  • 1. Data: 2003-07-09 12:21:05
    Temat: faktura za targi - kiedy można odliczyć naliczony VAT?
    Od: r...@p...onet.pl

    Witam uczestników grupy.

    Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu. Podatnik otrzymał w czerwcu fakturę za
    usługę - targi, które odbędą się we wrześniu. Kiedy można odliczyć naliczony
    VAT? W jakim przepisie należy szukać odpowiedzi? (Przez przepis rozumiem
    konkretny artykuł czy paragraf - nie ogólnie ustawę czy rozporządzenie).

    Z góry dziękuję,
    Rafał

  • 2. Data: 2003-07-09 12:30:50
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik r...@p...onet.pl napisał:

> [...]
    > VAT? W jakim przepisie należy szukać odpowiedzi? (Przez przepis rozumiem
    > konkretny artykuł czy paragraf - nie ogólnie ustawę czy rozporządzenie).

    Na jakiej podstawie została wystawiona faktura?
    Bo jeżeli targi zostały juz opłacone, to ok.

    Ale jeżeli nie, to nie było podstaw do wystawienia faktury - nie było
    ani sprzedaży ani zapłaty.
    A skoro transakcji nie było to i odliczenie VAT nie przysługuje.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-07-09 12:40:05
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

> [...]
    > ani sprzedaży ani zapłaty.
    > A skoro transakcji nie było to i odliczenie VAT nie przysługuje.

    Zaraz...
    A moze byc tak -
    1. Zgloszenie - oswiadczenie, ze chce sie kupic usluge ?
    2. Potwierdzenie - oswiadczenie, ze sprzeajacy zamowienie przyjal,
    3. Sprzedaz - potwierdzona faktura -forma platnosci - przelew w terminie
    4, Zaplata...

    Boguslaw

  • 4. Data: 2003-07-09 13:14:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jul 2003, Boguslaw Szostak wrote:

    >+ Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> [...]
    >+ > Użytkownik r...@p...onet.pl napisał:
    [...]
> [...]
    >+ 2. Potwierdzenie - oswiadczenie, ze sprzeajacy zamowienie przyjal,
    >+ 3. Sprzedaz - potwierdzona faktura -forma platnosci - przelew w terminie

    ...właśnie ciekawe jestem co chcesz powiedzieć :)
    Bo Maddy zwróciła uwagę na fakt, że przy przedpłacie obowiązek podatkowy
    powstaje nie w wyniku "wystawienia papiera" a *zapłaty*.
    I oczywiście jest to połowa bigosu - jako że dopiero po uznaniu że
    istniał obowiązek podatkowy można zacząć szukać na jakiej podstawie
    dałoby się odliczyć ów "VAT z przedpłaty" !
    Należałoby więc wrócić IMHO do pytania: na jakiej podstawie wystawiono
    *fakturę* zawierającą *należny* VAT ? Podstawą powinna być *zapłata*,
    wniesiona *przed* wystawieniem faktury.
    Czyli punkty 3 i 4 u ciebie muszą być zamienione :), najpierw
    zapłata - później faktura. Umowa zabezpieczająca że pieniądze
    za usługę "pójdą się paść" swoją drogą :], ale to nie dotyczy
    VAT tylko K.C. :)

    Coś źle kombinuję z art 6.8 UoVAT ??

    Tak BTW: a co jeśli usługa nie dojdzie jednak do skutku ??
    Znaczy: reflektuję na podstawę prawną że można "wycofać"
    VAT odprowadzony z tytułu usługi :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 5. Data: 2003-07-09 14:13:42
    Od: r...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Tak BTW: a co jeśli usługa nie dojdzie jednak do skutku ??
    > Znaczy: reflektuję na podstawę prawną że można "wycofać"

    To niezupełnie tak...
    Faktura jest na całość usługi. Jest na niej adnotacja, że umowę zawarto 2
    czerwca. Data wystawienia faktury to 24 czerwiec, a termin zapłaty 30 czerwiec.
    Problem to sprzeczność między przepisem Art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy VAT
    (podatek naliczony można odliczyć w miesiącu otrzymania faktury i w następnym;
    tu: czerwiec, lipiec) a przepisem Art. 19 ust. 3a (odliczenie może nastąpić w
    miesiącu otrzymania towaru, wykonania usługi tu: wrzesień).
    Znam dwa sposoby na tą sprzeczność: podatnik pisze na fakturze, że otrzymał ją
    w sierpniu i rozliczana jest we wrześniu, podatnik "gubi" fakturę i bierze we
    wrześniu duplikat, ze skutkiem jak w sposobie pierwszym.
    Skoro zagadnienie zwróciło uwagę najaktywniejszych i najbardziej doświadczonych
    uczestników grupy, to może wypowiedzą się co sądzą o tych sposobach - czy są
    one poprawne. A może potrafią rozwiązać ten problem w inny jeszcze sposób?

    Pozdrawiam,
    Rafał

  • 6. Data: 2003-07-10 21:39:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jul 2003 r...@p...onet.pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > zapłata - później faktura. Umowa zabezpieczająca że pieniądze
    >+ > za usługę "pójdą się paść" swoją drogą :], ale to nie dotyczy
    [...]
> [...]
    >+ tu: czerwiec, lipiec) a przepisem Art. 19 ust. 3a (odliczenie może nastąpić w
    >+ miesiącu otrzymania towaru, wykonania usługi tu: wrzesień).

    Ermmm.... A czytałeś art.19.3a *do końca* ?
    +++++++
    3a. Obniżenie kwoty podatku należnego, o której mowa w ust. 1 i 3, nie
    może nastąpić jednak wcześniej niż w miesiącu otrzymania przez nabywcę
    towaru lub wykonania usługi,
    \/\/
    albo
    ^^^^
    otrzymania faktury potwierdzającej
    dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty) podlegającej opodatkowaniu.
    ------

    Jak na mój gust jest jasno i prosto: *ALBO*. Znaczy że jeśli
    jest to f-ra z tytułu przedpłaty - obowiązuje druga część zdania
    i *nie jest ważne* określenie "nie wcześniej" !!

    IMHO: "Clara non sunt interpretanda" ;) (taki mądry jestem,
    bo tu napisali:
    http://wiem.onet.pl/wiem/003d4c.html :) !)

    >+ Znam dwa sposoby na tą sprzeczność:

    Ale to są "obejścia". A IMHO wystarczy przeczytać przepis ;)

    >+ uczestników grupy, to może wypowiedzą się co sądzą o tych sposobach - czy są
    >+ one poprawne. A może potrafią rozwiązać ten problem w inny jeszcze sposób?

    Ktoś przeciw temu co napisałem ??

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nastawiony że mogą być reklamacje :))

  • 7. Data: 2003-07-11 06:58:24
    Od: r...@p...onet.pl

> [...]
    > bo tu napisali:
    > http://wiem.onet.pl/wiem/003d4c.html  :) !)

    > Ale to są "obejścia". A IMHO wystarczy przeczytać przepis ;)

    Gotfrydzie!

    Nie jestem przeciw, te uwagi są bardzo cenne. Ale oto reklamacja: fakturę
    wystawiono 24.06 z terminem płatności 30.06 (tj. późniejszym niż jej
    wystawienie). Czy można uznać, że jest to faktura p o t w i e r d z a j ą c a
    dokonanie przedpłaty, czy a n t y c y p u j ą c a dokonanie przedpłaty? Czy jej
    wystawca potwierdza fakt dokonania przedpłaty, czy dopiero wyznacza termin, w
    którym odbiorca faktury ma zapłacić?
    Druga wątpliwość, związana ze słowem przedpłata - czy przedpłatą może być
    całość należności, czy tylko jej część? (Tu mamy do czynienia z zapłatą
    całości).
    I jeszcze - czy oni (sprzedawca i nabywca) nie mogliby udokumentować tej
    operacji w ten sposób: czerwiec - faktura pro forma i zapłata, wrzesień -
    faktura VAT?

    Pozdrawiam,
    Rafał

  • 8. Data: 2003-07-11 07:24:30
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    r...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    > zapłacić? Druga wątpliwość, związana ze słowem przedpłata - czy
    > przedpłatą może być całość należności, czy tylko jej część? (Tu mamy

    Przedpłata może być 100%

    > I jeszcze - czy oni (sprzedawca i nabywca) nie mogliby udokumentować
    > tej operacji w ten sposób: czerwiec - faktura pro forma i zapłata,
    > wrzesień - faktura VAT?

    Nie. Powinno być:
    czerwiec - faktura pro forma, zapłata i faktura VAT na przedpłatę

  • 9. Data: 2003-07-11 08:11:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Jul 2003 r...@p...onet.pl wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wystawienie). Czy można uznać, że jest to faktura p o t w i e r d z a j ą c a

    Mniemam że faktura została wystawiona błędnie. Może jeszcze ktoś
    powie co o tym sądzić - IMHO należałoby po pierwsze wiedzieć czy
    masz dowód płatności opiewający na *przepisowe* wystawienie
    faktury, czyli czy zgodnie z ustawą najpierw zapłaciłeś; krótko
    mówiąc: a jaki jest stan faktyczny ??
    Niby skąd mamy wiedzieć, jak nie zeznajesz nawijając wyłącznie
    tekst o fakturze :)
    *JEŚLI* rzeczywiście wpłata była to IMHO można by rozpatrzeć:
    - [...hm..."podmienianie faktury na dobrze napisaną" nie jest
    przewidziane w przepisach, AFAIK, czyli odpada :>...]
    - notę korygującą, bo IMHO nie jest to "zmiana kwot i innych
    takich których nie można zmieniać notą"; w nocie (jakbym musiał)
    napisałbym jasno że "jest: termin płatności 30.06,
    powinno być: zapłata nastąpiła 23.06 [czy kiedy tam była
    faktycznie]"
    - ... A, chyba mi brakło pomysłów :)

    Jeśli wystawcy faktury podpisał ją z datą wcześniejszą niż
    data przedpłaty - to faktura jest "niesłuszna" i nie mam
    pomysłu jak toto odkręcić :[

    >+ czy a n t y c y p u j ą c a dokonanie przedpłaty? Czy jej
    >+ wystawca potwierdza fakt dokonania przedpłaty, czy dopiero wyznacza termin, w
    >+ którym odbiorca faktury ma zapłacić?

    Weź ty sobie kawę, usiądź wygodnie i przeczytaj drugi raz
    zacytowany tekst. Jak dla mnie - czarno na białym że dopiero
    *po zapłacie*.
    Zrozumiałe zresztą, biorąc pod uwagę miejsce gdzie określono
    obowiązek podatkowy (VATu) - skoro obowiązek powstaje dopiero
    *po* zapłacie przedpłaty, to dziwnym byłoby jakby Skarb Państwa
    dopuszczał taką myśł że kogoś skredytuje ;> !

    >+ Druga wątpliwość, związana ze słowem przedpłata - czy przedpłatą może być
    >+ całość należności, czy tylko jej część? (Tu mamy do czynienia z zapłatą
    >+ całości).

    Daj ty się namówić na przeczytanie ustawy o VAT. *W całości* ! :)
    Co ci mamy po jednym artykule pykać ;), przykładowo:
    +++++++
    Art. 6. 1. Obowiązek podatkowy [...]
    8. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi pobrano co najmniej
    połowę ceny (przedpłata, zaliczka, zadatek, rata), obowiązek podatkowy
    powstaje z chwilą przyjęcia zapłaty, z zastrzeżeniem ust. 7b, ust. 8b pkt
    2-4, 7 i 9-13 oraz ust. 8c i 8d.
    ------

    Tłumacząc na polski: nie można otrzymać prawidłowej faktury
    jak nie było obowiązku, więc to samo dotyczy strony wpłacającej
    zaliczki/zadatki/przedpłaty i inne takie.

    Sprawdź 8b.1.c, bo nie chciało mi się przeglądać załącznika czy tam
    przypadkiem "imprezy targowe" nie są wyłączone (7b to nieruchomości
    a 8b to usługi telekomunikacyjne). Nie sądzę ale mogę się mylic !

    >+ I jeszcze - czy oni (sprzedawca i nabywca) nie mogliby udokumentować tej
    >+ operacji w ten sposób: czerwiec - faktura pro forma

    Zapodaj groups.googlowi hasło "pro forma OR proforma" dla grup:
    *.prawo* i ostatnich 2 lat.
    AFAIK dawniej zdarzały się awantury, bo....USy próbowały traktować
    f-ry proforma jako f-ry VAT ! (jest tekst: "faktura VAT" ? Jest.
    No to zapłacić VAT. O, a druga faktura też jest ? - to też zapłacic :>).
    Zdaje się że któryś z wysokich sądów (NSA lub SN) dokonywał później
    wykładni że "od faktury nie dokumentującej zdarzenia VAT się nie
    należy", ale... właśnie nie wiem, czy f-ry proforma są nadal popularne :),
    ja dawno takiej nie widziałem (chodzi o f-ry wystawiane przez *polskie*
    podmioty, dla jasności !).
    W koszty i w VAT i tak takiej proformy nie wliczysz, więc po co ona ?
    Do udokumentowania obrotu kasowego ? To może na podstawie *umowy*
    wystawić jakiś dokument wewnętrzny *nie będący dokumentem księgowym*
    z p. widzenia podatkowego ?

    BTW: już mi wyparowało: spółka czy DG OF, KPiR czy PK ? Bo jeśli
    PK - to pytać doświadczonych księgowych i doradzców czym
    dokumentować, są tu tacy :)
    Ale z VATem - IM*H*O nie ma to *nic* wspólnego :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 10. Data: 2003-07-11 13:39:21
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Do udokumentowania obrotu kasowego ? To może na podstawie *umowy*
    > wystawić jakiś dokument wewnętrzny *nie będący dokumentem księgowym*

    Tak w zasadzie to "faktura pro forma" pełni najczęściej rolę "wiążącej
    oferty", lub "potwierdzenia przyjęcia zamówienia". Otrzymuję je dość
    często przy zakupach na odległość (np. prenumeraty czasopism). Ci
    bardziej ostrożni piszą tylko "pro forma" zamiast "faktura pro forma".
    Proformy mają zalety tam gdzie dokładne obliczenie ostatecznej ceny
    jest dość trudne.