  • From: "Marek" <d...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <boh8dk$nu8$1@nemesis.news.tpi.pl> <3...@n...home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <3fad2b67$1@news.home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <3...@n...home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Fri, 14 Nov 2003 02:31:31 +0100

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0311130758060.-327299@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...
    [...]
    > 4. W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje sprzedaży tego samego towaru w
    > ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w
    > kolejności odbiorcy, przyjmuje się, że sprzedaży dokonał każdy z podmiotów
    > biorących udział w obrocie.
    > -----
    Już to było wałkowane. Jest to art. 5 ust.4. Tylko tu nie ma żadnego
    towaru - jest usługa (dostawa wody, wywóz nieczystości). Usługi są w ust. 4a
    ale dotyczy to tylko tych wymienionych w art. 4 pkt 2 lit. c)-e)
    Energia cieplna, która jest uważana za towar (art 4), jest dostarczana do
    nieruchomości wspólnej. Więc nabywcą jest wspólnota. Wynika to z tego, że
    instalacja c.o. (ani żaden jej fragment dający się odłączyć od reszty) nie
    służy wyłącznie do użytku jednego właściciela. Jeśli gdzieś jest inaczej to
    właściciel może zawrzeć bezpośrednio umowę o dostawę energii cieplnej z
    dostawcą. Tak jest w nowych budynkach wyposażonych w liczniki ciepła i
    zawory odcinające dla każdego lokalu.

    > [...]
    > [...]
    >
    > Musi albo "mieć w magazynie" albo zużyć na własne potrzeby.
    > Wtedy rzeczywiście nie ma sprzedaży.

    Bardzo mi się to podoba: zużywa na własne potrzeby.

> [...]
    > *******************
    > No to IMHO się mylisz. Nie ma przepisu *zabraniającego* zawrzeć
    > umowę o cokolwiek z kimkolwiek - o ile owo "cokolwiek" jest
    > w zakresie "zajmowania się" danego podmiotu.
    > IMO - nie ma *żadnej* różnicy z p. widzenia VAT przy dostarczaniu
    > np. prądu właścicielowi *bądź też* najemcy.
    > Jest *czasem* różnica w zakresie ew. egzekucji *jeśli stroną
    > jest wspólnota*: ktoś nie płacący wspólnocie za "konieczne wspólne"
    > rzeczy może zostać jako właściciel pozbawiony lokalu.
    > Ale "za wodę" chyba tak się nie da (wystarczy mu zakręcić i już :>).

    Tylko wspólnota, żeby podpisać umowę z najemcą musiałaby mieć w tym interes.
    Ja żadnej korzyści dla wspólnoty nie widzę. Z drugiej strony może być
    inaczej tzn. najemca może być zainteresowany.
    Czyli zgoda - można sobie utrudnić i podpisać umowę z najemcą ale przymusu
    nie ma.

> [...]
    > Ale mowa jest o dobrach dostarczanych *właścicielowi lokalu*.
    > Żeby była jasność: jeśli wspólnota zużywa wodę do mycia klatki
    > schodowej - to *tego* wydatku się *nie czepiam*.
    >
    > Ale jeśli "przy okazji" nabywa wodę "dla lokatora" - to może
    > tylko albo dokonywać kupna i sprzedaży albo być pośrednikiem.
    > Jedno i drugie podlega pod VAT (jako przychód).
    > Żeby się nie powtarzać: już zapodawałem co jest przychodem,
    > i jest śmiesznie: VATem "pośrednika" jest obłożona tylko
    > różnica :) (prowizja), ale *do limitów* liczy się *cała*
    > wartość sprzedaży :], nawet jak prowizja wynosi "0" :)

    Wymyśl inny przykład: woda to nie towar. Wspólnota najwyżej może
    pośredniczyć w usłudze rozprowadzania wody :-)

    > Mi wynika.
    > Z samego faktu że *wspónota* wystawia *właścicielowi* "papier"
    > na nabyte *przez niego dla siebie* dobra - wynika prosty fakt
    > że wg. ustawy o VAT WM mu to sprzedała.

    I tu nie ma zgody. Uogólniasz żeby wyszła Twoja racja. Wcześniej było o
    kosztach "na cele wspólnoty". I tam zgodziłeś się że nie dodtczy to VATu.
    Jednak na te koszty jak również inne, właściciel może dostać dokument
    potwierdzający że takie koszty poniósł.

    > Dokładniej: strona kupującego nie ma wpływu na przebieg transakcji.
    > Zgadzam się.

    > Ależ moją odpowiedź znasz :)
    > Zeznaję że pomownie tych samych argumentów chwilowo przytaczać
    > już nie będę, zdania chwilowo też nie zmieniam :)
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Również pozdrawiam
    Marek