  • 1. Data: 2004-05-28 10:09:37
    Temat: ZUS i PIT 5
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    Witam.

    Troszke sie pogubilem ze skladka zusowska na FP i FGSP.
    Prowadze dg dopiero trzeci miesiac (kpir vat) i jeszcze
    nie placilem zaliczki na dochodowy (nie skladalem pit 5).
    Problem polega na tym, ze nigdzie nie uwzglednialem
    wspomnianej skladki zusowskiej (pozostale maja swoja
    rubryke na picie) i nie wiem co z nia teraz zrobic.
    Podgladnalem kpir kolegi, on ja wpisywal co miesiac
    jako osobna pozycja kosztowa. Czy moze mi ktos
    poradzic, jak to najprosciej naprostowac? Oczywiscie
    skladki placilem wiec tu jest ok, tylko ze teraz
    bede musial wypelnic swoje pierwsze pit5 i chcialbym te
    trzy skladki gdzies uwzglednic (bylo - nie bylo, stówa )....

    PawelZ
    -----------

    ------------

  • 2. Data: 2004-05-28 11:36:04
    Temat: Re: ZUS i PIT 5
    Od: "raf" <r...@w...pl>

    Niestety tej składki w PIT-5 nie możesz odliczyć.

    Jeżeli prowadzisz DG to składki na FGŚP nie płacisz - jeżeli zapłaciłeś to
    niepotrzebnie i tej składki moim zdaniem nie możesz zaliczyć do KUP

    Za to składka na FP stanowi KUP i możesz wpisać ja do KPiR w pozycji
    pozostałe koszty.

    Jeżeli nie ponumerowałeś jeszcze dokumentów, masz mało zapisów i dużo
    wolnego czasu a chcesz mieć ładną KPiR to przepisz książkę i wpisz te
    składki w dacie zapłaty.

    Jeżeli już ponumerowałeś to wpisz te składki w tym miesiącu.

  • 3. Data: 2004-05-28 11:39:43
    Od: "leslaw" <f...@v...pl>

    nie panikuj jeżeli jesteś na kpir i rozliczasz się według stawki 19% minus
    kwota wolna od podatku to nie zrobiłeś nic złego ponieważ pita 5 składa się
    w chwili kiedy powstanie zobowiązanie podatkowe -wtedy uwzglednisz wszystkie
    dotychczas zapłacone składki .

  • 4. Data: 2004-05-28 11:45:37
    Od: "leslaw" <f...@v...pl>

    ponieważ dokładnie nie wiesz jak to księgować to ci wyjasniam ze składki na
    zus /emerytalne+rentowe+chorobowe+wypadkowe/ nie musisz wcale ksiegować a
    jedynie wykazywać w deklaracji miesięcznej w sposób rosnący od poczatku roku
    ,tak samo nie księgujesz ubezpieczenia zdrowotnego tylko naliczasz rosnaco w
    ciagu roku -uwaga podstawą odpisu jest nie kwota która płacisz ale 7,75% zaś
    składkę na fundusz pracy musisz ksiegować w kolumnie 14 jako koszt

  • 5. Data: 2004-05-28 12:46:13
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    Wlasnie patrze w kpir kolegi i ma tam taka pozycje:
    Wplata na FP i FGSP 33,47zl. (Ksiegowa mu to robila)
    Jak sie to ma do wypowiedzi kolegi "raf"
    "Jeżeli prowadzisz DG to składki na FGŚP nie płacisz - jeżeli zapłaciłeś to
    niepotrzebnie " ??
    Qrdeee, a pani w zusie twierdzila, ze OBOWIAZKOWO :-(

    > nie panikuj jeżeli jesteś na kpir i rozliczasz się według stawki 19% minus
    kwota wolna (...)
    Tak, wiem. Tylko chodzi mi o to zeby mi ksiazeczka grala....

    > ponieważ dokładnie nie wiesz jak to księgować
    no tak jeszcze nie za bardzo sie orientuje...

    > to ci wyjasniam ze składki na zus /emerytalne+rentowe+chorobowe+wypadkowe/
    > nie musisz wcale ksiegować
    Taak, one maja swoja kratke na picie.... (pole nr 34?)

    > tak samo nie księgujesz ubezpieczenia zdrowotnego
    To tez ma swoja kratke na deklaracji (chyba 48?)

    > uwaga podstawą odpisu jest nie kwota która płacisz ale 7,75%
    Eee.... 153,57zl place... I tyle odpisuje. To ponoc jest najnizsze
    jakie musze placic. Chyba, ze znowu jestem w bledzie... A czego
    sie ma tyczyc te 7,75% ?

    > składkę na fundusz pracy musisz ksiegować w kolumnie 14 jako koszt
    Cholerny swiat! A jesli w obecnym miesiacu zaksieguje wszystkie trzy,
    to czy kiedys (za 5 lat) US nie bedzie mi tego drazyl i szukal dziury
    w calym? Zdaze zapomniec o co z tym chodzilo....
    Acha, jeszcze jedno. Zus za maj zaplace poczatkiem czerwca. Czy skladke
    za maj mam napisac gdzies koncem maja czy w czerwcu dopiero?
    Dzieki wielkie za rozjasnienie tematu.

    PawelZ
    -----------

  • 6. Data: 2004-05-28 13:27:55
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    > To tez ma swoja kratke na deklaracji (chyba 48?)

    > Eee.... 153,57zl place... I tyle odpisuje. To ponoc jest najnizsze
    > jakie musze placic. Chyba, ze znowu jestem w bledzie... A czego
    > sie ma tyczyc te 7,75% ?

    153,57 to jest 8,25% podstawy: 1861,44
    od podatku możesz odliczyć tylko 7,75% podstawy czyli 144,26

    > Cholerny swiat! A jesli w obecnym miesiacu zaksieguje wszystkie trzy,
    > to czy kiedys (za 5 lat) US nie bedzie mi tego drazyl i szukal dziury
    > w calym? Zdaze zapomniec o co z tym chodzilo....

    Miałam kiedyś identyczną sytuację i jedna pani w jednym US powiedziała, że
    jeżeli wszystkie te składki dotyczą tego samego roku, to mogę spokojnie
    wpisać w jednym miesiącu, ale inna pani w innym US powiedziała, że należy
    skorygować wszytkie pity-5 do tyłu, ale nie umiała powiedzieć, jak mam sobie
    skorygować KPiR do tyłu, bo przecież numeracja mi się zmieni... Więc
    wpisałam wszystkie trzy w jednym miesiącu.

    pzdr
    Kasia

  • 7. Data: 2004-05-28 14:10:32
    Od: "Bozoo" <z...@z...eu.org>

    > 153,57 to jest 8,25% podstawy: 1861,44
    > od podatku możesz odliczyć tylko 7,75% podstawy czyli 144,26
    Cholera jasna! Wiec dlaczego kaza placic 153 zl ???
    A jak jest z innymi skladkami zusowymi? Odlicza sie
    w calosci czy tez tylko kawalek?

    > jeżeli wszystkie te składki dotyczą tego samego roku (...)
    U mnie wlasnie dotycza.

    > inna pani w innym US powiedziała, że należy skorygować
    > wszytkie pity-5 do tyłu
    Na szczescie jeszcze zadnego nie skladalem.

    > Więc wpisałam wszystkie trzy w jednym miesiącu.
    Tez tak zrobie.

    PawelZ
    -----------

    ------------

  • 8. Data: 2004-05-28 16:54:56
    Od: "leslaw" <f...@v...pl>

    NIC NIE MUSISZ SKŁADAĆ JEŻELI Z TWOICH WYLICZEŃ WYNIKA ŻE NIE MUSISZ PŁACIĆ
    PODATKU -OBOWIĄZEK PITOWANIA ROZPOCZYNA SIĘ OD MIESIĄCA W KTÓRYM WYSTĘPUJE
    KONIECZNOŚĆ ZAPŁATY PODATKU I OD TEGO MOMENTU MUSISZ JUŻ SKŁADAĆ PIT DO
    KOŃCA ROKU .

  • 9. Data: 2004-05-28 20:28:43
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <Kasia.Mikolajczyk@USUŃ-TObiuro.ceti.pl>

    > Cholera jasna! Wiec dlaczego kaza placic 153 zl ???

    Z tym pytaniem to raczej nie do mnie :)

    > A jak jest z innymi skladkami zusowymi? Odlicza sie
    > w calosci czy tez tylko kawalek?

    Jeżeli płacisz najniższe z możliwych to w całości. Nie wiem, czy nie ma
    ograniczeń, jak się płaci od wyższej podstawy, więc się nie wypowiem.

    > Tez tak zrobie.

    Na swoją odpowiedzialność! :)
    pzdr
    Kasia

  • 10. Data: 2004-05-29 06:37:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 May 2004, Bozoo wrote:

> [...]
    >+ niepotrzebnie " ??
    >+ Qrdeee, a pani w zusie twierdzila, ze OBOWIAZKOWO :-(

    "Obowiązkowo" to jest FP !!
    A że przypadkiem FP i FGSP wpłaca się na jedno konto w ZUS... :)
    Ale to są dwie RÓŻNE składki.

    [...]
    >+ > nie musisz wcale ksiegować
    >+ Taak, one maja swoja kratke na picie.... (pole nr 34?)

    ...ale powinieneś wiedzieć że jest możliwość uznania składek społecznych
    za koszt (wpisywania do KPiR *zamiast* do PIT-5). Osobiście wpisuję
    również do PIT-5, ale *czasami* komuś może się opłacać wpisanie
    do KPiR (np. jak ma wysoki dochód spoza DG a mało DG to nie warto
    generować straty).

    [...]
> [...]
    >+ Eee.... 153,57zl place... I tyle odpisuje. To ponoc jest najnizsze
    >+ jakie musze placic. Chyba, ze znowu jestem w bledzie... A czego

    ...tego co ci wolno odpisać :>
    Ustawodawca tak ładnie zaplątał, żeby nie było widać że podatku
    jest faktycznie 19,5%/30,5%/40,5% :>, mianowicie składkę płacisz
    jakąś tam, w każdym roku wyższą - a odliczać wolno tylko stałą
    wartość 7,75%.

> [...]
    >+ to czy kiedys (za 5 lat) US nie bedzie mi tego drazyl i szukal dziury
    >+ w calym? Zdaze zapomniec o co z tym chodzilo....

    IMHO nie. Poszukaj postów Maddy pytających jaki przepis zabrania
    uznania za koszt czegoś "później".

    >+ Acha, jeszcze jedno. Zus za maj zaplace poczatkiem czerwca. Czy skladke
    >+ za maj mam napisac gdzies koncem maja czy w czerwcu dopiero?

    ...w dacie zapłaty !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)