    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Thu, 13 Nov 2003 03:05:15 +0100
    <boh8dk$nu8$1@nemesis.news.tpi.pl> <3...@n...home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <3fad2b67$1@news.home.net.pl>

    On Sat, 8 Nov 2003, Marek wrote:
    [...]
    >+ > Wytłumaczcie mi tylko jedną rzecz: załóżmy że wspólnota
    >+ > "nie sprzedaje mediów właścicielom". OK. To *jaki dokument*:
    >+ >
    >+ > 1. dokumentuje wydanie towaru lub świadczenie usługi
    >+ > "wewnątrz wspólnoty" ?
    >+
    >+ Skoro założyłeś że wspólnota nie sprzedaje mediów właścicielom to nie ma
    >+ wydawania towarów lub śwadczenia usługi wewnątrz wspólnoty. Media są
    >+ dostarczane bezpośrednio przez dostawcę (podmiot zewnętrzny) właścicielom.

    Ale wtedy ów dostawca ma umowę zawartą z lokatorami (właścicielami
    bądź najemcami). W ustawie o VAT jest jasno: pod ustawę podlega
    (może być zwolniony, ale podlega) ten kto zawiera umowę "we własnym
    imieniu". Dura lex...

    >+ A
    >+ zadaniem wspólnoty jest określić ile który właściciel czego pobrał.
    >+ Do tego
    >+ służą liczniki, podzielniki itp. Czyż tak nie jest prościej?
    >+ Właściciele dostają raz w roku bądź kwartalnie, miesięcznie w zależności jak
    >+ się umówią, rozliczenie.I przy okazji zwrot nadpłaconych zaliczek :-)

    Ale wtedy kwit wpłaty musi być *na dostawcę* a nie na konto
    *wspólnoty*. Nie odpuszczę :)
    Idzie *wyłącznie* o to, że jeśli *wspólnota* zawrze umowę
    to owa wspólnota *podlega pod VAT* :)
    Może być zwolniona (do 40 000 zł rocznie), ale podlega. Co
    najmniej musi spisywać (rejestrować) obrót "podlegający".

    >+ > 2. zostanie wydany lokatorowi który chce zaliczyć w KUP
    >+ > wydatki, bo jako właściciel bądź dzierżawca ów lokal
    >+ > wynajmuje ?
    >+
    >+ Jeśli jest dzierżawcą to niech się zwróci z tym do właściciela. Wspólnota
    >+ nie zajmuje się najemcami czy dzierżawcami.

    Wiesz kto to jest dzierżawca ? Ktoś kto legalnie (!)[1] posiada
    "tak jak właściciel". O ile umowa mu nie zabrania - to w zasadzie
    może wszystko, nawet może zmienić przeznaczenie lokalu :> (stąd
    było moje zastrzeżenie w kwestii VAT kiedy ktoś z grupowiczów
    zapodawał "najem *lub dzierżawę*" :)). Sprzedać nie może, bo
    nie jego :), ale poza tym...
    Jest prawdą że udział we wspólnocie ma tylko właściciel :),
    ale to jest relacja odwrotna :) a nie "rozmowa w kwesti płacenia
    za coś co *wspólnota* kupiła".
    [1] Tia... wg naszego KC "nie wolno naruszać posiadania choćby
    było w złej wierze". Złodzieja trzeba *poprosić* żeby oddał :>

    >+ Natomiast jeśli właściciel prowadzi działalność w swoim lokalu i należy do
    >+ wspólnoty to ma problem. Ale to jego problem a nie wspólnoty. Nie na
    >+ wszystko może dostać fakturę VAT

    Mi nie chodziło o "koniecznie fakturę".
    Chodzi mi o *dokument księgowy*.
    A dokładniej o pozycję "wystawca" na owym kwitku ;> !

    >+ np. na prowizję od prowadzenia rachunku
    >+ bankowego też nie dostanie faktury a w KUP jak najbardziej zaliczy.

    Czyli potwierdzasz że to wspólnota wystawia kwit (być może
    jako podatnik zwolniony od VAT).
    No to nie mam pytań: ów obrót podlega pod ustawę o VAT, w tym
    limity zwolnienia. "oczywiście" :) - i o to poszło.

    >+ Jeśli
    >+ wyciąg bankowy go nie zadowoli (wpłaty na konto wspólnoty)

    ...takie coś może zadowolić najwyżej rozliczającego się kasowo :)

    >+ lub pokwitowania
    >+ wpłat na książeczce opłat to może dostać co najwyżej notę
    >+ księgową lub zwykły rachunek.

    Starczy.
    Starczy żeby uznać że jest to "obrót ze wspólnotą" i to *wspólnota*
    jest stroną umowy (a nie dostawca) wobec lokatora (właściciela
    czy najemcy).
    IMO oczywiście :)

    pozdrowienia, Gotfryd