    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Thu, 13 Nov 2003 08:35:11 +0100
    <boh8dk$nu8$1@nemesis.news.tpi.pl> <3...@n...home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <3fad2b67$1@news.home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <3...@n...home.net.pl>

    On Thu, 13 Nov 2003, Marek wrote:
    [...]
    >+ > Ale wtedy ów dostawca ma umowę zawartą z lokatorami (właścicielami
    >+ > bądź najemcami). W ustawie o VAT jest jasno: pod ustawę podlega
    >+ > (może być zwolniony, ale podlega) ten kto zawiera umowę "we własnym
    >+ > imieniu". Dura lex...
    >+
    >+ Nic takiego nie znalazłem w ustawie. Może mi umknęło. Znalazłem natomiast:

    +++++
    Art. 5. 1. Podatnikami są osoby prawne,
    jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej
    ^
    oraz osoby fizyczne:

    1) mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wykonują
    we własnym imieniu i na własny rachunek
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    czynności, o których mowa w art. 2
    ----

    >+ Art. 2. 1. Opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie
    >+ usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    >+
    >+ Czyli musi być SPRZEDAŻ!!! A umowę zawiera sprzedawca i nabywca. Jeśli
    >+ jestem tylko nabywcą to nie podlegam ustawie PTU, tzn. VAT płacę tylko
    >+ sprzedawcy jeśli on nie korzysta ze zwolnienia.
    >+ I wspólnoty w ogromej większości są tylko nabywcami.

    I co robią z nabytymi dobrami ? Przejadają "osobiście" ?

    >+ A Gotfryd próbuje nas
    >+ przekonać, że tak nie jest bo każda wspólnota coś sprzedaje właścicielom.

    Oczywiście. A co z "nabytym dobrem robi", przepraszam ?
    "tylko dostarcza właścicielom", tak ?
    +++++
    4. W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje sprzedaży tego samego towaru w
    ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w
    kolejności odbiorcy, przyjmuje się, że sprzedaży dokonał każdy z podmiotów
    biorących udział w obrocie.
    -----

    >+ Mnie jeszcze nie przekonał.

    OK, jeśli o mnie chodzi możemy podpisać protokół rozbieżnosci :)
    Ja tam w ustawie widzę co widzę i nie napiszę że widzę co
    innego. Oczywiście jeśli ktoś pokaże *w innej* ustawie wyłączenie
    dotyczące np. "m.in. wspólnot" (to *jest* możliwe) to uznam
    że mamy lex specjalist i się zamykam.
    Ale tak... rób co chcesz, ja ci nie powiem że to jest dobrze :),
    tylko tyle.

    >+ > >+ A
    >+ > >+ zadaniem wspólnoty jest określić ile który właściciel czego pobrał.

    Zrozum że moje stanowisko jest proste i równie formalistyczne
    jak *wszystkie* wymogi przepisów o VAT:
    - jest "papier zakupu" przez WM, podpisane *w imieniu* WM ?
    - jest "faktyczne przekazanie dla mieszkańca" ?

    ...no to ja nie mam pytań :)
    [...]
    >+ > Idzie *wyłącznie* o to, że jeśli *wspólnota* zawrze umowę
    >+ > to owa wspólnota *podlega pod VAT* :)
    [...]
    >+ Patrz wyżej: jeśli jest tylko nabywcą to *nie podlega*

    Musi albo "mieć w magazynie" albo zużyć na własne potrzeby.
    Wtedy rzeczywiście nie ma sprzedaży.
    W innych przypadkach mamy:
    - sprzedaż
    - inne formy wydania, realizowane przez fakturę wewnętrzną,
    zrównane ze sprzedażą z p. widzenia VAT
    - straty. Fakt, uzasadnione straty dochodzą do możliwych sposobów
    "zniknięcia" dobra z magazynu :] (*uzasadnione* !)

    >+ Natomiast musi się zarejestrować w US (VAT-R). Tak jak każdy podmiot
    >+ gospodarczy.
    >+ Przy rejestracji może zrezygnować ze zwolnienia. W niektórych wypadkach jest
    >+ to przydatne.

    No to tu się zgadzamy i protokołu (rozbieżności) nie trzeba :)

    [...o dzierżawcy...]
    >+ Nie zmienia to tego co napisałem wcześniej: jeśli chce "papier" to tylko
    >+ właściciel od którego dzierżawi (wynajmuje)
    >+ może mu go wystawić.
    *******************
    No to IMHO się mylisz. Nie ma przepisu *zabraniającego* zawrzeć
    umowę o cokolwiek z kimkolwiek - o ile owo "cokolwiek" jest
    w zakresie "zajmowania się" danego podmiotu.
    IMO - nie ma *żadnej* różnicy z p. widzenia VAT przy dostarczaniu
    np. prądu właścicielowi *bądź też* najemcy.
    Jest *czasem* różnica w zakresie ew. egzekucji *jeśli stroną
    jest wspólnota*: ktoś nie płacący wspólnocie za "konieczne wspólne"
    rzeczy może zostać jako właściciel pozbawiony lokalu.
    Ale "za wodę" chyba tak się nie da (wystarczy mu zakręcić i już :>).

    >+ Wspólnota w tym przypadku nie jest stroną.

    Podpisuj protokół, szkoda dyskusji :)
    Jak *wspólnota* kupuje *dla mnie* cokolwiek *podpisując się
    jako wspólnota* na kwitku zakupu - to żeby później to
    było *moje* ja muszę to od wspólnoty *nabyć*.
    Masz prawo uważać inaczej :), ja się nie zgadzam na inne
    podejście i już.

    [...]
    >+ Art. 15. 1.(UoWL) Na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają
    >+ zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego
    >+ miesiąca.
    >+
    >+ Czyli mamy obrót: na koszty administracji, fundusz remontowy, bieżące
    >+ utrzymanie budynku czy eksploatację jak kto woli to nazywać, i inne
    >+ konieczne opłaty.

    To są koszty *na cele wspólnoty*.
    Ale mowa jest o dobrach dostarczanych *właścicielowi lokalu*.
    Żeby była jasność: jeśli wspólnota zużywa wodę do mycia klatki
    schodowej - to *tego* wydatku się *nie czepiam*.

    Ale jeśli "przy okazji" nabywa wodę "dla lokatora" - to może
    tylko albo dokonywać kupna i sprzedaży albo być pośrednikiem.
    Jedno i drugie podlega pod VAT (jako przychód).
    Żeby się nie powtarzać: już zapodawałem co jest przychodem,
    i jest śmiesznie: VATem "pośrednika" jest obłożona tylko
    różnica :) (prowizja), ale *do limitów* liczy się *cała*
    wartość sprzedaży :], nawet jak prowizja wynosi "0" :)

    >+ Bez wątpienia "papier" się należy właścicielowi.
    >+ Tylko jakoś nie wynika z tego, że musi być VAT. A to jest tematem tego
    >+ wątku.

    Mi wynika.
    Z samego faktu że *wspónota* wystawia *właścicielowi* "papier"
    na nabyte *przez niego dla siebie* dobra - wynika prosty fakt
    że wg. ustawy o VAT WM mu to sprzedała.

    >+ Podsumowanie: tylko jedna ze stron obrotu podlega bezwzględnie pod PTU (może
    >+ być zwolniona) - jest to SPRZEDAWCA.

    Dokładniej: strona kupującego nie ma wpływu na przebieg transakcji.
    Zgadzam się.

    >+ I wracamy do punktu wyjścia: czy wspólnota jest sprzedawcą a jeśli tak to
    >+ kiedy?
    >+ Wystarczy odpowiedzieć na to pytanie (wcale nie łatwe) i problem rozwiązany.

    Ależ moją odpowiedź znasz :)
    Zeznaję że pomownie tych samych argumentów chwilowo przytaczać
    już nie będę, zdania chwilowo też nie zmieniam :)

    pozdrowienia, Gotfryd