  • 1. Data: 2005-05-05 23:24:47
    Temat: bilety pkp - rozliczenie
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Temat był wałkowany wielokrotnie, ale w różnych wątkach dochodzono do
    różnych konkluzji.
    Dlatego chciałbym się upewnić.

    Prowadzę jednoosobową działalność. Nikogo nie zatrudniam.
    Odbywam podróż pociągiem PKP w celu spotkania z kontrahentem. Mam 2 bilety
    (w tę i z powrotem). Bilety z pieczątką z NIPem PKP, więc można je traktować
    jak fakturę (par. 24 Rozporz. MF z dn. 27.04.2004). Wiem że mogę odliczyć
    VAT. Moje pytanie dotyczy ujęcia tych kosztów w KPiR.
    Czy wprowadzam każdy bilet (fakturę) w osobnych pozycjach KPiR czy też
    powinienem sporządzić "Rozliczenie podróży służbowej" (w formie DW) i
    wszystkie faktury (w tym przypadku 2 bilety) wykazać w jednej pozycji KPiR?

    Jeśli ten drugi przypadek, to pod jaką datą mam księgować taki DW?

    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Greg.

  • 2. Data: 2005-05-07 12:44:30
    Temat: Re: bilety pkp - rozliczenie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 May 2005, Greg wrote:

    >+ Temat był wałkowany wielokrotnie, ale w różnych wątkach dochodzono do
    >+ różnych konkluzji.
    >+ Dlatego chciałbym się upewnić.

    ...że konkluzje mogą być różne ? :)

> [...]
    >+ wszystkie faktury (w tym przypadku 2 bilety) wykazać w jednej pozycji KPiR?

    IM*H*O jeśli sporządza się 'delegację' to wypada wpisać ją do KPiR
    jako całość. IM*H*O chcąc zaliczyć w KUP ryczałt delegacyjny
    też trzeba wystawić DW - i takim DW jest 'rozliczenie' o którym
    piszesz...
    Natomiast im dłużej przemyśliwałem tym mniej byłem przekonany
    żeby była podstawa do czepiania się jeśli ktoś wpisze owe koszty
    *osobno*...

    >+ Jeśli ten drugi przypadek, to pod jaką datą mam księgować taki DW?

    ...to ja może też poczytam odpowiedzi ;) (choć jakoś to oczywiście
    robię :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-05-09 19:37:28
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > Natomiast im dłużej przemyśliwałem tym mniej byłem przekonany
    > żeby była podstawa do czepiania się jeśli ktoś wpisze owe koszty

    A kiedy sporządza się delegację, co to jest i z czym to się je? Pytam, bo
    nie mam zielonego pojęcia na ten temat.
    Przy czym chcem rozliczyć tylko te dwa bilety i nic więcej. Mam księgować
    każdy bilet osobno czy razem w postaci DW?

    > ...to ja może też poczytam odpowiedzi ;) (choć jakoś to oczywiście
    > robię :))

    Może sprecyzuję:
    Planuję podróż na 10 maja, powrót na 15 maja. Oba bilety kupuję już 20
    kwietnia (muszę kupić wcześniej aby załapać się na promocję - bilety 2 razy
    tańsze).
    Jeśli mam księgować osobno to rozumiem że oba księguję w dacie ich zakupu,
    czyli 20 kwietnia. Dobrze rozumiem?

    Jeśli w jakiś sposób (właśnie, w jaki??) mogę je rozliczyć razem, to kiedy
    takie rozliczenie ma nastąpić - 20 kwietnia, 15 maja czy może po 15 maja?

  • 4. Data: 2005-05-09 21:43:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 May 2005, Greg wrote:

    >+ A kiedy sporządza się delegację, co to jest i z czym to się je? Pytam, bo
    >+ nie mam zielonego pojęcia na ten temat.

    Stan prawny - na ile wiem - jest taki:
    - jest rozporządzenie Ministra Pracy i spraw socjalnych regulujące
    sprawę odpłatności *dla pracowników* za wyjazdy służbowe
    - owo rozporządzenie reguluje przy okazji :) prawo prowadzących
    DG do zaliczania w KUP diety; prawo to wskazane jest w ustawie
    (art. 23.1.52) przez negację a wartość - określona w owym
    rozprządzeniu.
    Nie wiem czy ta treść:
    http://podatki.pl/bap1.php/010698.htm
    ...jest aktualna, na pewno są 'nowelizacje' określające wysokość
    diety dziennej :)
    - rozporządzenie ds. KPiR dopuszcza na liście kosztów które mogą
    być ujmowane na podstawie dowodu wewnętrznego m.in. "kosztow
    diet i innych należności za czas podróży służbowej...", zapis
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    jest w par. 14.2.4:
    http://podatki.pl/bap1.php/151200.htm

    Z rozporządzenia nie wynika przymus nazywania takiego DW
    "delegacją" lub "rozliczeniem podróży". Ale *jakoś* trzeba
    go nazwać :) i tak się przyjęło. Być może kiedyś była
    taka urzędowa nazwa...

    BTW: jak widać - nie widać :) przymusu prowadzenia JEDNEJ
    numeracji DW - najwyraźniej tak samo jak "faktury do
    różnych celów" muszą być numerowane "kolejno" - ale
    nie ma zakazu żeby w "osobnych ciągach", tak samo DW
    dotyczące różnych spraw (wydatki 'częsciowe' za lokal,
    paragony "sprzedaży detalicznej" - i delegacje właśnie)
    najwyraźniej można numerować osobno... byle oznaczenie
    na to wskazywało.

    >+ Przy czym chcem rozliczyć tylko te dwa bilety i nic więcej. Mam księgować
    >+ każdy bilet osobno czy razem w postaci DW?

    IM*H*O: jak kto lubi.
    Rozporządzenie ds. KPiR *pozwala* wystawić "DW potocznie nazywane
    delegacją". Ale inne rozporządzenie (VAT :)) pozwala uznać
    bilet ponad 50 km. (plus NIP...) za "fakturę VAT", nadto bilet
    sam w sobie spełnia IMO wymogi par. 12.3.2 rozporządzenia...

> [...]
    >+ >
    >+ > ...to ja może też poczytam odpowiedzi ;) (choć jakoś to oczywiście

    :)

    Do pierwszej części - jak wyżej.

    >+ Jeśli w jakiś sposób (właśnie, w jaki??) mogę je rozliczyć razem, to kiedy
    >+ takie rozliczenie ma nastąpić - 20 kwietnia, 15 maja czy może po 15 maja?

    IMHO - w dacie wystawienia DW (delegacji), czyli "po 15"...
    Bo podstawą zaliczenia w KUP jest ten DW.
    Acha: liczę na krytyczne głosy ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-05-10 23:33:55
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > "delegacją" lub "rozliczeniem podróży". Ale *jakoś* trzeba
    > go nazwać :) i tak się przyjęło. Być może kiedyś była

    W rozporządzeniu MPiSC znalazłem następującą definicję podróży służbowej:
    "Podróżą służbową jest wykonywanie zadania określonego przez pracodawcę poza
    miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika, w
    terminie i miejscu określonych w poleceniu wyjazdu służbowego."

    1) Czy w przypadku prowadzenia jednoosobowej DG, kwalifikuję się jako
    pracownik wykonujący swoje (czyli pracodawcy) polecenia?

    2) Jeśli prowadzę działalność w dwóch miastach (zarejestrowane miejsca
    prowadzenia DG), to czy podróże odbywane między tymi dwoma miastami można
    zakwalifikować jako podróże służbowe? Zgodnie z tą definicją - chyba nie,
    ale może jest jeszcze jakaś inna definicja?
    Jeśli takie podróże jednak nie są "podróżami służbowymi", to chyba jednak
    mimo wszystko są KUPem? Tylko jak w takim przypadku je rozliczać?

    3) Rozumiem, żę niezależnie od wszystkiego, wystawiając DW zawierający
    rozliczenie podróży opisanej w punkcie 2 mogę taki DW nazwać "rozliczeniem
    podróży". Rozumiem, że nie jest to nazwa zastrzeżona dla jakiegoś ściśle
    wyspecyfikowanego DW?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 6. Data: 2005-05-11 08:53:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 May 2005, Greg wrote:

> [...]
    >+ > DG do zaliczania w KUP diety; prawo to wskazane jest w ustawie
    >+ > (art. 23.1.52) przez negację a wartość - określona w owym
    ^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^
    przy okazji: "wyciąganie wiedzy przez negację" ma nawet stosowne
    określenie - łacińską formułkę używaną przez prawników: "a contrario".
    Zaraz się przyda :)

> [...]
    >+ 1) Czy w przypadku prowadzenia jednoosobowej DG, kwalifikuję się jako
    >+ pracownik wykonujący swoje (czyli pracodawcy) polecenia?

    Oczywiście że nie.
    ++++ Ustawa ++++
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    52) wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących
    działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części
    przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    -----

    Mam nadzieję że jesteś skłonny się zgodzić iż ww. rozporządzenie
    to owe "odrębne przepisy" :)
    A contrario :) wynika iż taka dieta *jest* KUP *również* dla
    prowadzącego DG ("i osób współpracujących") *mimo* że minister
    ich nie wymienił w rozporządzeniu. Dokładniej ustawa stanowi
    że prowadzący DG może sobie ustalić dietę w wysokości 200 zł
    za dzień, ale tylko aktualna wartość "wskaźnika ministerialnego"
    (na dziś 21 zł/dzień) jest KUP :)

    Uprawnienie nadaje ów kawałek ustawy - powiadający "po polsku"
    że {tłumaczenie z ustawy na nasze (C) G.S.[1], zastrzega się że
    ma wyłącznie wartość artystyczną ;) i nie jest postawą do
    roszczeń cywilnych i administracyjnych, unlimited freeware ;) !}
    "prawo zaliczenia takich samych kosztów jak minister określił
    DLA PRACOWNIKÓW przysługuje RÓWNIEŻ PROWADZĄCYM DG".

    [1] oczywiście dowcipkuję sobie - "jak prawnie to prawnie",
    niemniej oddaję stan faktyczny :) - to jest MOJE zdanie :)

> [...]
    >+ Jeśli takie podróże jednak nie są "podróżami służbowymi", to chyba jednak
    >+ mimo wszystko są KUPem? Tylko jak w takim przypadku je rozliczać?

    IMO do rozpatrzenia są dwa osobne składniki kosztów:
    1. Dojazd do "zakładu".
    O ile pamiętam jest wyrok NSA iż koszty dojazdu podatnika prowadzącego
    DG z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania DG *są* kosztem !
    W odróżnieniu od *pracowników* którzy za KUP zaliczyć mogą tylko
    KUP ryczałtowe lub wydatki wg listy z ustawy (praktycznie - bilety
    miesięczne z zastrzeżeniami ostatnio dyskutowanymi na liście) dla
    prowadzących DG obowiązuje zasada "udokumentowane wydatki".
    Nie pamiętam czy poszło o to czy paliwo zużyte na dojazd z domu
    do "zakładu" ktoś podważał jako "wydatek osobisty", czy poszło
    o dojazd taksówką czy innym środkiem transportu - tyle że mam
    w pamięci iż NSA coś w tym stylu orzekł.
    2. dieta.
    Tu jest problem interpretacyjny:
    - ustawa odwołuje się do "wysokości określonej dla pracowników"
    - rozporządzenie określa iż *dla pracownika* "podróż służbowa" to
    wyjazd poza miejscowość "stałego miejsca pracy" (był w zeszłym
    roku cyrk z kierowcami, nie wiem czy już zakończony: zdaniem
    US taki kierowca to z mocy prawa ma "miejsce pracy ruchome"
    więc *nie* jest "w podróży służnowej"...)
    - w sposób oczywisty prowadzący DG nie ma "miejsca pracy"
    - rozporządzenie *również* podaje przesłankę celowościową:
    ++++
    Par. 4. 1. Dieta stanowi ekwiwalent pieniężny na pokrycie
    zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży służbowej.
    ----
    Istnieje również druga przesłanka celowościowa:
    +++++
    7. Dieta nie przysługuje za czas delegowania do miejscowości, w której
    pracownik zamieszkuje, a także w razie gdy pracownikowi zapewniono
    bezpłatne całodzienne wyżywienie.
    ----

    Mi się *WYDAJE* że z braku zapisów gramatycznie tłumaczących
    co to jest "podróż służbowa właściciela DG" w myśl zasad
    prezentowanych w uzasadnieniach wyroków SN ("wykładnia językowa
    ma pierwszeństwo" - ale JAK JEJ NIE MA to stosuje się również
    systemową i celowościową) wypadałoby uznać że każdy wyjazd
    prowadzącego DG do "miejsca prowadzenia DG" znajdującego się
    poza miejscem zamieszkania kwalifikuje się do "podrózy
    służbowej".
    Zastrzegam iż nie mam pod ręką "interpretacji na poparcie" :[

> [...]
    >+ podróży". Rozumiem, że nie jest to nazwa zastrzeżona dla jakiegoś ściśle

    O ile wiem - to nie jest.
    To tak jak z fakturą: powiedziano co MUSI na niej być, powiedziano
    że MUSI mieć numerację... a to że można sobie tam dopisać pokwitowanie
    odbioru, gwarancję - tudzież że można sobie ponumerować "w kilku
    ciągach" to inna sprawa :)
    BTW: stosuję 2 "ciągi numeracji DW nazywanych delegacjami": jeden
    to "typowe delegacje" (wyjazd z owymi dodatkami 21zł/dzień
    oczywiście z uwzględnieniem 'technologii liczenia połówek dni',
    bilety kolejowe, hotele itepe) i drugi - raz na miesiąc pozbierane
    bilety komunikacji lokalnej z listą "odwiedzonych" miejsc typu US,
    ZUS...
    Zastrzegam iż nie daję gwarancji jakoby tak było dobrze :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-05-30 22:49:51
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > jako całość. IM*H*O chcąc zaliczyć w KUP ryczałt delegacyjny
    > też trzeba wystawić DW - i takim DW jest 'rozliczenie' o którym

    Mam te wspomniane bilety. Nie zaksięgowałem ich osobno, ale wystawiłem
    "rozliczenie podróży" i zaksięgowałem jako jeden DW z datą po powrocie z
    podróży.
    Jak teraz rozliczyć VAT od takiego DW?

    1) Do rejestrów zakupów VAT wpisuję jedną łączną kwotę
    VAT naliczonego wynikającą z kwoty brutto DW, czy też

    2) Każdy bilet (fakturę) ujmuję w rejestrze osobno?

  • 8. Data: 2005-06-01 22:54:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 May 2005, Greg wrote:

> [...]
    >+ podróży.
    >+ Jak teraz rozliczyć VAT od takiego DW?

    Zastrzegam że NIE jestem doradcą.

    >+ 1) Do rejestrów zakupów VAT wpisuję jedną łączną kwotę
    >+ VAT naliczonego wynikającą z kwoty brutto DW, czy też

    "podaj podstawę prawną" :]
    Żeby było śmieszniej: ja tak robię :), ciekaw jestem tylko
    jak wytłumaczysz takie postępowanie :)
    (tak, ja mam - choć nieoczywisty - argument)

    >+ 2) Każdy bilet (fakturę) ujmuję w rejestrze osobno?

    IMHO - można. Ale to przesada. IMHO oczywiście :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-06-06 00:01:41
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    > "podaj podstawę prawną" :]
    > Żeby było śmieszniej: ja tak robię :), ciekaw jestem tylko
    > jak wytłumaczysz takie postępowanie :)
    > (tak, ja mam - choć nieoczywisty - argument)

    Mógłbyś podzielić sie tym know-how?
    Z góry Wielkie Dzięki.

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 10. Data: 2005-06-06 23:10:33
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    > Zastrzegam że NIE jestem doradcą.

    > "podaj podstawę prawną" :]
    > Żeby było śmieszniej: ja tak robię :), ciekaw jestem tylko
    > jak wytłumaczysz takie postępowanie :)
    > (tak, ja mam - choć nieoczywisty - argument)

    Oba bilety (faktury) wystawione są przez ten sam podmiot (PKP Intercity Sp.
    z o.o.).
    Tym samym DW dotyczy transakcji tylko i wyłącznie z tym podmiotem.
    Czy nawet w takim przypadku nie mogę (dla celów ujęcia w rejestrze VAT)
    traktować
    tego DW jako jednej faktury?

    Czekam na (nawet mocno nieoczywiste :) argumenty.

    > IMHO - można. Ale to przesada. IMHO oczywiście :)

    Ale chyba nie ma przeciwskazań? Tzn. czy mogę księgować inne dokumenty
    w KPiR (jeden DW) a inne w rejestrze (dwie bileto-faktury)?
    I jak to zrobić w Małej Księgowości "Rz"?

    Ostatecznie mogę wszystkie bilety ująć osobno zarówno w KPiR, jak
    i w rejestrze VAT. Rozumiem ze nie ma przymusu wystawiania Rozliczenia
    Podróży?