    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: aparat fotograficzny a obiektyw a srodek trwaly
    Date: Mon, 20 Oct 2008 11:36:06 +0200

    On Mon, 20 Oct 2008, Tanto wrote:

    > A jak wygląda sytuacja jeśli jakiś czas temu kupiłem 'na firmę' korpus
    > cyfrowy za mniej niż 3500 zł netto, używam go aktualnie z obiektywami które
    > posiadałem przed założeniem DG. Kupując teraz obiektyw np za 1500 zł muszę
    > traktować to jako zestaw?

    IMO zdecydowanie nie.
    Zapoznaj się z pojęciem "ulepszenia podatkowego" - zarówno w samej
    ustawie (OBOWIĄZKOWO!) jak i w dyskusjach (w archiwum).
    Dopiero ponad 3500 zł "jednostkowo", z zastrzeżeniem, że jest
    komplikacja jak chodzi o ew. koszty instalacyjne (jeśliby były).
    Przy samym zakupie sprawa jest prosta :)

    > Stare obiektywy i korpusy (można do nich podłączyć
    > nowy obiektyw) nie są w żaden sposób wykazane jako majątek firmy, więc chyba
    > dla US tak jakby nie istniały?

    Jak na dziś - i owszem.
    Bo one SĄ środkami trwałymi, wykorzystywanymi do prowadzenia DG itp.
    Ale amortyzacja to PRAWO.
    Pewien problem był do 2003 roku - w ustawie nie było zastrzeżenia
    dot. sprzedaży ST używanych w DG (teraz jest zapis, że "ujętych
    w ewidencjach" i nie ma sprawy).

    > Jeśli to zaczyna być zestawem to co w przypadku jeżeli w ciągu roku wartość
    > korpusu spadła o około 50% (cena nowego w sklepie) - należy przyjmować kwotę
    > zakupu czy aktualną wartość sprzętu?

    Do określania wartości *początkowej* ST liczy się wartość nabycia :)
    (a amortyzację liczy się od WP właśnie, nie od czego innego).
    To jest powód, dla którego sprzęty typu pecet albo fotoaparat lepiej
    mieć w ST - nie ma problemu, jak się dokupi jakieś peryferia >3500 zł.
    Ale (do 3500) obowiązku nie ma i do "ulepszeń" nie przekraczających
    3500 zł też problemu nie ma (od 1500 zł oczywiście składniki nie
    zaliczone do ST ująć trzeba w EW).

    pzdr, Gotfryd