  • 1. Data: 2007-06-24 15:49:00
    Temat: dziwna konstrukcja - umowa o prace + zlecenia
    Od: s...@w...pl

    Jedna z firm zaproponowala mi prace/wspolprace na troche nietypowej
    zasadzie. Firma nie stosuje typowej konstrukcji - tylko umowa o prace
    albo tylko wspolpraca w ramach dzialalnosci gospodarczej.

    Otoz owa firma ma zaprzyjaznionych kilka firm (wszystkie maja tego
    samego wlasciciela). Z jedna z tych firm podpisuje sie umowe o prace
    na symboliczna kwote, a z pozostalymi podpisuje sie umowy zlecenia.
    Wszystko oczywiscie, po to by uniknac placenia wysokiego zus.

    I teraz pytanie co w ten sposob trace, badz ryzykuje (pomijajac
    oczywiste kwestie, jak mniejsza emerytura w przyszlosci,).

    1) Czy za placenie zus odpowiada tylko pracodawca/zleceniodawca czy
    solidarnie pracodawca z pracownikiem oraz zleceniodawca ze
    zleceniobiorca? Wydaje mi sie, ze tylko pracodawca/zleceniodawca?

    2) Czy fakt, ze firmy sa powiazane ze soba (ale formalnie odrebne
    podmioty) ma jakis wplyw na zasade wedle ktorej jesli ma sie juz umowe
    o prace w jednej firmie, to zawierajac umowe zlecenia nie placi sie
    zus?

    3) Wydaje mi sie, ze jesli chodzi o podatek dochodowy to ryzyko jest
    praktycznie zerowe. Teoretycznie gdyby ktos to pozniej probowal uznac
    wszystko za umowe o prace, to ewentualne roznice w podatku dochodowym
    i tak beda nieduze. Zreszta pojawia sie to samo pytanie, kto odpowiada
    za podatek dochodowy - pracodawca/zleceniodawca czy solidarnie obie
    strony? Ewentualnie wieksza roznica moglalby byc w przypadku umow o
    dzielo z przekazaniem praw autorskich (50% kosztow uzyskania).

    4) Moze tez pojawic sie niejasna kwestia VATu od umow zlecenia/
    ewentualnie o dzielo. Otoz jak wiadomo od pewnego czasu mozna nie
    prowadzic dzialalnosci gospodarczej w oparciu o wpis do ewidencji, ale
    mozna prowadzic ja w rozumieniu ustawy o VAT. Jak najlepiej w praktyce
    zabezpieczyc sie przed ryzykiem VAT? Oczywiscie formalnie punkty
    ustawy znam, ale sa tak malo precyzyjne, ze zastanawiam sie jaka jest
    praktyka.

    5) Pojawia sie tez problem odpowiedzialnosci cywilnej za umowy
    zlecenia przez zleceniobiorce, stad wydaje mi sie, ze w moim interesie
    lezy, by umowy zlecenia byly dosc precyzyjne, tzn. dosc dokladnie
    okreslaly zakres prac. Choc tak naprawde mysle, ze tu jest kwestia
    biezacego obustronnego zadowolenia ze wspolpracy i po prostu jesli cos
    w trakcie nie bedzie gralo, ewentualnie jedna ze stron bedzie musiala
    rozwazyc zakonczenie wspolpracy.

    6) Czy przychodza wam jeszcze jakies inne kwestie? Co sadzicie o takim
    podejsciu. Z jednej strony w emeryture z ZUS nie wierze, wiec niby
    dobrze, ze firma chce na ZUS zaoszczedzic, byle tylko oczywiscie owa
    oszczednoscia podzielila sie ze mna. Z drugiej jednak przyznam, ze mam
    troche mieszane uczucia. Jakies porady?

  • 2. Data: 2007-06-24 16:04:22
    Temat: Re: dziwna konstrukcja - umowa o prace + zlecenia
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    <s...@w...pl> wrote in message
    ps.com...
> [...]
    >
    > I teraz pytanie co w ten sposob trace, badz ryzykuje (pomijajac
    > oczywiste kwestie, jak mniejsza emerytura w przyszlosci,).

    zwolnienie lekarskie, które ci nie przysługuje, urlop wypoczynkowy, który ci
    się nie należy, nie obowiązuje kodeks pracy, więc możesz wyleciec w każdej
    chwili, ale jesli ty sobie pójdziesz, to będziesz zobowiazany do pokrycia
    wszelkich strat wynikłych z niewywiązania sie przez ciebie z umowy zlecenia.

    > 1) Czy za placenie zus odpowiada tylko pracodawca/zleceniodawca czy
    > solidarnie pracodawca z pracownikiem oraz zleceniodawca ze
    > zleceniobiorca? Wydaje mi sie, ze tylko pracodawca/zleceniodawca?
    część płaci pracodawca, część pokrywa pracownik, średnio mniej więcej po
    połowie.

> [...]
    > podmioty) ma jakis wplyw na zasade wedle ktorej jesli ma sie juz umowe
    > o prace w jednej firmie, to zawierajac umowe zlecenia nie placi sie
    właśnie dlatego ma kilka firm, żeby nie płacić zus, umowa zlecenie z własnym
    pracodawcą jest ozusowana.

  • 3. Data: 2007-06-24 19:31:41
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Sun, 24 Jun 2007 11:04:22 -0500, witek napisał(a):
    [...]
    > właśnie dlatego ma kilka firm, żeby nie płacić zus, umowa zlecenie z
    > własnym pracodawcą jest ozusowana.

    A czy umowa zlecenie nie jest ozusowana tak czy inaczej (pomijając
    wyjątki dla studenta)?

    p. m.

  • 4. Data: 2007-06-24 20:44:11
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "mvoicem" <m...@g...com> wrote in message
    > Dnia Sun, 24 Jun 2007 11:04:22 -0500, witek napisał(a):
    > [...]
    >
    > A czy umowa zlecenie nie jest ozusowana tak czy inaczej (pomijając
    > wyjątki dla studenta)?

    Wiesz, dawno nie sprawdzałem czy przepisy sie nie pozmieniały, ale było tak,
    że jak ktoś ma minimalną płace to zlecenia nie ze swoim pracodawca nie były
    ozusowane. Tylko ze swoim własnym.

  • 5. Data: 2007-06-24 21:36:48
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Sun, 24 Jun 2007 15:44:11 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    > tak, że jak ktoś ma minimalną płace to zlecenia nie ze swoim pracodawca
    > nie były ozusowane. Tylko ze swoim własnym.

    ZTCP to w kwestii UoD było rozróżnienie swój pracodawca/nieswój
    pracodawca. Zaś w przypadku UZ zus zawsze obecny.

    Ale mogę się mylić.

    p. m.

  • 6. Data: 2007-06-25 02:53:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Jun 2007, s...@w...pl wrote:

> [...]
    > praktycznie zerowe. Teoretycznie gdyby ktos to pozniej probowal uznac
    > wszystko za umowe o prace, to ewentualne roznice w podatku dochodowym

    Tak dla ścisłości - jest jeden hak. Hasło brzmi "podmioty powiązane".
    Ale również dla ścisłości, jak te same ceny stosuje dla przedmiotów
    NIEpowiązanych, to raczej groźnie nie wygląda.

    > 4) Moze tez pojawic sie niejasna kwestia VATu od umow zlecenia/
    > ewentualnie o dzielo.

    Po ostatnich nowelizacjach jest wyłączenie - niedawno był wątek
    zahaczający o ten temat.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-06-25 02:53:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 24 Jun 2007, mvoicem wrote:

    > A czy umowa zlecenie nie jest ozusowana tak czy inaczej (pomijając
    > wyjątki dla studenta)?

    Ale jak się ma "inne źródło dochodów" które jest już oZUSowane wg
    minimalnych norm, np. umowę o pracę właśnie, to ów ZUS od zlecenia
    jest dobrowolny.
    Nie da się mieć *tylko* zlecenia (bez DG i pracy) bez ZUSu :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-06-25 02:57:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > ZTCP to w kwestii UoD było rozróżnienie swój pracodawca/nieswój
    > pracodawca. Zaś w przypadku UZ zus zawsze obecny.

    ...ale w przypadku jak to było "kolejne źródło" to dobrowolny!
    Różnica pojawiała się jak ktoś *nie miał* umowy o pracę (żadnej) itp.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-06-25 06:15:22
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Do tego co już ci napisali dodałbym jeden drobiazg. Jeśli firma w ten
    sposób usiłuje "orżnąć" ZUS, to istnieje podwyższone prawdopodobieństwo,
    że przy pierwszej okazji będą próbowali wykiwać także i ciebie.

  • 10. Data: 2007-06-25 07:55:39

    Dnia 25-06-2007 o 04:53:41 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Tak dla ścisłości - jest jeden hak. Hasło brzmi "podmioty powiązane".
    > Ale również dla ścisłości, jak te same ceny stosuje dla przedmiotów
    > NIEpowiązanych, to raczej groźnie nie wygląda.

    Ale przecież pytający powiązany nie będzie i szacowanko go nie dotknie
    w żadnym wypadku