eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiartyści nie są ludźmi, którzy wyjdą na ulicę i będą palić opony › Re: artyści nie są ludźmi, którzy wyjdą na ulicę i będą palić opony
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.pregierz
    Date: Fri, 14 Feb 2014 01:29:32 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: artyści nie są ludźmi, którzy wyjdą na ulicę i będą palić opony

    On Thu, 13 Feb 2014, Wojciech Bancer wrote:

    > On 2014-02-13, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:
    >
    > [...]

    Nie ma "wynoszenia".
    Jest podział na źródła przychodów, kropka.
    Lista jest w ustawie o podatku dochodowym, praktycznie nie ruszana od
    lat.

    I, żeby jasność była, opisany "sztywny" sposób nie jest ani dobry ani
    porównywalny z innymi przypadkami - pierwsze z brzegu, przychody
    z najmu mogą być traktowane zarówno jako odrębne źródło przychodów,
    jak i przychody z DG (podstawą jest swobodny wybór podatnika, czy
    zalicza przedmiot najmu do "majatku w DG" i już)
    Dla "praw majątkowych" takiej opcji nie zapisano.
    Ale to NIE JEST NIC NOWEGO!

    [...]
    > http://www.wykop.pl/ramka/1829722/fiskus-przychodow-
    z-autorskich-praw-majatkowych-nie-wolno-rozliczac-w-
    ramach-dg/
    > Problem jest szerszy i dotyka całe spektrum ludzi. Tak, zarabiających lepiej, ale
    co z tego?
    > Czy to że ktoś swoją pracą potrafi dobrze zarobić oznacza że można mu dojebać
    zmieniajac
    > reguły gry?

    Nie ma zmiany reguł gry!
    Nie rób kreciej roboty, poprzez dawanie kontrargumentu o "bzdurnych
    argumentach".
    Stanowisko fiskusa jest jednolite od lat, równie jasno wynika z litery
    przepisu (traktowanej wg "zasad prawnych", wg których to przepis
    tego samego rzędu dalej w akcie prawnym jest bardziej szczegółówy,
    więc artykuł opisujący przychody z praw majątkowym jest bardziej
    szczegółowy od wcześniejszego artykułu o przychodach z DG i już,
    zero możliwości manewru).
    To, że fiskus nie ściga podatników za nieprawidłowe wpisanie
    przychodów do odpowiedniej pozycji tabelki w PIT w przypadku
    umów osobistych, o dzieło i zlecenie, ("autorska" umowa o dzieło
    jest "przychodem z praw", a nie przychodem z umów osobistych!)
    wynika głównie z tego, że pozycja w tabelce nie wpływa na wysokość
    podatku, ale już przy porównywaniu z DG wchodzi w rachubę sposób
    opodatkowania (aż do ujęcia w innym PIT włącznie, jak ktoś jest
    na liniowym), więc nie dziwota że US reaguje.

    > Wyobraź sobie, że prowadzisz firmę typu software house albo studio graficzne i
    nagle
    > dostajesz na twarz informację, że Twoje przychody to nie są przychody z DG

    Skreślić "nagle" i przeczytać archiwa .podatki z tego tysiąclecia.
    *CAŁEGO*.

    > tylko
    > z p.a. W jakimś "trudnym do ustalenia" procencie,

    Tak, to jest prawdziwy i poważny zarzut, z którym się wypada zgodzić.
    Szkoda, że przemieszany z sieczką nieścisłości (a może "kłamstwa" :>)

    > który urzędnik może sobie sam
    > podważyć. Że długoterminowe umowy które masz z klientami nagle podlegają pod inne
    > zasady opodatkowania, pod ZUS (tak, p.a. to nie tylko umowy o dzieło),

    Jak ma DG, to (jak na razie) koniecznosć odrębnego płacenia ZUS od umowy
    zlecenia nie miała zastosowania, była dobrowolna na własne życzenie.

    > a koszty
    > które odliczyłeś nie bardzo masz teraz od czego odliczyć bo nie masz "zysku"
    > w firmie.

    A to w 100% racja i uwaga jak wyżej.
    Choć możesz zastosować art.22.9a i rozliczyć koszty z przychodu
    z praw majatkowych.

    Przepis uważam za ZŁY, ale on NIE JEST NOWY!

    > A jak ktoś faktycznie z własnej pracy wynosi tyle że te 32% przekracza, to
    zazwyczaj
    > nie siedzi w ciepłym domku i te limitowane 50% KUP niekoniecznie wystarczą na
    pokrycie
    > realnych kosztów.

    W onychże archiwach, tylko nie wiem czy google tak daleko sięga (dejanews
    nie objął wstecz całego archiwum usenetu, a przy przejęciu przez googla
    część archiwalna bardziej się "zepsuła" niż poprawiła), znajdzie się
    bardzo konkretne i uzasadnione narzekanie rzeźbiarza, któremu realne
    koszty stworzenia rzeźby przekroczyły coś 3/4 przychodu, ale US
    oczywiście nie pozwolił zaliczyć tego w koszt.
    Na to jest już poprawka - ów ustęp 9a. Ale zgoda, wcale nie reguluje
    wszystkich przypadków (punkt pierwszy: amortyzacja).

    Ten zarzut się oczywiście ZGADZA.
    Cały problem w tym, że powołując się na coś czego nigdy nie było
    (na nieistniejącą tezę o dopuszczalności zaliczenia przychodów
    "autorskich" do DG) *osłabiasz* krytykę tej (IMO rzeczywiście
    złej) konstrukcji.
    Bo każdy bez problemu wskazać mi może zarówno starsze posty,
    w których ten temat jest jasno i dobitnie wyłożony, jak i przy
    odrobienie uporu znaleźć dość stare interpretacje US - takie
    same, jak aktualne.

    > A co z firmami które nagle

    Nie *NAGLE*, nie *NAGLE*!
    Tak jest "od lat".
    "Nagle" to może wyskoczyć spór w przypadku umowy "częściowej" (o podział
    kwoty podlegajacej pod jedne i drugie zasady), o czym pisałeś wyżej.

    > są postawione przed faktem że muszą oto zaległy ZUS

    Odtenteguj się od tego ZUSu, bardzo Cię proszę.
    Jak ktoś prowadzi własną DG, to ZUS *już* płaci, i *jak dotąd* pod
    "dodatkowy ZUS" przymusowo nie podlega, może jedynie sobie CHCIEĆ
    go płacić (acz prawdą jest, że rząd przebąkiwał że chce to zmienić)

    pzdr, Gotfryd