  • 1. Data: 2003-09-08 17:15:01
    Temat: dług wobec skarbu państwa-ważne
    Od: "julkax" <j...@p...onet.pl>

    witam,

    mam takie pytanie: czy długi zaciągnięte przez ojca względem państwa (urząd
    skabowy, ZUS i inne instytucje państwowe) mogą przejść na dzieci?

    Jeśli tak, to w jakim przypadku? Czy jeżeli dzieci zrzekną się spadku, to
    czy
    długi przepadną?

    Prosze o jakąś informacje,naprawde ważne ...

    Pozdrawiam
    Jolanta

  • 2. Data: 2003-09-09 09:39:33
    Temat: Re: dług wobec skarbu państwa-ważne
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > skabowy, ZUS i inne instytucje państwowe) mogą przejść na dzieci?
    >
    > Jeśli tak, to w jakim przypadku? Czy jeżeli dzieci zrzekną się spadku, to

    Zwykle jest tak, że długi przechodzą na spadkobierców w całej wysokości.

    Jeśli jednak spadkobierca przyjmie spadek 'z dobrodziejstwem inwentarza', to
    musi długi spłacić jedynie do wysokości wartości otrzymanego spadku.

    Można również spadek odrzucić, wtedy nie dziedziczy się ani rzeczy
    wartościowych, ani długów.

    Dodam, że 'standardowym' przyjęciem spadku jest sposób pierwszy. Przyjęcie 'z
    dobrodziejstwem inwentarza' lub 'odrzucenie' spadku wymaga inicjatywy ze strony
    spadkobiercy (odpowiednie pismo do sądu).

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2003-09-09 10:16:04
    Od: kermeet <v...@p...DOT.onet.DOT.pl>

    "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> wrote in

    Witam,

    dzięki za info, mam jeszcze takie pytania:

    > Jeśli jednak spadkobierca przyjmie spadek 'z dobrodziejstwem
    > inwentarza', to musi długi spłacić jedynie do wysokości wartości
    > otrzymanego spadku.
    Co znaczy "z dobrodziejstwem inwentarza"?

    > Można również spadek odrzucić, wtedy nie dziedziczy się ani rzeczy
    > wartościowych, ani długów.

    Aha, ale czy na pewno też tak jest jeśli chodzi o długi względem Urzędu
    Skarbowego?

> [...]
    > dobrodziejstwem inwentarza' lub 'odrzucenie' spadku wymaga inicjatywy
    > ze strony spadkobiercy (odpowiednie pismo do sądu).

    Czyli w przypadku nie przyjęcia spadku można się uchronić przed
    odziedziczeniem długu?

    I czy na pewno tak jest z długami wobec skarbu państwa?

    pozdrawiam

    --
    kermeet---------------------------------------------
    -----

  • 4. Data: 2003-09-09 10:27:24
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Co znaczy "z dobrodziejstwem inwentarza"?

    Tak nazwany jest w kodeksie cywilnym sposób przyjęcia spadku z ograniczeniem
    odpowiedzialności za długi do wysokości wartości spadku.

    > Aha, ale czy na pewno też tak jest jeśli chodzi o długi względem Urzędu
    > Skarbowego?

    Dotyczy to wszystkich długów.

    > Czyli w przypadku nie przyjęcia spadku można się uchronić przed
    > odziedziczeniem długu?

    Jeśli nie przyjmiesz spadku (czyli jeśli go odrzucisz), to tak. Chyba że Ty
    również byłeś (np. jako małżonek wspólnie prowadzący firmę) zobowiązany do
    zapłaty tej należności. Generalnie jednak jeśli jest to wyłącznie dług osoby,
    któta zmarła, to nikt bez swojej woli nie może być przymuszony do spłaty długu.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2003-09-09 10:40:04
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" [...]
    długów.

    > Jeśli nie przyjmiesz spadku (czyli jeśli go odrzucisz), to tak.

    Wato by tu zaznaczyc, ze w ten sposob nalezna czesc spadku wraz z dlugiem d
    ziedzicza zstepni.

    Boguslaw

  • 6. Data: 2003-09-09 10:45:16
    Od: "julkax" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    strony
    > spadkobiercy (odpowiednie pismo do sądu).

    aha,czyli rozumiem że jak się ktoś zrzeknie spadku z długiem to jest
    czysty(dziecko).
    Czyli reasumując,dziecko nie może być winne tego co zrobili
    rodzice(dług),może się usamodzielnić i robic własne interesy i żadna
    instytucja nie może mu nic zabrać.
    No i czy to testament czy cokolwiek rodzice NIE MOGĄ wpakować dzieci w
    jakiekolwiek długi?

    No dobrze a w takim razie co się dzieje z tym długiem ojca po śmierci
    którego nie spłacił?
    Pewnie państwo czy instytuacja zabiera swoją część która równa sie wartości
    długu(np. dom czy firma),a co jeśli dług jest większy i nie ma z czego już
    odzyskać kasy?Przecież chyba państwo musi w jakis sposób wyjśc na plus?
    Naprawde nie znam się na takich rzeczach ale...wydaje mi sie że państwo nie
    chce być do tyłu..Więc co w takich przypadkach? dług przepada?Dzieci nie
    mają już z tym długiem nic wspólnego,żeby go spłacać itd więc?

    Oj chyba trochę zakręciłam :) ale mnie pewnie rozumiecie o co chodzi? :)

    Pozdrawiam
    Jolanta

  • 7. Data: 2003-09-09 10:55:02
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "julkax" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Przyjęcie 'z
    > strony
    > >

    > aha,czyli rozumiem że jak się ktoś zrzeknie spadku z długiem to jest

    To nie takie proste zrzec sie spadku. Chodzi pewnie Pani o ODRZUCENIE.

    [...]

    > No dobrze a w takim razie co się dzieje z tym długiem ojca po śmierci
    > którego nie spłacił?

    Nooo chodzi o SPADEK.
    trzeba odrzucic SPADEK lub przyjac go "z dobrodziejstwem"...
    Jesli wszystcy odrzuca, spadkobieraca jest gmina lub skarb panstwa
    (zalezy kiedy umrze spadkodawca bo wlasnie zmienia sie ustawa).

    Ze spadku wierzyciele zaspokoja dlugi na ile wystarczy spadku...

    Boguslaw

  • 8. Data: 2003-09-09 10:57:06
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    julkax wrote:

> [...]
    > mają już z tym długiem nic wspólnego,żeby go spłacać itd więc?
    >
    > Oj chyba trochę zakręciłam :) ale mnie pewnie rozumiecie o co chodzi?

    Na szczęście w zaświatach komorników nie ma, więc niestety w takim
    wypadku państwo łaskawie rezygnuje z dalszych prób ściągania długu.
    Pomijam tu wszelkie kwestie zaszłe przed śmiercią dłużnika, które mogą
    zostać potraktowane jako próby uszczuplenia majątku (np. duże darowizny
    na rzecz dzieci).

  • 9. Data: 2003-09-09 11:03:32
    Od: kermeet <v...@p...DOT.onet.DOT.pl>

    "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> wrote in

> [...]
    > (zalezy kiedy umrze spadkodawca bo wlasnie zmienia sie ustawa).
    >
    > Ze spadku wierzyciele zaspokoja dlugi na ile wystarczy spadku...

    Oki, a jak tego spadku nie wystarczy na pokrycie długów? I zaznaczam, że
    chodzi mi o długi względem państwa (głównie urząd skarbowy).

    Może inaczej: Czy jest taka możliwość, że dzieci moga spłacać długi ojca
    względem państwa? Czy możnasię pred ty zabezpieczyć (np. odrzucając
    spadek)?

    > Boguslaw

    dzięki za wyjaśnienia, pozdrawiam

    --
    kermeet---------------------------------------------
    -----

  • 10. Data: 2003-09-09 11:16:26
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "kermeet" <v...@p...DOT.onet.DOT.pl> napisał w wiadomości
    ..
> [...]
    >
    > Może inaczej: Czy jest taka możliwość, że dzieci moga spłacać długi ojca
    > względem państwa? Czy możnasię pred ty zabezpieczyć (np. odrzucając

    No przeciez koledzy pisali, ale powtorze.

    Mozna odrzucic, wtedy spadek dzieli sie tak, jakby odrzucajacy ine dozyl
    otwarciaspadku
    (iec jeslima dzieci tto i one dla spokoju musza odrzucic) - i wtedy nie ma
    spadku i jest spokoj, spadkobierca jest
    skarb panstwa i niech od sam siebie zaspokaja.

    Mozna przyjac z dobrodziejstwem inwentarza - dzieci maja spokoj, rozliczamy
    sie z wierzycielami
    i jak braknie - to nie ma,
    jak zostanie - to placimy podatek od tego co zostanie i mamy.

    Boguslaw