  • Data: 2006-07-04 07:37:05
    Temat: Re: dotacja z UP a koszty uzysk.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 3 Jul 2006, Tomek O wrote:

    > Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca nie określił w
    > sposób jednoznaczny momentu, od którego podatnikowi przysługuje prawo do
    > odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych
    > przy wykonywaniu czynności opodatkowanych.
    [...]
    > Należy w tym miejscu zauważyć, iż w świetle linii orzecznictwa Europejskiego
    > Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS) oba powyżej zaprezentowane stanowiska
    > są nieprawidłowe.

    A to ostatnie mnie przekonuje :)

    > ETS stoi na stanowisku, iż, mając na uwadze zasadę neutralności podatku od
    > towarów i usług, wydatki poniesione w celach i z zamiarem rozpoczęcia
    > działalności gospodarczej należy traktować jako działalność gospodarczą, a
    > przyjęcie rozwiązania, iż działalność ta rozpoczyna się dopiero z chwilą
    > generowania dochodu do opodatkowania stanowiłoby naruszenie art. 4 VI
    > Dyrektywy4).

    Otóż ten p. widzenia jest wg mnie bardzo istotny: faktycznie należy
    oddzielić "prawo do odliczania" od czynności opodatkowanych, sama zasada
    prawa do odliczeń tylko przez podatnika zarejestrowanego jest wobec
    tego błędna: jak rozumiem wystarczy że podatnik jest zarejetrowany
    w momencie kiedy dokonuje sprzedaży - czyli podlega opodatkowaniu VAT.
    Przy tym założeniu nie mam pytań co do prawa odliczania VAT.

    Za to mam w ręku całkiem zgrabny dowód na inny element poglądów
    podatkowych, tym razem dotyczących samego opisu zdarzeń do których
    się odniosłem (z zastrzeżeniem właśnie tego elementu).
    Powtórzę z cytatu:
    " przyjęcie rozwiązania, iż działalność ta rozpoczyna się dopiero
    z chwilą generowania dochodu do opodatkowania stanowiłoby
    naruszenie art. 4 VI Dyrektywy"

    Moim zdaniem nie tylko z VI Dyrektywy wynika że wydatki bezpośrednio
    związane z uzyskaniem przychodu (bezpośrednio, a więc zakupy wyposażenia,
    zatrudnianie ludzi itp, zakupy pieczątek, druków ewidencyjnych itp
    IMO "nie liczą się") same w sobie są prowadzeniem DG.
    Że nie można wynająć hali produkcyjnej, nabyć wyposażenia i materiałów
    oraz zatrudnić ludzi i twierdzić że się "nie prowadzi DG bo nie ma
    sprzedaży".
    Ba, każdy z tych elementów również OSOBNO jest IMO prowadzeniam DG:
    skoro prowadzeniem DG (zdaniem prowadzącego) *jest* świadczenie
    wykonywane również BEZ zatrudnienia pracowników (a moim zdaniem jest!)
    to wystarczą same czynności j.w. - kupując wyposażenie *przeznaczone*
    dla DG ma już zamiar uzyskania przychodu, czyli dokonuje czynności
    która temu służy.

    IMO - przy takim opisie kolejność zdarzeń jest następująca:
    - dostaje dotację
    - dokonując zakupów m.in. wyposażenia rozpoczyna prowadzenie DG.

    W tym momencie - nierozerwalnie.
    Nie można powiedzieć że "później rozpoczyna DG".
    Mi wychodzi że ma 7 dni od takiego "celowego" zakupu na zgłoszenie,
    że w dniu zakupu rozpoczął DG.
    I wtedy rzeczywiście - taki zakup wyposażenia jest kosztem - ale
    tylko dlatego że miał miejsce *w trakcie prowadzenia* DG.
    A jeśli podatnik NIE zgłosi rozpoczęcia DG w terminie 1. zakupu
    który zaliczy w koszty to gromadzi przeciwko sobie dowody że prowadził
    DG bez zgłoszenia tego faktu.
    Oczywiście ja NIE odbieram podatnikowi prawa do kupienia sobie "w celach
    innych niż gospodarcze" czegokolwiek ;)

    Głosujesz za czy przeciw? :)

    > orzecznictwa ETS wynika, iż podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do
    > odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług stanowiących
    > inwestycję z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną nawet w przypadku,
    > gdy nie zostały one wykorzystane, z powodów niezależnych od podatnika, do
    > prowadzenia działalności opodatkowanej

    Dobrze mieć na uwadze... przyznam że sam czasami tylko czytam co tam
    w ustawie napisali, zapominając że państwo polskie jest ograniczone
    bardziej niż my - oprócz przepisów ustawy zobowiązało się przestrzegać
    Dyrektyw :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)