  • 1. Data: 2002-12-05 14:30:10
    Temat: Zmiany dot. DG przy tylko 1 kliencie?
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    Witam,

    doszly mnie sluchy, ze od nowego roku ma sie cos zmienic jesli chodzi o
    prowadzenie wlasnej DG
    w przypadku, kiedy mam tylko i wylaczenie jednego zleceniodawce.

    Czy ktos moglby rozwinac temat? Albo wskazac sciezke ktora nalezy pojsc,
    zeby to rozwiklac?

    Podobno to ma cos wspolnego z nowelizacja kodeksu pracy, ale poczytlaem
    troche na ten temat
    i nie doszukalem sie nic co mialoby zwiazek z DG... Wiec to chyba nei to.

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 2. Data: 2002-12-05 16:04:58
    Temat: Re: Zmiany dot. DG przy tylko 1 kliencie?
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

    Z tego co ja slyszalem od ksiegowej (nie mojej),
    to ze zmany w kodeksie juz weszlu od 27 .XI.
    i rzeczywiscie dotycza takiej sytuacji, jak piszesz.

    Podobno - teraz juz MOZNA spokojnie miec tylko 1 klienta,
    i nie martwic sie, ze ktos zakwestionuje naszą działalnosc, jako "fikcję".

    Czyli - kodeks pracy przestal "chronic" pracownikow przed wymuszonym
    zwolnieniem sie i zalozeniem firmy.

    Pozdrawiam,

    latet

  • 3. Data: 2002-12-05 17:08:29
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Latet napisał:
> [...]
    > i nie martwic sie, ze ktos zakwestionuje naszą działalnosc, jako "fikcję".
    >
    > Czyli - kodeks pracy przestal "chronic" pracownikow przed wymuszonym

    Jest dokładnie odwrotnie.
    Wg. znowelizowanego kodeksu pracy jeżeli działalnośc wyczerpuje znamiona
    stosunku pracy to jest to stosunek pracy.
    Jeżeli pracujesz w miejscu wskazanym przez zlecającego, w wyznaczonych
    godzinach i pod jego kontrolą lub kierownictwem to jestes pracownikiem w
    rozumieniu Kodeksu Pracy.
    Słyszałam juz opinie że wystarczy tak naprawdę wyznaczone miejsce i czas
    pracy żeby mozna było uznac iz mamy do czynienia z umowa o pracę.

    Dotychczas gdy przychodził PIP do firmy i spotykał tylko same
    jednoosobowe DG zamiast pracowników, nie mógł nic zrobić - wystarczył
    powiedzieć "tu nie ma zadnych pracowników, sami kontrahenci".
    Zgodne oświadczenie obydwu stron zamykało kontrolerom usta.

    Teraz PIP może uznać że jakias umowa jest stosunkiem pracy nawet gdy
    obie strony temu zaprzeczają. A jak PIPu nie starczy, może tak
    zadecydowac sąd.

    Druga pułapka, to groźba uznania jednoosobowej DG za działalnośc
    wykonywana osobiści - umowa zlecenie lub o dzieło- jeżeli taki
    jednoosobowy przedsiębiorca nie świadczy usług dla osób fizycznych i
    nikogo nie zatrudnia.
    Wtedy do kłopotów z ZUSem dochodza kłopoty z VATem - osobiste
    świadczenie usług jest zwolnione z VAT a więc zleceniodawca nie ma prawa
    go odliczyć.

    Tak że generalnie zmieniło sie wlasnie na gorsze (przynajmniej w opinii
    tych jednoosobowych przedsiębiorców których znam) a nie na lepsze.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-12-05 19:15:25
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    > Jest dokładnie odwrotnie.
    > Wg. znowelizowanego kodeksu pracy jeżeli działalnośc wyczerpuje znamiona
    > stosunku pracy to jest to stosunek pracy.
    [...]
> [...]
    > Wtedy do kłopotów z ZUSem dochodza kłopoty z VATem - osobiste
    > świadczenie usług jest zwolnione z VAT a więc zleceniodawca nie ma prawa

    I nie tylko VAT. Ogólnie koszty. Przy umowie - zleceniu koszty są
    zryczałtowane ( jeśli się nie mylę )
    Miki

  • 5. Data: 2002-12-05 20:29:30
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Dec 2002, Janusz wrote:

> [...]
    >+ prowadzenie wlasnej DG
    >+ w przypadku, kiedy mam tylko i wylaczenie jednego zleceniodawce.

    Przeczytaj wątek "Jaka forma działalności",
    message id: <P...@i...stanp
    ol.com.pl>

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-12-05 20:35:26
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Dec 2002, Miki wrote:
    [...]
    >+ I nie tylko VAT. Ogólnie koszty. Przy umowie - zleceniu koszty są
    >+ zryczałtowane ( jeśli się nie mylę )

    Raczej się mylisz :)
    O ile dana umowa zlecenia lub o dzieło nie podlega pod inny
    przepis podatku dochodowego (a może - np. przy przekazywaniu
    praw majątkowych, np. autorskich) to koszty można naliczyć
    jako ryczałtowe *lub* rzeczywiste (art.22.9.4 jest uzupełniany
    art.22.10 UoPDoOF !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-12-05 21:14:39
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Jest dokładnie odwrotnie.
    > Wg. znowelizowanego kodeksu pracy jeżeli działalnośc wyczerpuje znamiona
    > stosunku pracy to jest to stosunek pracy.

    Hmm, dwie ksiegowe mowily mi, ze sie zmienilo na lepsze,
    ale nie ma sensu polemizowac, poprosze wiec tylko moze
    o namiary na podstawę prawną.

    Dla mnie (i pewnie dla tysiecy innych osob) problem robi
    sie powazny....! Az dziwne, ze tak malo sie o tym slyszy.

    > Teraz PIP może uznać że jakias umowa jest stosunkiem pracy nawet gdy
    > obie strony temu zaprzeczają. A jak PIPu nie starczy, może tak
    > zadecydowac sąd.

    No dobrze, czyli przyczepić moze sie PiP,
    a urzad skarbowy tez? (widzac, ze mam faktury tylko dla 1 firmy)?

> [...]
    > Wtedy do kłopotów z ZUSem dochodza kłopoty z VATem - osobiste
    > świadczenie usług jest zwolnione z VAT a więc zleceniodawca nie ma prawa

    To brzmi jak jakis koszmar. Czytalem o tym w "GP", ale nie zrozumailem,
    jakie to dotkliwe i wazne dla mnie. Czy to tez nowy Kodeks Pracy?
    (mozna namiary?).

    Na koncu artykulu, napisali, ze aby to obejsc, to trzeba albo
    "wykonac sporadycznie usługę dla ludnosci",
    albo : "kogos zatrudnić".

    Co mam zrobic, aby wykonac usluge dla ludnosci?
    Nie brzmi to jak cos bardzo trudnego do spreparowania,
    ale czy aby na prewno?

    A zatrudnic? - czy tu chodzi o etat - jesli tak, to wiadomo,
    ze odpada. Ale moze umowa o dzielo tez jest forma zatrudnienia?

    > Tak że generalnie zmieniło sie wlasnie na gorsze (przynajmniej w opinii
    > tych jednoosobowych przedsiębiorców których znam) a nie na lepsze.

    Jesli jest tak jak napisalas, co nazwalbym bardzo czarną wizją,
    to chyba tysiące takich "firemek" jak ja bedzie mialo niezly problem.
    Zwlaszcza jesli sie w pore nie zorientują i po czasie ktos sie do nich
    dobierze....... :-(

    Poradzcie..... jak to obejsc!

    Dzieki,

    Latet

  • 8. Data: 2002-12-05 21:37:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Dec 2002, Latet wrote:
    [...]
    >+ > Wg. znowelizowanego kodeksu pracy jeżeli działalnośc wyczerpuje znamiona
    >+ > stosunku pracy to jest to stosunek pracy.

    Dodam że uprzednio też tak było, ale na mocy "interpretacji
    sądowej" (zajmował się tym również SN i tak uznał). Teraz
    jest w ustawie, "czarno na białym".

    >+ Hmm, dwie ksiegowe mowily mi, ze sie zmienilo na lepsze,

    Latet, czy ty ostatnio ksiegowej nie zmieniałeś ??
    Skąd ty je bierzesz ? ;]

> [...]

    >+ No dobrze, czyli przyczepić moze sie PiP,
    >+ a urzad skarbowy tez? (widzac, ze mam faktury tylko dla 1 firmy)?

    Tez, ale to jest *inna* nowelizacja.

    Takoż czarno na białym ma być (jest ?) zapisane że "działaność
    wykonywana osobiście nie może być zaliczona do DG".
    W UoPDoF.
    Poniższe zagrożenie wynika przede wszystkim z VAT i jest cały czas:

> [...]
    >+ To brzmi jak jakis koszmar. Czytalem o tym w "GP", ale nie zrozumailem,
    >+ jakie to dotkliwe i wazne dla mnie. Czy to tez nowy Kodeks Pracy?

    Nie, to "od zawsze", Ustawa o Podatku od Towarów i Usług
    i Podatku Akcyzowym. Takoż marnuje się na infor.pl (wiem,
    pamiętam że "szczoteczką w gardle"... ale cóż poradzę :().

    >+ (mozna namiary?).

    Bardzo proszę:
    message id: <P...@i...stanp
    ol.com.pl>
    ...tam jest link

    >+ Na koncu artykulu, napisali, ze aby to obejsc, to trzeba albo
    >+ "wykonac sporadycznie usługę dla ludnosci",
    >+ albo : "kogos zatrudnić".

    A...to czytałeś :)

    >+ Co mam zrobic, aby wykonac usluge dla ludnosci?

    ??
    Zrobić usługę *danego rodzaju* dla ludności.
    To znaczy po polsku że jeśli w ramach zlecenia np. coś
    szyjesz (powiem że wątpię ;)) to musisz "osobie fizycznej"
    coś uszyć, a nie kupić i sprzedać kilogram jabłek
    odprowadzając VAT :] ;)

    >+ Nie brzmi to jak cos bardzo trudnego do spreparowania,
    >+ ale czy aby na prewno?

    A co robisz ??

    >+ A zatrudnic? - czy tu chodzi o etat - jesli tak, to wiadomo,
    >+ ze odpada. Ale moze umowa o dzielo tez jest forma zatrudnienia?

    IM*H*O - tak. Z prostego powodu - raczej nie możesz jako
    osoba fizyczna dać zlecenia czy umowy o dzieło innej osobie
    fizycznej. Wniosek - to jest DG. Byłoby miło jakby ktoś
    potwierdził lub zaprzeczył powyższemu rozumowaniu :)

> [...]
    >+
    >+ Jesli jest tak jak napisalas, co nazwalbym bardzo czarną wizją,

    Ano... To się nazywa "popieraniem przedsiębiorczości".
    Tyle że nasi prawodawcy robią akcje jak w wiadomym teatrze
    (jak mu tam było, w Moskwie) - grunt żeby "terrorystów"
    (tj. wyganiających ludzi na "umowy") wytruć, jak reszta
    też padnie to powie się "trudno"...
    NIKT nie bierze pod uwagę że urzędy będą wdrażały prawo
    jak najbardziej literalnie i jak najbardziej bezdusznie.

    [...]
    >+ Poradzcie..... jak to obejsc!

    Przecież wiesz !!

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-12-05 21:59:46
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > Latet, czy ty ostatnio ksiegowej nie zmieniałeś ??
    > Skąd ty je bierzesz ? ;]

    No mam pecha do ksiegowych.
    Z jedna sie wlasnie rozstalem, po krociotkiej wspolpracy.
    Drugą dopiero co znalazłem.
    Ale tym co wyzej, to mi jeszcze inna mowiła.

    > Bardzo proszę:
    > message id: <P...@i...stanp
    ol.com.pl>
    > ...tam jest link

    Czyli chyba to:
    http://www.infor.pl/serwis.html?serwis=01&P180=I02.2
    002.109.000001000&krok=A

    Wlasnie przeczytałem i generalnie mozna sie nabawic mysli samobojczych.

    > A co robisz ??

    Uslugi dziennikarskie np.
    Oraz fotoreporterskie.
    No i informatyczne.
    Moze te ostatnie kupi jakas podstawiona osoba fizyczna,
    ale z dziennikarskimi moze byc problem.

    W w.w. artykule piszą, że KAZDA wykonywana dzialalnosc
    musi byc czesciowo dla osob fizycznych.

    Krotko mowiac - leżę :-(

> [...]
    > fizycznej. Wniosek - to jest DG. Byłoby miło jakby ktoś
    > potwierdził lub zaprzeczył powyższemu rozumowaniu :)

    Ale to tez by sie musialo dotyczyc wszystkich rodzajow uslug.

    > Ano... To się nazywa "popieraniem przedsiębiorczości".

    Zeby ich szlag trafil!

    > Przecież wiesz !!

    Tia...... chyba tylko rozwiązać w cholerę działalnosc i rzeczywiscie
    brac umowy o dzielo.

    Wcale mi nie jest do smiechu.

    latet :(

  • 10. Data: 2002-12-05 22:22:52
    Od: "GreG" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dla mnie (i pewnie dla tysiecy innych osob) problem robi
    > sie powazny....! Az dziwne, ze tak malo sie o tym slyszy.

    A mowilem mowilem: news:aqgl3f$7e7$1@news.tpi.pl

    GreG