  • 1. Data: 2011-05-02 12:17:16
    Temat: Zła stawka VAT
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    czy jeżeli ktoś przez 4 miesiące z powodu błędnej interpretacji prawa
    wystawiał faktury VAT ze stawką ZW zamiast 23 i teraz dowiedział się o
    swoim błędzie, może po prostu wystawić w maju faktury korygujące na
    właściwą stawkę, czy też trzeba jakieś działania inne podjąć?

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2011-05-03 07:24:21
    Temat: Re: Zła stawka VAT
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

> [...]
    > swoim błędzie, może po prostu wystawić w maju faktury korygujące na
    > właściwą stawkę, czy też trzeba jakieś działania inne podjąć?

    nie chce Cię martwić, ale z tego co czytałem przy tym błedzie
    kontrahenci po korekcie nie będa mogli odliczyc tych 23 %, ale moge sie
    mylic - i bardzo chcialbym sie mylic bo moze mnie tez spotkac taki problem.

  • 3. Data: 2011-05-03 07:48:00
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 03.05.2011 09:24, Pendrive pisze:

    > nie chce Cię martwić, ale z tego co czytałem przy tym błedzie
    > kontrahenci po korekcie nie będa mogli odliczyc tych 23 %, ale moge sie
    > mylic - i bardzo chcialbym sie mylic bo moze mnie tez spotkac taki problem.

    Ale odliczyć od Vatu? Jakby byli watowcami, to by nie było problemu i od
    dawna by ten ktoś wystawiał na wacie. Sęk w tym, że Fspaniała Unia
    Ojropejska wygenerowała kolejny cios w plecy (no, ale z czegoś trzeba
    dotacje dla sztucznych krów i uprawy siana wypłacać) i kontrahenci nie
    są watowcami, bo mogą, a okazało się, że podwykonawstwo już musi być
    watowe. Więc ten ktoś musi skorygować faktury na identyczne kwotowo i
    zapłacić wat, a kontrahent nic nie zmieni, bo ma tylko pkpir i do niej i
    tak wpisuje brutto jako niewatowiec.

    Tylko pytanie, czy wystarczy wystawić w maju korekty i zapomnieć.... Czy
    jeszcze jakieś Hakuna Matata trzeba wyczynić przed Wielce Oświetloną
    Władzą.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2011-05-03 08:37:55
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

> [...]
    > watowe. Więc ten ktoś musi skorygować faktury na identyczne kwotowo i
    > zapłacić wat, a kontrahent nic nie zmieni, bo ma tylko pkpir i do niej i

    Ale to chyba nie tak powinno dzialac. Jak ktos jest vatowcem, to ma
    zarabiac na cenach netto i tu osiagac zysk; VAT cie nie interesuje, bo
    jest neutralny (w teorii).

    Jak cos sprzedajesz za 100 zl netto to juz w tej kwocie powinienes miec
    dochod. Jak jest ten towar/usluga ZW czy 0%, to i brutto bedzie 100zl,
    jezeli stawka jest np. 23%, to sprzedajesz za 123zl. Dochod masz w tych
    100zl netto, a VAT nigdy twoj nie byl, wplacasz do urzedu.

    > Tylko pytanie, czy wystarczy wystawić w maju korekty i zapomnieć.... Czy
    > jeszcze jakieś Hakuna Matata trzeba wyczynić przed Wielce Oświetloną
    > Władzą.

    Korekta vat-7 i wplacisz zalegly podatek z odsetkami.
    Kontrahenci powinni doplacic te 23vatu. Przeciez tak teraz jest z tym
    calym ubezpieczeniem leasingu.

    --
    Adam

  • 5. Data: 2011-05-03 08:53:59
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    elephanto wrote:

    > Jak cos sprzedajesz za 100 zl netto to juz w tej kwocie powinienes
    > miec dochod. Korekta vat-7 i wplacisz zalegly podatek z odsetkami.
    > Kontrahenci powinni doplacic te 23vatu.

    Ale podejrzewam, że w umowach ze szkolnictwem jest zapewne
    mowa o cenie usługi do zapłaty.
    I klient zapłaci wg umowy np cenę 137zł i g... go obchodzi
    czy to jest 137 plus 0% Vat czy zw czy 126,xx plus 8% vat czy 111,xx plus
    23%.
    Tak więc w tym przypadku dostawca musi przełknąć te kilka procent.

  • 6. Data: 2011-05-03 09:26:18
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 03.05.2011 10:37, elephanto pisze:

    > Ale to chyba nie tak powinno dzialac. Jak ktos jest vatowcem, to ma
    > zarabiac na cenach netto i tu osiagac zysk; VAT cie nie interesuje, bo
    > jest neutralny (w teorii).

    o ile kontrahent jest watowcem.

> [...]
    > jezeli stawka jest np. 23%, to sprzedajesz za 123zl. Dochod masz w tych
    > 100zl netto, a VAT nigdy twoj nie byl, wplacasz do urzedu.

    No niestety kontrahent niewatowiec nie będzie chciał dopłacać watu,
    tylko dlatego, że ktoś jest watowcem.

    > Korekta vat-7 i wplacisz zalegly podatek z odsetkami.

    No ale na jakiej podstawie korekta vat-7? Kontrahentowi przecież faktury
    korygujące się dostarczy z datą majową.

    > Kontrahenci powinni doplacic te 23vatu.

    Nie widzę podstaw. Umówiona była stawka brutto za godzinę.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 7. Data: 2011-05-03 09:48:14
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    > o ile kontrahent jest watowcem.

    Zawsze.
    A co cie obchodzi, czy kontrahent sobie vat odliczy czy nie? Ty i tak go
    musisz odprowadzic.

    > No niestety kontrahent niewatowiec nie będzie chciał dopłacać watu,
    > tylko dlatego, że ktoś jest watowcem.

    Technicznie, to on nie doplaca vatu, tylko placi za usluge. Nie ty
    ustalasz stawki podatku vat i przedmiot opodatkowania. Twoj wplyw na to,
    ze nowy telewizor jest w stawce 23%, a pomidor w 5% jest zaden.

    > No ale na jakiej podstawie korekta vat-7? Kontrahentowi przecież faktury
    > korygujące się dostarczy z datą majową.

    Takiej, ze zostal zanizony podatek nalezny za poprzednie miesiace. Takie
    uroki korekty in plus przy blednie wystawionej fakturze pierwotnej. Nie
    ma znaczenia (dla ciebie) kiedy i czy kontrahent podpisze odbior korekty.

    > Nie widzę podstaw. Umówiona była stawka brutto za godzinę.

    Trzeba sie bylo umowic na netto + vat. Byliscie przekonani, ze usluga
    jest ZW, wiec wygladaloby na to, ze i tak jest tylko netto do
    zaplacenia. Natomiast teraz sytuacja bylaby o wiele klarowniejsza.

    --
    Adam

  • 8. Data: 2011-05-03 09:56:38
    Od: <s...@a...pl>

    > Kontrahenci powinni doplacic te 23vatu.

    Dlaczego? Zgodnie z ideą podatku od towarów i usług liczy się go od obrotu
    (a więc od brutto).

  • 9. Data: 2011-05-03 12:56:08
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 3 May 2011 11:56:38 +0200, s...@a...pl
    napisał(a):

    > Dlaczego? Zgodnie z ideą podatku od towarów i usług liczy się go od obrotu
    > (a więc od brutto).

    A co ma sposób liczenia VAT do podatku należnego w tym przypadku?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2011-05-03 13:21:37
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 03.05.2011 11:48, elephanto pisze:
    > Technicznie, to on nie doplaca vatu, tylko placi za usluge. Nie ty
    > ustalasz stawki podatku vat i przedmiot opodatkowania. Twoj wplyw na to,
    > ze nowy telewizor jest w stawce 23%, a pomidor w 5% jest zaden.

    Ale zamawiając tę samą usługę u niewatowca nie musi płacić watu. Więc
    wyjdź łaskawie z usenetowego stylu prychania na rzeczywistość, bo ona
    taka jest i koniec. Nadając jej inne nazwy nic nie zmienisz. Ja wiem, że
    Księga Grzmotów i Błyskawic w rozdziale O rządzeniu ludźmi mówi, że nie
    istnieje żadna rzecz, sprawa ani zjawisko, póki w sposób swoisty nie
    zostaną nazwane, a władza polega na nazywaniu, ale ty władzą nie jesteś.

    > Takiej, ze zostal zanizony podatek nalezny za poprzednie miesiace.

    Ale na podstawie jakich dokumentów? Jak to ująć księgowo?

    > Trzeba sie bylo umowic na netto + vat.

    Kontrahent jest niewatowcem i nie interesuje go taka umowa.

    >Byliscie przekonani, ze usluga
    > jest ZW, wiec wygladaloby na to, ze i tak jest tylko netto do
    > zaplacenia. Natomiast teraz sytuacja bylaby o wiele klarowniejsza.

    Dlaczego? Byłoby 100 razy gorzej, trzeba by odkręcać umowy (pomijając,
    że akurat były ustne, ale gdyby były pisemne...)

    --
    Przemysław Adam Śmiejek