  • 1. Data: 2007-09-12 08:50:32
    Temat: Wynagrodzenie minimalne.
    Od: "tomekt" <t...@w...pl>

    Witam wszystkich
    Jak donoszą media od początku roku ma wzrosnąć minimalne wynagrodzenie z
    936 do 1126 zł miesięcznie brutto, czyli 190 zł. Takie pytanie. W tym roku
    2007 moje wynagrodzenie to 1150zł brutto - o ile wzrośnie moje
    wynagrodzenie?

    Dzięki za odpowieź, może to banał a w tej materii to jestem ciemny:)

  • 2. Data: 2007-09-12 08:59:08
    Temat: Re: Wynagrodzenie minimalne.
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    tomekt wrote:

> [...]
    > wynagrodzenie z 936 do 1126 zł miesięcznie brutto, czyli 190 zł.
    > Takie pytanie. W tym roku 2007 moje wynagrodzenie to 1150zł brutto -

    Wygląda na to, że jest to wynagrodzenie większe od "nowego" minimalnego,
    więc pewnie pracodawca uzna, że nie ma powodu żeby wzrosło.

  • 3. Data: 2007-09-12 09:07:41
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "tomekt" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 936 do 1126 zł miesięcznie brutto, czyli 190 zł. Takie pytanie. W tym roku
    > 2007 moje wynagrodzenie to 1150zł brutto - o ile wzrośnie moje

    A masz zapisaną w umowie o pracę zależność między Twoim wynagrodzeniem, a
    minimalnym?
    Jeśli nie, to z jakiego powodu miałoby wzrosnąć Twoje wynagrodzenie?

  • 4. Data: 2007-09-12 09:22:20
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 12.09.2007 tomekt <t...@w...pl> napisał/a:
> [...]
    > 936 do 1126 zł miesięcznie brutto, czyli 190 zł. Takie pytanie. W tym roku
    > 2007 moje wynagrodzenie to 1150zł brutto - o ile wzrośnie moje

    Nie wzrośnie, no chyba, że pracodawca z dobrej woli da Ci podwyżkę.

    No chyba, ze masz w umowie wpisaną kwotę wynagrodzenia w postaci
    wielokrotności minimalnego wynagrodzenia. :) Ale tak chyba nie można, bo
    każda zmiana wysokości wynagrodzenia wymaga nowej umowy.
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 5. Data: 2007-09-12 10:21:00
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Samotnik pisze:

> [...]
    > wielokrotności minimalnego wynagrodzenia. :) Ale tak chyba nie można, bo
    > każda zmiana wysokości wynagrodzenia wymaga nowej umowy.

    Moim zdaniem tak można.

    Tak samo jak można wpisać w umowie o pracę wynagrodzenie 200zł, a i
    tak z mocy prawa będzie ono wynosiło 936zł, a od nowego roku 1126zł i
    nie wymaga to podpisywania nowych umów, czy aneksów.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 6. Data: 2007-09-12 11:00:13
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 12.09.2007 Liwiusz <l...@p...onet.pl> napisał/a:

> [...]
    > tak z mocy prawa będzie ono wynosiło 936zł, a od nowego roku 1126zł i
    > nie wymaga to podpisywania nowych umów, czy aneksów.

    No, akurat to wynika z ustawy o minimalnym wynagrodzeniu. Ale fakt,
    w kodeksie nie widzę nakazu określania wynagrodzenia w wartościach
    bezwzględnych. Jednak mam wątpliwość, czy np. określenie wynagrodzenia w
    wysokości obowiązującego średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw
    pozwoli, w przypadku spadku tego wskaźnika, obniżenie wynagrodzenia
    przysługującego pracownikowi. Chociaż, z trzeciej strony, kodeks mówi
    tylko, że zmiana warunków umowy powinna być w formie pisemnej. A tutaj
    warunki się nie zmieniają - cały czas pracownik zarabia średnią pensję.
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 7. Data: 2007-09-12 11:04:11
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Samotnik pisze:

> [...]
    > tylko, że zmiana warunków umowy powinna być w formie pisemnej. A tutaj
    > warunki się nie zmieniają - cały czas pracownik zarabia średnią pensję.

    Wynagrodzenie podane jako średnia wynagrodzenia w sektorze
    przedsiębiorstw? Mam pewne opory przed tym, czy jest to legalne. Co by
    się stało, jeśli każdy pracownik w sektorze przedsiębiorstw miałby tak
    podawaną pensję? Jak by się obliczyło średnią?

  • 8. Data: 2007-09-12 11:34:19
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

> [...]
    > się stało, jeśli każdy pracownik w sektorze przedsiębiorstw miałby tak
    > podawaną pensję? Jak by się obliczyło średnią?

    Wątpię, czy jest zakaz waloryzowania w umowie wynagrodzenia akurat tym
    konkretnym wskaźnikiem. Dlatego teoretycznie powinien być zakaz
    waloryzowania jakimkolwiek, albo, w przeciwnym wypadku - jest to dozwolone. :)
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 9. Data: 2007-09-12 12:24:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 12 Sep 2007, Liwiusz wrote:

> [...]
    > mocy prawa będzie ono wynosiło 936zł, a od nowego roku 1126zł i nie wymaga to

    Co do tezy czy tak można, przychylam się w tej części, w ktorej możliwy
    jest jednostronny aneks jako "korzystniejszy dla pracownika".

    Chciałem jednak zaprostestować, że to "tak samo" :)
    W przypadku umownego uzależnienia wynagrodzenia od minimalnego, mamy
    wprost pierwszeństwo ustawy przed umową: umowa staje się nieważna
    w części, w której narusza prawo.
    W drugą stronę tak dobrze nie ma: ustawa określa *tylko* minimum,
    a to samo z siebie prawa do naruszenia umowy w *innych* miejscach
    nie daje :)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-09-12 12:30:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > Co by się
    > stało, jeśli każdy pracownik w sektorze przedsiębiorstw miałby tak podawaną

    Normalnie, ta średnia jest za POPRZEDNI okres, czyli obejmuje
    wynagrodzenia już wypłacone, chyba nie sądzisz ze jest liczona
    z pensji które są dopiero w planach? :)

    pzdr, Gotfryd