  • 1. Data: 2005-01-17 14:52:59
    Temat: VAt i amortyzacja
    Od: Paweł Furman <szept1!!bezspamerstwa!!@poczta.onet.pl>

    Witam,

    Mam dwa pytania, pewnie dla obeznanego z tym proste, ale ja jestem
    lajkonik :)

    1. Jak to jest z tym vatem. A konkretnie sytuacja jest taka. Zamawiam w
    drukarni wykonanie czgośtam. powiedzmy że koszt to 1000 zł + 22% vat,
    czyli płacę im 1220 zł.

    Teraz ja (jako firma płacąca vat) rozprowadzam te książki. Powiedzmy że
    nakłąd to 100 szuk czyli koszt druku jednej to 12,2. Chcę mieć na każdej
    zysk 5 zł = 17,2. I pytanie jest takie jak mam policzyć vat księgarzowi?
    Czy to ze w drukarni doliczono vat i moj wat jest taki sam oznacza że
    cena 17,2 jest dla ksiegarza ostateczną, czy może mam policzyć (10
    zł_druk + 5 marża) 8 22% vat? Czy jeszcze jakoś inaczej?
    Tak łopatologicznie jeśli mógłbym prosić :)

    2. A drugie pytanie jest takie. Kupuję do firmy sprzęt komputerowy (cena
    np. 5000 z vatem) i jak mam do niego zrobić amortyzację, znaczy ile ona
    wynosi miesięcznie?
    Paweł

    --
    "Nic na świecie nie jest tak sprawiedliwie rozdzielone jak rozum:
    każdy uważa, że ma go dosyć."- Jakub Tati

  • 2. Data: 2005-01-17 15:02:17
    Temat: Re: VAt i amortyzacja
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Paweł Furman napisał(a):
> [...]
    >
    > 2. A drugie pytanie jest takie. Kupuję do firmy sprzęt komputerowy (cena
    > np. 5000 z vatem) i jak mam do niego zrobić amortyzację, znaczy ile ona

    Ja wiem że to upierdliwe, ale dziecko, ty znajdź sobie biuro rachunkowe.
    Albo chociaż znajoma księgowa która pod koniec miesiąca wszystko ci
    posprawdza. chociaz nie wiem czy po zajomości ktoś ci poświęci parę
    GODZIN żeby cię wystaczająco nakierować. Przecież jutro będziesz mial
    150 innych pytń i wątpliwości nie liczac tego czego za nie uznasz za
    wątpliwości, zrobisz jak uważasz i potem będziesz płakał.

    Przecież ty pytasz o elementarz, o wiadomości bez których przedsiębiorca
    nie powinien nawet myslec o samodzielnym prowadzeniu działalności. Mamy
    Ci podrecznik pisać? Bo powinno się zacząc od wykładu na temat istoty
    podatku od wartości odanej.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 3. Data: 2005-01-17 15:55:00
    Od: Paweł Furman <szept1!!bezspamerstwa!!@poczta.onet.pl>

    Maddy napisał(a):

    > Ja wiem że to upierdliwe, ale dziecko, ty znajdź sobie biuro rachunkowe.
    > Albo chociaż znajoma księgowa która pod koniec miesiąca wszystko ci
    > posprawdza.

    Oj ja sobie znajde biuro rachunkowe, ale zanim założe firmę to chcę obie
    na karteczce to wstepnie obliczyc, zeby wiedziec ile dutkow moge stracic :)

> [...]
    > nie powinien nawet myslec o samodzielnym prowadzeniu działalności. Mamy
    > Ci podrecznik pisać? Bo powinno się zacząc od wykładu na temat istoty

    No przeciez mowie ze lajkonik jestem, ale szybko sie ucze :)
    A podstawy gdzies u mam spisane, tylko musze je przeczytac i na razie
    zbieram rozne zrodla :)

    Paweł

  • 4. Data: 2005-01-17 17:32:52
    Od: Paweł Furman <szept1!!bezspamerstwa!!@poczta.onet.pl>

    Maddy napisał(a):

    > Ja wiem że to upierdliwe, ale dziecko, ty znajdź sobie biuro rachunkowe.

    Ok reprymenda podziałała. Przglądnałęm notatki i pogadałem :) I teraz
    mam takie pytania (Jeśli dobrze zrozumiałem te różne zapisy)

    1) zlecam druk (100 sztuk) cena 1000 +22% vat = 1220 zl (place drukarni)
    Sprzedaje te ksiazki do sklepu, na 1 sztuce chce zarobic 5 pln, czyli
    10+5= 15 + 22% vat = 18,3 zł cena do sklepu.

    Czyli vat do odprowadzenia 110pln (różnica mój vat - vat drukarni)

    Czy powyższe jest ok czy coś pokręciłem?

    2) amortyzacja. Ok od mojego przychod odliczam cene sprzetu, tak?
    Czyli kupiłem np. komputer za 5000 i drukarke za 400 i oprogramowanie za
    500 to kazde z osobna moge odliczyc. Tylko pytanie do jakiej wysokości
    jednorazowao a do ilu w ratach?

    Czyli przychód - [cena (np. drukarki) + cena softu + 1/12 ceny kompa] =
    dochod od ktorego place pod. doch.?

    A jeśli da mi to wartość ujemna to nie płacę podatku.
    A jesli przychód był ujemny to ta całą amortyzację przenosze na nastepny
    miesiąc?

    Pytanie co w powyższym pokręciłem?

    3)
    A jak jest ze zwolnieniem z vat, znaczy takim na jakiś okres ?
    Paweł (dlaej zielony ale mam nadzieje ze mniej)

  • 5. Data: 2005-01-18 00:46:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Jan 2005, Paweł Furman wrote:

> [...]
    > + Ok reprymenda podziałała. Przglądnałęm notatki i pogadałem :) I teraz mam
    > + takie pytania (Jeśli dobrze zrozumiałem te różne zapisy)

    ...jeszcze groups.google.pl, wybrać zaawansowane, zapodać *.podatki
    i... poczytać standardowe 3000 postów (trzy tysiące).
    Nie żartuję. I nie marudź - sam tak zacząłęm :>

    > + Czyli vat do odprowadzenia 110pln (różnica mój vat - vat drukarni)
    > +
    > + Czy powyższe jest ok czy coś pokręciłem?

    OK.

    > + 2) amortyzacja. Ok od mojego przychod odliczam cene sprzetu, tak?
    > + Czyli kupiłem np. komputer za 5000 i drukarke za 400 i oprogramowanie za 500
    > + to kazde z osobna moge odliczyc.

    Błąd. Musisz wykazać że drukarka jest "samodzielnym zestawem
    komputerowym". Typowa drukarka "nie przejdzie" - chyba że masz
    dwa kompy i drukarkę z przełącznikiem, dwoma interfejsami lub
    sieciową.
    Inaczej to jest JEDEN zestaw.

    > + Tylko pytanie do jakiej wysokości
    > + jednorazowao a do ilu w ratach?

    3500 zł (netto).
    I zapoznaj się z dyskusjami dzialącymi "składniki rzeczowe"
    na 3 rodzaje księgowania:
    "zwykły koszt"
    "wyposażenie"
    "środek trwały".
    Granica 3,5 kzł z grubsza biorać to jest "limit ostatecznego
    wpuszczenia KUP". Ale to NIE JEST "minimalna podstawa amortyzacji",
    może mieć ręce i nogi coś za 200 zł wpisać w ST :>

    > + Czyli przychód - [cena (np. drukarki) + cena softu + 1/12 ceny kompa] =
    > + dochod

    Tak.

    > + od ktorego place pod. doch.?

    Nie.
    Po drodzę są jeszcze odliczenia: od dochodu i podatku.
    Musisz wiedzieć jak "z ZUSami" - to one wchodzą do odliczeń :)

    > + A jeśli da mi to wartość ujemna to nie płacę podatku.
    > + A jesli przychód był ujemny to ta całą amortyzację przenosze na nastepny
    > + miesiąc?

    Tak. Nie. Inaczej.
    OSOBNO liczy się PRZYCHODY i OSOBNO koszty.
    I liczy się "ciągle i narastająco" cały rok.
    Podatek wynika z różnicy skorygowanej o odliczenia.
    Dopłaca się (podatku) "tyle ile brakuje".

    > + Pytanie co w powyższym pokręciłem?

    :)

    > + 3)
    > + A jak jest ze zwolnieniem z vat, znaczy takim na jakiś okres ?

    ...ale nie na import :> !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-01-18 11:29:37
    Od: Paweł Furman <szept1!!bezspamerstwa!!@poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > komputerowym". Typowa drukarka "nie przejdzie" - chyba że masz
    > dwa kompy i drukarkę z przełącznikiem, dwoma interfejsami lub

    Czyli komp+drukarka jest amortyzowany łącznie jakby to była jedna rzecz,
    tak? A w takim razie kosza to 5400/12 (w tym prrzypadku) i co miesiąc ta
    1/12 do odliczenia?

    > ...ale nie na import :> !

    Hmm... no nie nie będę importował :)
    Ale jak to jest, zakładam firme i mam jakieś zwolnienie z vat czy nie?
    Ew. jak to obliczyć.
    Paweł

  • 7. Data: 2005-01-18 16:34:07
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0501180139460.1884@athlon>,

> [...]
    > komputerowym". Typowa drukarka "nie przejdzie" - chyba że masz
    > dwa kompy i drukarkę z przełącznikiem, dwoma interfejsami lub

    Hm. A jak kupuję PC (powiedzmy, że Płatnik mnie zmusza), a drukarkę
    (typową jak najbardziej) do Maka, którego używam do pracy, ale nie mam
    jako ŚT (wziąłem stareeego i używam)? ;)
    No i są drukarki, które na sieciowe przerabiasz dokładając jedną część...

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 8. Data: 2005-01-18 23:39:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jan 2005, Paweł Furman wrote:
    [...]
    > + Czyli komp+drukarka jest amortyzowany łącznie jakby to była jedna rzecz, tak?

    ...tak powiada NSA w wyrokach.

    > + A w takim razie kosza to 5400/12 (w tym prrzypadku) i co miesiąc ta 1/12 do
    > + odliczenia?

    Jak doszedłeś do 5400 ?

    > + Ale jak to jest, zakładam firme i mam jakieś zwolnienie z vat czy nie?

    Deklarujesz czy chcesz...

    > + Ew. jak to obliczyć.

    Przeczytać te 3000 postów :] (jest szeroko dyskutowany limit
    - w przepisach)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-01-18 23:51:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Jan 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    [...]
    >+ > Błąd. Musisz wykazać że drukarka jest "samodzielnym zestawem
    >+ > komputerowym". Typowa drukarka "nie przejdzie" - chyba że masz
    >+ > dwa kompy i drukarkę z przełącznikiem, dwoma interfejsami lub
    ^^^^^^^^^

    >+ Hm. A jak kupuję PC (powiedzmy, że Płatnik mnie zmusza), a drukarkę
    >+ (typową jak najbardziej) do Maka, którego używam do pracy, ale nie mam
    >+ jako ŚT (wziąłem stareeego i używam)? ;)

    To jest problem.
    Taki mianowicie, że nie ma chyba jeszcze "ustalonej linii orzeczniczej
    NSA". Do roku bodaj 2003 włącznie NSA wywodził z określenia że "ST
    są stanowiące własność podatnika..." fakt iż samo UŻYWANIE powodowało
    "uznanie za ST" zaś nie było żadnych zapisów dotyczących wpływu na
    "uznanie za ST" przez fakt wpisu do EST.
    Dopiero bodaj w 2004 zaczęły obowiązywać zapisy limitujące część
    "zdarzeń gospodarczych" jako odnoszących się do ST *wpisanych do
    EST* - czyli ST nie wpisany do EST może być pomijany.
    Nie wiem czy "zawsze".
    Ale IMO w tym przypadku w obu rozwiązaniach podatnik jest chroniony:
    1. jeśli kompa uznać za ST "nie wpływający na DG" to drukarka będzie
    "elementem peryferyjnym nie podwyższającym WP" - czyli spokojnie
    w KUP (zastrzeżenie niżej)
    2. jeśli kompa NIE uznać za ST, to drukarka jest "innym materialnym
    składnikiem DG".
    W obu przypadkach dla <1500 zł można nie robić nic więcej :)
    Dla >1500 zł w obu przypadkach trzeba wpisać w EW

    Jedyny problem pojawi się dla >3500 zł (za samą drukarkę !),
    ale *wtedy* to problem pojawia się zawsze jak coś nie jest
    ST i "dokładamy" ponad 3500 zł :[ (czyli "moja standardowa
    uwaga dlaczego taniego kompa warto wpisać do EST").

    >+ No i są drukarki, które na sieciowe przerabiasz dokładając jedną część...

    Popatrz na podkreślony tekst.
    Jeśli drukarka nie da się zakwalifikować za "samodzielny składnik
    majątku" (nie moża SAMODZIELNIE pracować np. jako kopiarka) oraz
    masz tylko jednego kompa to USy uznają iż sama "sieciowość to mało.
    I AFAIR NSA popiera ten punkt widzenia.

    Wyjaśniam iż po trawieniu długich dyskusji wyszło mi, iż np.
    przyczepy mogą być używane jako samodzielne ST tylko dlatego że
    mają osobną pozycję w klasyfikacji ST - a dla "częsci i peryferiów
    komputerowych" czegoś takiego (osobnej pozycji) nie ma.
    Więc US może przyczepić się że to "tylko jeden zestaw"... !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-01-19 12:24:14
    Od: agif <a...@p...onet.pl>

    Witam.
    Nie wiem czy to cos pomoze ale mam opracowany przez siebie taki wzor

    Cena netto u sprzedawcy np. 100,-
    Vat 22 % 22,-

    Teraz Pana jako rozprowadzajacego marża np. 20 % 20,-
    Vat dodany /od marży / 22 % 4,40

    Teraz Pana Fa wygląda nastepujaco cena netto = 100+20 = 120,-
    Vat 22 % 26,40
    Cena brutto 146,40

    W skrócie aby wyliczyć cenę brutto i nie zgubić VAT u dodanego to trzeba
    to zrobić tak:

    cena brutto /zakupionego towaru / w tym przypadku 122,-
    x (100 + % marzy / w tym przykladzie 20 /) 100+20 = 120% x 120 %
    = cena brutto sprzedaży to jest 146,40 złotych

    na cenę brutto składają się elementy 100+20+22+4,40

    Mysle ze to jasne i proste w ostatecznosci.
    Pozdrawiam powodzenia w dzungli.
    Wieska

    --
    Moim programem pocztowym jest Opera: http://www.opera.com/m2/