* (w znaczeniu
    VAT, czyli "wypisane na fakturze" w pierwszym przybliżeniu -
    i ile VATu od tej sprzedaży :)).

    >+ I zapłata za faktury są płacone w pełnej wysokości na bieżąco!

    No to OK. Jak będzie mieć z czego to odliczy :>

    >+ Chodzi mi o rozliczenia VAT w zimie.W okresie ZIMOWYM powinien być zwrot
    >+ podatku VAT, nieprawdaż ?

    Nieprawda :), bez "ż" :)

    pozdrowienia, Gotfryd