  • 1. Data: 2002-09-09 09:54:09
    Temat: ZUS - jaka wysokosc zasilku macierzynskiego?
    Od: Johny <p...@y...com>

    Witam !
    Mamy z zona pewien problem z ZUSem.
    Zona z powodu ciazy zagrozonej przez 7 miesiecy non-stop przed porodem
    przebywala na chorobowym. W tym czasie otrzymywala zasilek chorobowy
    uwzgledniajacy srednia z ostatnich 6 miesiecy jej pracy, lacznie z
    nadgodzinami.

    Po porodzie otrzymala wyplate zasilku macierzynskiego, ale
    odpowiadajacy tylko "golej" pensji.
    Pani w placach wytlumaczyla ze to dlatego, poniewaz zona przez 6
    miesiecy nie pojawila sie w pracy. Konsultowala to zreszta w ZUS.

    A co o podstawie wymiaru zasilku macierzynskiego mowia strony ZUS:
    "Podstawa wymiaru

    Podstawę wymiaru zasiłku dla pracownika stanowi przeciętne miesięczne
    wynagrodzenie wypłacone
    za okres 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzajacych powstanie
    niezdolnosci do pracy.
    Dla pracowników, których wynagrodzenie ulega znacznym wahaniom,
    podstawa wymiaru ustalana
    jest z okresu 12 miesięcy kalendarzowych.
    (...)
    http://www.zus.pl/swiadcze/zas003.htm

    Zadaje sobie w takim razie pytania:
    1. Dlaczego za moment powstania niezdolnosci do pracy zostal przyjety
    porod, a nie okres ciazy?
    2. Dlaczego nie zastosowano 12-miesiecznego okresu naliczenia wymiaru,
    skoro byly wahania (5 miesiecy pracy z premia i nadgodzinami, potem 7
    na L4)?

    Nie wiem, kogo o to zapytac i czy jest jakakolwiek szansa na zmiane
    decyzji. Czy ktos z Was nie byl przypadkiem w podobnej sytuacji?

    Pozdrawiam
    Johny

  • 2. Data: 2002-09-09 10:34:50
    Temat: Re: ZUS - jaka wysokosc zasilku macierzynskiego?
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik Johny napisał:

    > Nie wiem, kogo o to zapytac i czy jest jakakolwiek szansa na zmiane
    > decyzji. Czy ktos z Was nie byl przypadkiem w podobnej sytuacji?

    Ja byłam po drugiej stronie - tej kadrowo-płacowej, i powiem Ci że to
    zwyczajna granda.
    Twojej żonie należy się zasiłek macieżyński liczony od podstawy
    wynagrodzenia z ostatnich 6 miesięcy w których *pracowała* - czyli w
    praktyce takim sam jak zasiłek chorobowy.
    W pozostałym okresie przez 35 dni miała wprawdzie wynagrodzenie
    chorobowem ale jego nie wlicza sie do podstawy zasiłków, a przez
    pozostały okres otrzymywała nie wynagrodzenia a zasiłek chorobowy,
    ktory nie jest podstawą do naliczania innych zasiłków (z zasady nie
    definiuje sie składnika samym sobą).
    Innymi słowy - okres powstania niezdolności do pracy nie został
    przerwany przez okres w ktorym pracowała, a więc wszystki zasiłki
    należy liczyć jednakowo.
    Jedyna podstawą naliczania zasiłków - chorobowego i macierzyńskiego -
    jest jej wynagrodzenia z 6 miesięcy przed pierwszym chorobą.
    I musi to byc faktycznie wypłacone wynagrodzenie bo od niego płaci sie
    składki, a nie "hopotetyczne", jakim jest goła pensja bez nadgodzin.

    Nie wahaj sie i kłóc sie, bo masz rację. A pani w płacach niech nie
    skąpi, bo to nie z jej ani pracodawcy pieniędzy ten zasiłek.
    Ona ma go tylko poprawnie naliczyc, a widac tego nie potrafi.

    Radzę Ci samemu zadzwonic do ZUSu, a najlepiej pójśc i dokładnie
    wyłuszczyc sprawę - przez telefon lubią odpowiadać "na odczepnego".
    Kadrow mogła cos poprzekręcać albo zadać w ZUSie "pytanie tendencyjne"
    a teraz wy macie za to płacić.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-09-09 11:04:13
    Od: c...@r...com (ChrisS)

> [...]
    > Pani w placach wytlumaczyla ze to dlatego, poniewaz zona przez 6
    > miesiecy nie pojawila sie w pracy. Konsultowala to zreszta w ZUS.
    [...]
    > Zadaje sobie w takim razie pytania:
    > 1. Dlaczego za moment powstania niezdolnosci do pracy zostal przyjety
    > porod, a nie okres ciazy?
    Zmienił się tytuł wypłaty zasiłku, (macierzyński zamiast chorobowego)
    więc na nowo została ustalona podstawa wymiaru z zastosowaniem przepisów
    art. 37 i 38 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ub. społecznego

    > 2. Dlaczego nie zastosowano 12-miesiecznego okresu naliczenia wymiaru,
    > skoro byly wahania (5 miesiecy pracy z premia i nadgodzinami, potem 7
    > na L4)?
    Przypadki, w którys stosuje się 12-misięcny okres są określone w rozp. MPiPS

    Pozdrawiam
    ---
    ChrisS
    Krzysztof Sudoł

  • 4. Data: 2002-09-09 12:17:14
    Od: Johny <p...@y...com>

    c...@r...com (ChrisS) wrote:
    >Zmienił się tytuł wypłaty zasiłku, (macierzyński zamiast chorobowego)
    >więc na nowo została ustalona podstawa wymiaru z zastosowaniem przepisów
    >art. 37 i 38 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ub. społecznego

    Artykul 37 nie dotyczy (porod 1-go), artykul sluzy raczej do
    obliczania podstaw za niepelny miesiac.
    Art. 38 p.1 to tylko arytmetyka, nieistotne.
    Art 38 p2 nie dotyczy
    Art 38 p3 to jedyna furtka do takiej interpretacji.

    Dlaczego jednak nie liczyc sie z Art 43 i 47. Wg mnie to mozna rownie
    dobrze interpretowac w druga strone.

    -----

    Art 38 p. 3. Jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1, ubezpieczony
    będący pracownikiem w każdym miesiącu z przyczyn
    usprawiedliwionych wykonywał pracę przez mniej niż połowę
    obowiązującego go czasu pracy, przy ustalaniu podstawy
    wymiaru zasiłku chorobowego przyjmuje się wynagrodzenie za wszystkie
    miesiące po uzupełnieniu według zasad
    określonych w art. 37 ust. 2.

    Art. 43. W razie ponownego powstania prawa do zasiłku chorobowego,
    podstawę wymiaru zasiłku chorobowego
    oblicza się na nowo, jeżeli przerwa między okresami jego pobierania
    trwała co najmniej 3 miesiące kalendarzowe.

    Art. 47. Przepisy art. 36-43 i 45 stosuje się odpowiednio przy
    ustalaniu podstawy wymiaru świadczenia
    rehabilitacyjnego, zasiłku wyrównawczego, zasiłku macierzyńskiego i
    zasiłku opiekuńczego, a do świadczenia
    rehabilitacyjnego także przepis art. 46.

  • 5. Data: 2002-09-09 12:57:54
    Od: c...@r...com (ChrisS)

  • 6. Data: 2002-09-09 13:20:33
    Od: Johny <p...@y...com>

    c...@r...com (ChrisS) wrote:
> [...]
    >Zmiany dotyczące urlopów i zasiłków macierzyńskich
    >ustęp "WYSOKOŚĆ ZASIŁKU MACIERZYŃSKIEGO"

    Coz, chyba bede musial sie poddac. Dzwonilem do ZUS i oni podpierali
    sie wlasnie tymi wytycznymi i komentarzami.
    Jak sadze, jest to rozwiniecie art 38 ust 3 w kierunku "co robic aby
    nam zostalo wiecej kasy".
    W naszej sytuacji zmienil sie wprawdzie rodzaj swiadczenia(ustawa
    wprost o takim przypadku nie mowi), ale nie zmienila sie przyczyna
    powstania swiadczenia, stad moje rozczarowanie.

    Dziekuje i tez pozdrawiam
    Johny