    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Zmiany dot. DG przy tylko 1 kliencie?
    Date: Thu, 05 Dec 2002 18:08:29 +0100

    Użytkownik Latet napisał:
    > Z tego co ja slyszalem od ksiegowej (nie mojej),
    > to ze zmany w kodeksie juz weszlu od 27 .XI.
    > i rzeczywiscie dotycza takiej sytuacji, jak piszesz.
    >
    > Podobno - teraz juz MOZNA spokojnie miec tylko 1 klienta,
    > i nie martwic sie, ze ktos zakwestionuje naszą działalnosc, jako "fikcję".
    >
    > Czyli - kodeks pracy przestal "chronic" pracownikow przed wymuszonym
    > zwolnieniem sie i zalozeniem firmy.

    Jest dokładnie odwrotnie.
    Wg. znowelizowanego kodeksu pracy jeżeli działalnośc wyczerpuje znamiona
    stosunku pracy to jest to stosunek pracy.
    Jeżeli pracujesz w miejscu wskazanym przez zlecającego, w wyznaczonych
    godzinach i pod jego kontrolą lub kierownictwem to jestes pracownikiem w
    rozumieniu Kodeksu Pracy.
    Słyszałam juz opinie że wystarczy tak naprawdę wyznaczone miejsce i czas
    pracy żeby mozna było uznac iz mamy do czynienia z umowa o pracę.

    Dotychczas gdy przychodził PIP do firmy i spotykał tylko same
    jednoosobowe DG zamiast pracowników, nie mógł nic zrobić - wystarczył
    powiedzieć "tu nie ma zadnych pracowników, sami kontrahenci".
    Zgodne oświadczenie obydwu stron zamykało kontrolerom usta.

    Teraz PIP może uznać że jakias umowa jest stosunkiem pracy nawet gdy
    obie strony temu zaprzeczają. A jak PIPu nie starczy, może tak
    zadecydowac sąd.

    Druga pułapka, to groźba uznania jednoosobowej DG za działalnośc
    wykonywana osobiści - umowa zlecenie lub o dzieło- jeżeli taki
    jednoosobowy przedsiębiorca nie świadczy usług dla osób fizycznych i
    nikogo nie zatrudnia.
    Wtedy do kłopotów z ZUSem dochodza kłopoty z VATem - osobiste
    świadczenie usług jest zwolnione z VAT a więc zleceniodawca nie ma prawa
    go odliczyć.

    Tak że generalnie zmieniło sie wlasnie na gorsze (przynajmniej w opinii
    tych jednoosobowych przedsiębiorców których znam) a nie na lepsze.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl