    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Fri, 14 Nov 2003 02:15:12 +0100
    <boh8dk$nu8$1@nemesis.news.tpi.pl> <3...@n...home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <3fad2b67$1@news.home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <3...@n...home.net.pl>
    <P...@k...portezjan.zabrze.pl>
    <3fb43072$1@news.home.net.pl>

    On Fri, 14 Nov 2003, Marek wrote:
    [...]
    >+ Już to było wałkowane.

    Owszem, dlatego nie będę więcej ciągnął :), co najwyżej
    jak się jakiś nowy niuans pokaże :)

    [...]
    >+ > Musi albo "mieć w magazynie" albo zużyć na własne potrzeby.
    >+ > Wtedy rzeczywiście nie ma sprzedaży.
    >+
    >+ Bardzo mi się to podoba: zużywa na własne potrzeby.

    Oczywiście. Czyli wspólnoty jako "podmiotu nie posiadającego
    osobowości prawnej". Przyroda rozróżnia takie przypadki
    kiedy współwłasność 1/20 budynku to nie jest to samo co
    własność 1/20 w tymże (budynku) - patrz choćby różne przypadki
    PCC "od uspółkowienia czegoś".
    Krótko mówiąc: towary/media/energia zużyte na potrzeby
    mieszkańca (współwłaściciela) to *nie* są t/m/e zużyte
    na potrzeby wspólnoty. Nie, nie będę dalej również
    polemizował w tej sprawie :)
    [...]
    >+ Tylko wspólnota, żeby podpisać umowę z najemcą musiałaby mieć w tym interes.

    Od kiedy ?
    Jaki "interes" mają strony udzielające:
    - darowizny
    - użyczenie
    (od czego zresztą podatki płacą, w tym czasami VAT), możesz
    wyjaśnić ?

    >+ Ja żadnej korzyści dla wspólnoty nie widzę.

    Kup na DG trochę towaru (jak nie wiesz co to coś wymyślę ;))
    i podaruj mi. Później zadamy pytanie twojemu US czy powinieneś
    odprowadzić VAT ;)
    [...]
    >+ Wymyśl inny przykład: woda to nie towar.

    Jasne. To "coś" kupowane w Plusie po 5 l butla to usługa ;)
    Oczywiście uznaję to co masz na myśli, ale *nie* zgadzam
    się z określeniem j.w. Towarem nie jest co najwyżej grunt
    (i to tylko aż zostanie ujęty) i wody gruntowe oraz płynące :)

    >+ Wspólnota najwyżej może
    >+ pośredniczyć w usłudze rozprowadzania wody :-)

    OK. Mi tam klasyfikacja za jedno: tak i tak obrót liczy się
    do limitu VAT.
    [...]
    >+ > >+ Tylko jakoś nie wynika z tego, że musi być VAT. A to jest tematem tego
    >+ > >+ wątku.
    >+ >
    >+ > Mi wynika.
    >+ > Z samego faktu że *wspónota* wystawia *właścicielowi* "papier"
    >+ > na nabyte *przez niego dla siebie* dobra - wynika prosty fakt
    >+ > że wg. ustawy o VAT WM mu to sprzedała.
    >+
    >+ I tu nie ma zgody. Uogólniasz żeby wyszła Twoja racja. Wcześniej było o
    >+ kosztach "na cele wspólnoty".

    ...i większymi literami oddzielić nie mogłem.
    Zakup wody celem obsługi *współwłasnosci* pt. "klatka schodowa"
    jest zakupem na cele ("nie będącej osobą prawną") wspólnoty,
    zakup tejże wody na potrzeby *wydzielonego lokalu* *nie jest*
    zakupem "na cele wspólnoty".
    Ten sam problem co w S.C. :)

    >+ I tam zgodziłeś się że nie dodtczy to VATu.

    j.w. Dotyczy wtedy *zakupu* oVATowanego, a sam stwierdziłeś
    że stroną zakupową zajmować się nie będziemy, jako że w myśl
    ustawy *obowiązków* to żadnych ze sobą nie niesie (dopiero
    skorzystanie z *przywilejów* VATowca związanych z zakupem
    niesie obowiązki).

    >+ Jednak na te koszty jak również inne, właściciel może dostać dokument
    >+ potwierdzający że takie koszty poniósł.

    Ale zapłacił wspólnocie.
    Jak "zapłacił wspólnocie" pokrywając swoją część obowiązku
    współwłaściciela - to nie ma sprawy. Ale jak zapłacił za
    przekazany sobie towar... to kupił *od wspólnoty*.
    Ja wiem że problemem logicznym jest oddzielenie od siebie operacji
    "dla podmiotu" w znaczeniu cywilnym (wspólnota nie jest osobą
    prawną) i VAT (który dotyczy *każdego* podmiotu), co powoduje
    że *cywilnie* zakup "dla wspólnoty" jest równoważny "zakupowi
    dla siebie przez każdego współwłaściciela w ułamkowej częsci",
    ale z p . widzenia VAT tak nie jest. Patrz S.C.
    Pass z dyskusją, rozumiem że cibie (i paru innych) nie przekonam
    - ale nie przyjmę argumentu że zakup "dla wspólnoty" to z p.
    widzenia VAT jest zakup "dla siebie". IMO nie jest. Kupiła
    wspólnota - to ma (wolno jej). Jak się tego "czegoś" spróbuje
    pozbyć - to ma problem :)

    [...]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)