  • 11. Data: 2005-05-27 22:05:31
    Temat: Re: amortyzacja ulepszenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 May 2005, po567 wrote:

    >+ czy cie dobrze zrozumiałem,

    ...nie... Wrrrr... ;) !

    >+ po 4 latach pozostało 20000 zł
    >+ niezamortyzowanego auta i 10000 zł ulepszenia,
    >+ pozostao 12 okresów ( 1 rok ) amoryzacji ,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Kto ci taką głupotę powiedział ???

    >+ czyli 30000 zł / 12 = 2500 miesięcznie w koszty czy tak ?

    Nie.

    >+ ale przy takim systemie gdyby ulepszenie nastąpiło w ostatnim misiącu
    >+ amortyzowania auta całą kwotę 10000 mógłbym wrzucić w koszty jednorazowo.

    Ty *nie chcesz* przyjąć do wiadomości iż źle patrzysz na algorytm
    amortyzacji :)
    I nie masz zamiaru zastanowić się co się stanie jak zwiększysz WP
    *po* tzw. "skończeniu amortyzacji" :)

    Przecież piszę że działa on tak:
    - liczyć wartość początkową.
    KRESKA.
    Powyższe *nie zależy* od niczego liczonego niżej !

    - liczyć ratę amortyzacyjną - na podstawie WP, stawki amortyzacji,
    przyjętego okresu (miesiąc/kwartał/półrocze/rok) oraz metody
    (czyli liniowo, degresywnie...)
    KRESKA
    Powyższe nie zależy od niczego co liczysz dalej

    - liczyć sumę kwoty zamortyzowanej.
    W momencie kiedy kwota zamortyzowana osiągnie WP amortyzacja
    ulega wyczerpaniu, zawieszamy liczenie rat.
    ZAWIESZAMY - bo jeśli WP z jakiegoś powodu wzrośnie liczenie
    rat zaczniemy *w tym samym miejscu* !
    KRESKA.
    Powyższe nie zależy od niczego co liczysz dalej.

    Może opcjonalnie wystąpić:
    - wpisanie części lub całości rat amortyzacyjnych w KUP
    powyższa operacja nie wpływa na nic w zakresie amortyzacji :)

    No to:
    - masz WP 110 kzł

    Masz NA DZIŚ. Z tego NIE WOLNO wysnuwać żadnych wyliczeń.
    HIPOTETYCZNY okresem amortyzacji "jakby"... ;) to jest twoja
    własna hipoteza - która nikogo nie obchodzi :]

    - wychodzi ci rata miesięczna 1833,33 zł.
    - masz wartości niezamortyzowanej 30000 zł.

    HIPOTETYCZNIE, JAKBYŚ nie zmienił WP ani stawki (a przecież MOŻESZ)
    to wyszłoby: 30000/1833,33 => 16,36 okresów miesięcznych, czyli
    16 miesięcy stawki 1833,33 zł i ostatni okres - "reszta".
    Pamiętając iż rocznie przysługuje zwiększenie o 8 groszy :> co
    można (IMO) doliczyć w rozliczeniu rocznym i zmniejszy "resztę".
    Gdzie problem ???
    Trzeba OKRES wyliczyć w WARTOŚCI_POCZĄTKOWEJ !!!
    A nie brać okres jaką daną *wejściową* - okres am. jest WYNIKIEM
    (skutkiem) a *nie* parametrem dla obliczeń !!

    Ja rozumiem iż pojecie "stawki amortyzacyjnej", wyrażone w procencie
    wartości na rok może wydawać się "wiążące"... ale przecież tak NIE
    JEST.
    Warunek opisujący stawkę amortyzacyjną dotyczy *bieżącej* wartości
    WP - a z tego wynika że jeśli WP się zmieni to okres am. też się zmieni !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2005-05-28 14:39:31
    Od: "po567" <p...@w...pl>

    dziekuje za wyczerpującą informacje pewnie z niej korzystać będą poprzez
    google pokolenia.
    sposób twój wydaje się logiczny , choć nigdy bym nie powiedział iż wynika on
    wprost z ustawy ,i tak można go było zrozumieć. To samo pytanie zadałem na
    forum oleńka
    http://www.olenka.pl/forum.php

    zapraszam zobacz był wiele odpowiedzi i widac , żę ten temat jest przez
    wielu rozumiany innaczej .
    Ja dziekuję ci Gotfryd i chyba będę rzeprezentował twój sposób bo wydaje on
    mi się najbardziej logiczny

    poZd jacek

  • 13. Data: 2005-05-28 14:46:27
    Od: "po567" <p...@w...pl>

    a gdybym auto zmotyzowane całkowicie ( z omawianego przykładu), ulepszył o
    10000 zł to:

    wp = 110000 / 60 rat = 1833 zł
    to kwote ulepszenia amortyzoałbym 10000 / 1833 = 5,4 okresów miesięcznych
    . Czy tak ?

    jacek

  • 14. Data: 2005-05-28 18:51:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 May 2005, po567 wrote:

> [...]
    >+ wp = 110000 / 60 rat = 1833 zł
    >+ to kwote ulepszenia amortyzoałbym 10000 / 1833 = 5,4 okresów miesięcznych

    Najwyraźniej :)
    Formalnie powinno się zapisać 110000*20%/12 :) - bo twoja "ilość rat"
    to jest owa "wartość hipotetyczna" (przy założeniu iż w trakcie ani
    WP ani współczynnik się nie zmieni) i ona powinna "wynikać".
    Niemniej to ta liczba :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2005-05-28 19:09:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 28 May 2005, po567 wrote:

    >+ sposób twój wydaje się logiczny ,

    ...to raczej nie jest "mój sposób" :)

    >+ choć nigdy bym nie powiedział iż wynika on wprost z ustawy

    :)

    >+ http://www.olenka.pl/forum.php
    >+
    >+ zapraszam zobacz był wiele odpowiedzi i widac , żę ten temat jest przez
    >+ wielu rozumiany innaczej .

    Jedna uwaga: u kogoś pada hasło:
    "Mimo, że ulepszenie podnosi wartoœć poczštkowš œrodka,
    dla celów rachunkowych amortyzuje się je osobno"
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Na takie hasło trzeba uważać - bo widać pisze ktoś zamieszany
    w pełną księgowość. Ponieważ przepisy dotyczące amortyzacji
    podatkowej i rachunkowej *nie są zbieżne* - normalne jest
    wystąpienie zjawiska "podwójnej księgowości" :[
    Zastrzegam iż podejrzewam iż autor powyższego coś poplątał - ale
    na PK to ja się znam jak kot na kwaśnym mleku no i nas (na
    KPiR) toto nie dotyczy - więc możemy pominąć.
    Chodzi wyłącznie o to, że jeśli księgowy pisze o PK i DO TEGO
    zastrzega iż pisza o "ujęciu rachunkowym" - to do podatków może
    być daleka droga. Po polsky: "można takich wywodów nie czytać" :)

    A co do meritum - w końcu "jolka" napisała ci to samo co ja
    tylko z mniejszą ilością wody ;)

    >+ Ja dziekuję ci Gotfryd i chyba będę rzeprezentował twój sposób bo wydaje on
    >+ mi się najbardziej logiczny

    A to nie tak: ma być *prawidłowo* !
    W końcu możesz przejść się na konsultacje do biura podatkowego...
    albo jakąś książkę sobie zaaplikować (zeznaję iż nie mam wskazań).

    IMHO (wyjątkowo ? ;)) w tym przypadku logika podatkowa pokrywa się
    z logiką "zwyczajną" :) - tj. pomijając samą logikę pomysłu amortyzacji
    (no, JAKAŚ logika w tym jest) :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2005-05-28 20:36:41
    Od: "po567" <p...@w...pl>

    W końcu możesz przejść się na konsultacje do biura podatkowego...
    albo jakąś książkę sobie zaaplikować (zeznaję iż nie mam wskazań)
    spróbuj zapytac nawet w US ręcze że nie dotaniesz odpowiedzi , nie wiedzą ,
    w biurach podatkowych w tych gdzie pytałem też - może nie stosują ulepszeń a
    tylko remonty
    jacek