eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiZakładam DG - US rząda zaświadczenia o meldunku i umowy dot.konta › Re: Zakładam DG - US rząda zaświadczenia o meldunku i umowy dot.konta
  • Data: 2005-04-09 21:20:36
    Temat: Re: Zakładam DG - US rząda zaświadczenia o meldunku i umowy dot.konta
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 6 Apr 2005, Piter wrote:

    >+ Jestem laikiem, ale z tego co czytałem, to tak:
    >+ 1) Konto firmowe musisz mieć obowiązkowo. Jest taki przepis i już.

    No to już wiemy że chyba go nie znaleziono ;)

    >+ O ile mi wiadomo, ZUS w ogóle nie przyjmuje gotówki - tylko przelewy

    O ile mi wiadomo to ci dobrze wiadomo.
    Ja mam pytanie: jaka jest podstawa prawna zabraniająca płacić *osobiste*
    zobowiązanie ZUS z *osobistego* konta ?
    Przypomnę iż trzy lata temu bodaj Karol (standardowo, "pytanie Karola"
    to był taki standard krótkiego podsumowania "do sprawdzenia i dla
    sprawdzenia" :)) zadał takie samo pytanie w odniesieniu do VAT.
    Prawdą jest iż żeby płacić podatki i ZUS trzeba mieć konto.
    Najwyraźniej NIEPRAWDĄ jest jakoby musiało to być konto "firmowe"
    czyli gospodarcze. Przez co najmniej trzy lata nikt nie podał
    nawet poszlak tezy przeciwnej: o ile różnego rodzaju płatności
    "za coś" mogą wzbudzać co najmniej wątpliwości (przypomnę inne
    "standardowe pytanie" czyli "czy można płacić osobistą kartą za
    "firmowe"" wydatki) - o tyle płacenie podatków które są *osobiste*
    (VAT od 1-os DG płaci OSOBA) oraz ZUSu podstaw do takich
    wątpliwości nie daje.
    Oczywiście powyższe NIE dotyczy VAT przy S.C. :) - bo S.C. czym
    jak czym ale podatnikiem VAT jest....

    >+ 2) Jeżeli działalność ma być wykonywana w Twoim mieszkaniu, to musisz
    >+ przedstawić tytuł, jaki do niego masz. Innymi słowy dowieść, że rzeczywiście
    >+ jest Twoje.

    Twoje... to chyba się nazywa "armatka na muchy" :) ?
    "Tytuł" to JAKIKOLWIEK tytuł.
    Najem, użyczenie, inne formy korzystania również (choćby wynikające
    oprócz KC z Kodeksu Rodzinnego i opiekuńczego - jak mąż jest najemcą
    to brak podstaw żeby właściciel żonę "wywalił" w myśl zasady "nie jest
    najemcą").

    >+ Co więcej, część mieszkania musisz przekwalifikować jako "lokal
    >+ do DG"

    :)
    Znane mi są opinie przeciwne. Ale osobiście optuję za dopuszczalnością
    tezy o "niezmienianiu charakteru lokalu".
    Jak mam trochę sprzętu komputerowego i biurowego na "zwyczajnym"
    biurku obok rozkładanego tapczanu to IMO lokal *nie* traci charakteru
    mieszkalnego (...i już).
    Oczywiście pojawia się kolejna sprawa sporna - czy przy takim
    przyjęciu (iż NIE MA wydzielonej "powierzchni DG") można koszty
    "ogólnolokalowe" (ogrzewania itp) uznawać za KUP - i tu jestem
    zdania że nie (że nie można uznać za KUP). Też są zdania
    przeciwne :)

    >+ co wymaga chyba wizyty w administracji i uzyskania stosownego
    >+ zaświadczenia.

    Mnie UM (mam własne mieszkanie) UM po pytaniu o "przeznaczenie"
    i uzyskaniu odpowiedzi (mojej) że mowa o jakichś 3 m^2 wyrzucił
    z biura :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)