eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiZapomniałem wpisać w koszty ratę amortyzacyjną za środek trwały. › Re: Zapomniałem wpisać w koszty ratę amortyzacyjną za środek trwały.
  • Data: 2005-06-24 06:17:23
    Temat: Re: Zapomniałem wpisać w koszty ratę amortyzacyjną za środek trwały.
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    w wiadomości <news:Pine.WNT.4.60.0506240016550.1952@athlon> wstukał:

    > BTW (nie do ciebie):
    > Co do "używania okresowego" to IMO przepis prowadzi w przeciwną
    > stronę niż nim argumentowano :) - mianowicie do tego że podatnik
    > *powinien* naliczyć *całą* roczną amortyzację mimo *nie* korzystania
    > z niego przez część roku; przepis reguluje jedynie pewną elastyczność
    > sposobu liczenia :) ale *nie* zmierza do tego że "jak nie używany
    > w danym miesiącu to nie liczymy". Stanowi że "albo liczymy sobie
    > cały czas mimo że nie uzywany albo mimo ze nie używany policzymy
    > sobie za ten czas kiedy indziej" :)

    IMHO liczymy w *okresie ich wykorzystywania*

    To ja jeszcze raz fragment przytoczę:

    3) od używanych sezonowo środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych w okresie ich wykorzystywania; w tym przypadku wysokość odpisu
    miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów
    amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie, albo przez 12 miesięcy w
    roku

    i poproszę o wskazanie błędów w rozumowaniu:

    mam taki ST, który wykorzystuję sezonowo 6 miesięcy w roku. Mogę ratę
    miesięczną liczyć na dwa sposoby -- dzieląc roczną kwotę przez liczbę
    miesięcy w sezonie (6), i dokonać odpisów dwukrotnie wyższej raty
    *w okresie wykorzystywania* (6 miesięcy), więc tak jak napisałeś policzymy
    również za czas nieużywania, lub dzieląc przez 12 i dokonać odpisów jak
    wcześniej (6) i wtedy liczymy *tylko za czas używania*

    IMHO sens tej drugiej metody jest taki, że lepiej oddaje realne zużycie
    środka :)

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]