  • Data: 2006-07-03 19:40:47
    Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 2 Jul 2006, gargamel wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > 1. Osoba fizyczna sporządza biznes-plan (wniosek) i występuje o środki z
    > Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
    >
    > 2. Osoba ta otrzymuje dotację (jest to de facto pożyczka, która w
    > przypadku prowadzenia działalności przez 12 miesięcy staje się
    > bezzwrotna). Za otrzymane środki kupuje to co opisała we wniosku. Jako
    > osoba fizyczna która otrzymała środki pieniężne stosuje się do ustawy o
    > PIT i tam znajduje zwolnienie z podatku tych środków.
    >
    > 3. Mając już wydane zgodnie z wnioskiem środki (wydane na dowolne
    > aktywa) rozpoczyna formalnie działalność gospodarczą.

    Zastrzegam że to co piszę dotyczy stanu prawnego który przedstawiasz.
    Dotyczy zastrzeżeń które przedstawiasz - tj. ze "zagmatwane jest" :)
    oraz tego że nie mam pojęcia czy przedstawiona w opisie kolejność
    zdarzeń jest prawidłowa: nie mam pojęcia czy zakupy mają być
    wykonane PRZED czy PO rozpoczęciu DG.
    Odnoszę się do opisu:

    > Rozpoczyna nowy etap swojego życia. W bilansie otwarcia jest
    > to co jest: środki trwałe i środki obrotowe. Dla jasności: dopiero teraz
    > liczy się koszty i przychody. Wyposażenie kupione przed rozpoczęciem to
    > nie są koszty u.p. - chyba to oczywiste.

    Oczywiste.
    I tu moja uwaga - przy rozpoczynaniu na KPiR nie ma bilansu.
    Tylko jak ktoś startuje z wysokiego "C" pełną księgowością ma do
    czynienia z bilansami!
    Natomiast prawdą jest iż przy KPiR jest element który jakoś odpowiada
    owemu "bilansowi" - w zakresie czynności którą wypada nazwać
    "wprowadzeniem do ewidencji majątku DG".
    Oczywiście piszę o remanencie początkowym :)

    > Teraz proszę o uwagę, wyjaśniam sprawę amortyzacji:
    > Jako osoba prowadząca działalność gospodarczą NIE OTRZYMAŁA żadnej
    > dotacji (otrzymała ją przed rozpoczęciem).

    Nie mam pytań.

    > Z VATem też postępuje jak każdy, czyli normalnie

    A tu mam pytanie - to istotne.

    Co to znaczy "jak każdy"?
    Jak każdy kto NIE prowadzi DG czy jak każdy kto PROWADZI DG?

    Wyjaśniam: prawo do odliczania wydatków przysługuje *zarejestrowanemu*
    podatnikowi VAT - było kilka razy z okazji takiej że ktoś zapomniał
    się zarejestrować albo co...
    Podatnikiem VAT staje się ktoś kto prowadzi DG.

    Sam twierdzisz, że zakupu (ST, wyposażenia itp) dokonała osoba NIE
    prowadząca DG.
    To ja bardzo proszę o odpowiedź - na jakiej podstawie (z jakiego
    tytułu) owa osoba, skoro sama ma twierdzić że NIE prowadzi DG,
    była podatnikiem VAT??

    Ba - pewne wątpliwości wzbudza twierdzenie jakoby zakupu dokonywane
    w celu prowadzenia DG nie stanowiły DG same w sobie.
    Przyjmując że zakupy "na cele DG" *stanowią* DG oczywiście rozwiązujemy
    sobie problem VAT - ale pojawia się problem z przedstawionym twierdzeniem
    jakoby kupujący NIE prowadził DG.
    A jak prowadzi DG, i to nie zarejestrowaną, a do tego nie jest
    zarejestrowanym podatnikiem VAT - to co najwyżej może oberwać podatkami
    po głowie :| (i wezwaniem do karnoskarbowego w celu wyjaśnienia
    dlaczego prowadził przed zgłoszeniem).

    Krótko mówiąc:
    - mam pewne obiekcje co to tego czy zakupy mające na celu prowadzenie
    produkcji lub przetwarzania same w sobie nie są DG (IMO wydatki
    "wprost" związane z czynnościami gospodarczymi mogą podpaść)
    - bez względu na obiekcje, przyjmując tezę że zakupy są dokonywane
    NIE przez osobę prowadzącą DG, a więc NIE przez zarejestrowanego
    podatnika VAT kładziemy na łopatki pomysł z prawem do odliczenia
    tego VATu - IMO brak podstawy prawnej.

    Poproszę o numerek przepisu z którego wywodzisz prawo do odliczenia
    VATu w omawianym przypadku!

    > Tymczasem jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie
    > działalności są WOLNE od podatku dochodowego. One NIE SĄ ODLICZANE, one
    > SĄ WOLNE.

    Dochodówki przy przedstawionym przebiegu zdarzeń nie neguję.

    > PS. Nie jestem doradcą podatkowym, ja tylko potrafię czytać.

    To tak jak ja :) - jestem szarym podatnikem który walczy z PITami,
    VATami i innymi takimi...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)