  • From: "Marek" <d...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <boh8dk$nu8$1@nemesis.news.tpi.pl> <3...@n...home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <3fad2b67$1@news.home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Thu, 13 Nov 2003 13:45:55 +0100

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0311130247180.-372631@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...
    > On Sat, 8 Nov 2003, Marek wrote:
    > [...]
    właścicielom.

    > Ale wtedy ów dostawca ma umowę zawartą z lokatorami (właścicielami
    > bądź najemcami). W ustawie o VAT jest jasno: pod ustawę podlega
    > (może być zwolniony, ale podlega) ten kto zawiera umowę "we własnym
    > imieniu". Dura lex...

    Nic takiego nie znalazłem w ustawie. Może mi umknęło. Znalazłem natomiast:

    Art. 2. 1. Opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie
    usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    Czyli musi być SPRZEDAŻ!!! A umowę zawiera sprzedawca i nabywca. Jeśli
    jestem tylko nabywcą to nie podlegam ustawie PTU, tzn. VAT płacę tylko
    sprzedawcy jeśli on nie korzysta ze zwolnienia.
    I wspólnoty w ogromej większości są tylko nabywcami. A Gotfryd próbuje nas
    przekonać, że tak nie jest bo każda wspólnota coś sprzedaje właścicielom.
    Mnie jeszcze nie przekonał.

    > Ale wtedy kwit wpłaty musi być *na dostawcę* a nie na konto
    > *wspólnoty*. Nie odpuszczę :)
    > Idzie *wyłącznie* o to, że jeśli *wspólnota* zawrze umowę
    > to owa wspólnota *podlega pod VAT* :)
    > Może być zwolniona (do 40 000 zł rocznie), ale podlega. Co
    > najmniej musi spisywać (rejestrować) obrót "podlegający".

    Patrz wyżej: jeśli jest tylko nabywcą to *nie podlega*
    Natomiast musi się zarejestrować w US (VAT-R). Tak jak każdy podmiot
    gospodarczy.
    Przy rejestracji może zrezygnować ze zwolnienia. W niektórych wypadkach jest
    to przydatne.

    Wspólnota

> [...]
    > "tak jak właściciel". O ile umowa mu nie zabrania - to w zasadzie
    > może wszystko, nawet może zmienić przeznaczenie lokalu :> (stąd
    > było moje zastrzeżenie w kwestii VAT kiedy ktoś z grupowiczów
    > zapodawał "najem *lub dzierżawę*" :)). Sprzedać nie może, bo
    > nie jego :), ale poza tym...
    > Jest prawdą że udział we wspólnocie ma tylko właściciel :),
    > ale to jest relacja odwrotna :) a nie "rozmowa w kwesti płacenia
    > za coś co *wspólnota* kupiła".
    > [1] Tia... wg naszego KC "nie wolno naruszać posiadania choćby
    > było w złej wierze". Złodzieja trzeba *poprosić* żeby oddał :>

    Nie zmienia to tego co napisałem wcześniej: jeśli chce "papier" to tylko
    właściciel od którego dzierżawi (wynajmuje) może mu go wystawić. Wspólnota w
    tym przypadku nie jest stroną.

    > Mi nie chodziło o "koniecznie fakturę".
    > Chodzi mi o *dokument księgowy*.
    > A dokładniej o pozycję "wystawca" na owym kwitku ;> !

    > Czyli potwierdzasz że to wspólnota wystawia kwit (być może
    > jako podatnik zwolniony od VAT).
    > No to nie mam pytań: ów obrót podlega pod ustawę o VAT, w tym
    > limity zwolnienia. "oczywiście" :) - i o to poszło.

    > ...takie coś może zadowolić najwyżej rozliczającego się kasowo :)

    > Starczy.
    > Starczy żeby uznać że jest to "obrót ze wspólnotą" i to *wspólnota*
    > jest stroną umowy (a nie dostawca) wobec lokatora (właściciela
> [...]

    Tak obrót jest. Nawet nie ma co rozpatrywać samych "mediów":

    Art. 15. 1.(UoWL) Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają
    zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego
    miesiąca.

    Czyli mamy obrót: na koszty administracji, fundusz remontowy, bieżące
    utrzymanie budynku czy eksploatację jak kto woli to nazywać, i inne
    konieczne opłaty.
    Bez wątpienia "papier" się należy właścicielowi.
    Tylko jakoś nie wynika z tego, że musi być VAT. A to jest tematem tego
    wątku.
    Podsumowanie: tylko jedna ze stron obrotu podlega bezwzględnie pod PTU (może
    być zwolniona) - jest to SPRZEDAWCA.
    I wracamy do punktu wyjścia: czy wspólnota jest sprzedawcą a jeśli tak to
    kiedy?
    Wystarczy odpowiedzieć na to pytanie (wcale nie łatwe) i problem rozwiązany.

    Marek