  • 1. Data: 2002-12-17 22:21:28
    Temat: Zmniejszenie składki zdrowotnej??
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl>

    1. Czy wiecie może, czy w nowym roku można będzie zmniejszać składkę
    zdrowotną do wysokości podatku, jeśli ten okaże się bardzo mały?

    2. Jeśli tak, to czy zmniejszamy też część 0.25% składki nie odliczanej od
    podatku?

    PS. Prześledziłem dzienniki ustaw i wygląda na to, że artykułu 169g w
    ustawie o ubezp. zdrowotnym nie przedłużono na rok 2003, więc w ogóle nie
    można zmniejszać?

    Pzdr
    Krzysztof

  • 2. Data: 2002-12-18 08:19:19
    Temat: Re: Zmniejszenie składki zdrowotnej??
    Od: "Biedrona" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:ato80l$kpt$1@news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > PS. Prześledziłem dzienniki ustaw i wygląda na to, że artykułu 169g w
    > ustawie o ubezp. zdrowotnym nie przedłużono na rok 2003, więc w ogóle nie

    nie tylko na 2003 ali i na 2002 też nie był przedłużony

  • 3. Data: 2002-12-18 09:22:47
    Od: c...@r...com (ChrisS)

    > nie tylko na 2003 ali i na 2002 też nie był przedłużony

    Nie był przedłużony, bo wprowadzono art. 22a wprowadzający tę zasadę na
    stałe,
    a nie tylko we wskazanych latach.

    ChrisS
    Krzysztof Sudoł

  • 4. Data: 2002-12-18 10:05:37
    Od: "Biedrona" <b...@o...pl>

    Użytkownik "ChrisS" <c...@r...com> napisał w wiadomości

> [...]

    Art. 22a. (137) 1. W przypadku gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne
    obliczona przez płatnika, o którym mowa w art. 24 ust. 1-8, zgodnie z
    przepisami art. 19-22, jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy od osób
    fizycznych obliczonej przez tego płatnika zgodnie z przepisami ustawy, o
    której mowa w art. 30 ust. 1, składkę obliczoną za poszczególne miesiące
    obniża się do wysokości tej zaliczki.
    2. Jeżeli podstawę obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne stanowi:
    1) przychód ubezpieczonego wolny od podatku dochodowego na podstawie art.
    21 ust. 1 pkt 46 ustawy, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 1, od którego
    płatnik nie oblicza zaliczki na ten podatek,
    2) przychód ubezpieczonego wolny od podatku dochodowego na podstawie art.
    21 ust. 1 pkt 33 ustawy, o której mowa w art. 30 ust. 1 pkt 1, od którego
    płatnik nie oblicza zaliczki na ten podatek, w stosunku do ubezpieczonych, o
    których mowa w art. 8 pkt 1,
    3) kwota stanowiąca równowartość ekwiwalentu pieniężnego za urlop
    wypoczynkowy, przysługująca na podstawie odrębnych przepisów osobom, o
    których mowa w art. 18 ust. 12 ustawy wymienionej w art. 7 pkt 18,
    składkę na ubezpieczenie zdrowotne płatnik oblicza zgodnie z przepisami art.
    19-22; w tym przypadku przepis ust. 1 nie ma zastosowania.
    3. Płatnik składek przekazuje, w terminie, o którym mowa w art. 26 ust. 1,
    do właściwej kasy chorych zestawienie składek na ubezpieczenie zdrowotne
    pobranych z uwzględnieniem obniżenia określonego w ust. 1, zawierające
    informację o wysokości tych składek, jeżeli były ustalane zgodnie z
    przepisami niniejszego rozdziału.
    4. Zestawienie, o którym mowa w ust. 3, powinno zawierać ponadto: imię,
    nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL oraz numer NIP ubezpieczonego, a w
    przypadku braku tych numerów - rodzaj i numer dowodu tożsamości, a także
    nazwę, adres siedziby, numer NIP oraz numer REGON płatnika składek.
    tezy z piśmiennictwa
    tak brzmi dokładnie podany art.
    a gdzie jest napisane iż wprowadza się zasadę na stałe ?

  • 5. Data: 2002-12-18 11:16:30
    Od: "Pulsar" <p...@N...pl>

> [...]
    > obniża się do wysokości tej zaliczki.
    > tak brzmi dokładnie podany art.
    > a gdzie jest napisane iż wprowadza się zasadę na stałe ?

    A gdzie jest mowa, że art 22a jest wprowadzony czasowo? Jest sobie art 22a,
    który mówi, że zdrowotne ogranicza się do wysokości zaliczki i tyle. Nie ma
    mowy że to ma być w 2002 czy 2003 czy jakimkolwiek innym roku. Jest taki
    przepis, a więc ogranicza się i już. I jest wprowadzony na stałe, bo nie ma
    mowy, że jest wprowadzony czasowo (chyba jest to logiczne).

  • 6. Data: 2002-12-18 11:55:23
    Od: "Biedrona" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Pulsar" <p...@N...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    ma
    > mowy, że jest wprowadzony czasowo (chyba jest to logiczne).

    logiczne to by było gdyby DZ.U.01.88.961
    wprowadzający art. 22a uchylił by art. 169g

  • 7. Data: 2002-12-18 12:25:28
    Temat: Re: Zmniejszenie składki zdrowotnej?? (zaliczka)
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Wed, 18 Dec 2002, Biedrona wrote:
    [...]
> [...]
    >+ której mowa w art. 30 ust. 1, składkę obliczoną za poszczególne miesiące

    Tak BTW: ciekawie będzie wyglądała interpretacja jeśli dochód
    w trakcie roku "chwilowo" przekroczy składke zdrowotną (za cały rok)
    a później wystąpią straty. Wyjdzie na to że skoro już zapłacił
    to nie ma powodu zwracać :]

    BTW:
    >+ tak brzmi dokładnie podany art.
    >+ a gdzie jest napisane iż wprowadza się zasadę na stałe ?

    No, skoro nie ma zapisu że nie na chwilę...

    pzdr. - Gotfryd

  • 8. Data: 2002-12-18 14:30:37
    Od: Jureq <j...@o...pl>

    Gotfryd Smolik wrote:

> [...]
    > w trakcie roku "chwilowo" przekroczy składke zdrowotną (za cały rok)
    > a później wystąpią straty. Wyjdzie na to że skoro już zapłacił

    Ten art. nie dotyczy działalności gospodarczej więc o jakiej stracie
    mówisz. Nie słyszałem jeszcze o stratach np. z umowy o pracę

  • 9. Data: 2002-12-18 17:35:53
    Od: "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl>

    Dzięki za informacje.
    Po staremu nie wiem jednak, co zrobić z częścią składki nie odliczaną od
    podatku, jeśli trzebaby składkę zmniejszać.

    Pzdr
    Krzysztof

  • 10. Data: 2002-12-18 23:07:49
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Wed, 18 Dec 2002, Jureq wrote:
    [...]
    >+ Ten art. nie dotyczy działalności gospodarczej więc o jakiej stracie
    >+ mówisz.

    Thx. za zwrócenie uwagi :) Przyznam że miałem na myśli DG.

    >+ Nie słyszałem jeszcze o stratach np. z umowy o pracę

    No ale z umowy u dzieło już się da ! :] ;)

    Pozdrowienia, Gotfryd