  • 1. Data: 2004-05-18 20:24:22
    Temat: ... falstart DG - czy i jak zamknac ... ?
    Od: "Pat" <t...@i...pl>

    Witam,
    Pracodawca namowil (w zasadzie to propozycja nie do odrzucenia ;-) na
    zalozenie DG (data rozpoczecia 1 maj 2004) i stala wspolprace - zakres
    obowiazkow ten sam, kasa nawet minimalnie korzystniejsza netto. Wszystko
    wskazywalo na to ze moze warto zaryzykowac. Niestety splot
    "nieprzewidzianych" okolicznosci i wspolpracy nie bedzie (klopoty, klient
    sie wycofal, sprawy osobiste itp). W zasadzie to nie ma jakiegos
    zaskoczenia - wole tak niz kilkumiesieczne zaleglosci platnicze.
    Teraz pytanie: czy warto utrzymywac DG (VAT. KPiR, skala podatkowa - wspolne
    rozliczenie malzonkow), czy oplacac ZUS. Skoro nie mam przychodu to na razie
    moge gromadzic koszty i nie place podatku. Jesli znajde jakas prace to moze
    sie okazac ze nowy pracodawca tez bedzie chcial bym mial DG - wtedy jak
    znalazl. Po za tym oplacajac ZUS zachowuje prawo do jakichs tam swiadczen
    zdrowotnych dla siebie i rodziny. Zaplacenie 2 czy 3 miesiecznych skladek
    minimalnych nie jest dla mnie jakims wyrzeczeniem odbijajacym sie na
    standardzie zyciowym - pytanie czy warto ...
    Jakie sa koszty zamkniecia DG? W jakim trybie/terminie mozna to zrobic? Wiem
    ze jest mozliwosc zawieszenia DG - co wtedy?

    dzieki za wszelkie konstruktywne uwagi
    pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2004-05-18 20:56:48
    Temat: Re: ... falstart DG - czy i jak zamknac ... ?
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@W...gazeta.pl>

    > Pracodawca namowil (...) Niestety splot
    > "nieprzewidzianych" okolicznosci (...)

    To jest coraz częstszy scenariusz w obecnych czasach i w tym kraju. I pewnie
    przez najbliższych kilka lat nie będzie lepiej.

    > Teraz pytanie: czy warto utrzymywac DG (VAT. KPiR, skala podatkowa - wspolne
    > rozliczenie malzonkow), czy oplacac ZUS.

    Zawieszaj jak najszybciej się da. Nie płacisz ZUS, nie warto. Chyba, że
    zamierzasz osiągnąć jakiś dochód. Jednak to, że założyłeś DG skutkuje tym, że
    w najbliższym czasie nie zarejestrujesz się jako bezrobotny...

    > Skoro nie mam przychodu to na razie
    > moge gromadzic koszty i nie place podatku.

    Pamiętaj jednak o tym, że wiele rzeczy niestety mogą zostać zgodnie z prawem
    zawestionowane przez US (tam jest taka samowola, że szkoda gadać, w dwóch US
    tego samego miasta można uzyskać dwie sprzeczne ze sobą informacje). Wiele
    ludzi cieszy się, że np. biorą na firmę jedzonko, AGD i inne rzeczy....
    Wszystko do pierwszej kontroli...

    > Jesli znajde jakas prace to moze
    > sie okazac ze nowy pracodawca tez bedzie chcial bym mial DG - wtedy jak
    > znalazl. Po za tym oplacajac ZUS zachowuje prawo do jakichs tam swiadczen
    > zdrowotnych dla siebie i rodziny.

    Jeśli twoja żona nie pracuje to pewnie tak... Co to się porobiło, w tym kraju
    trzeba mieć DG bo inaczej jest się traktowanym jako tania siła robocza...
    Jednak nie ma się urlopów, żadnych świadczeń socjalnych jak się nie zapłaci
    oraz żadnych praw z tytułu KP...

> [...]
    > Jakie sa koszty zamkniecia DG? W jakim trybie/terminie mozna to zrobic? Wiem
    > ze jest mozliwosc zawieszenia DG - co wtedy?

    Koszty zamknięcia? Jeśli nie kupowałeś środków trwałych na firmę to koszty są
    zerowe. Po prostu zgłaszasz US, UG oraz ZUS-owi informację o zamknięciu z
    dniem takim a takim i robisz remanent końcowy. Jak ci wyjdzie ujemny to nic
    nie tracisz. Jak coś masz "na firmę", to niestety będzie trzeba dopłacić.

    Aluś

  • 3. Data: 2004-05-18 20:56:57
    Od: "Arkadiusz Lipiec" <a...@W...gazeta.pl>

  • 4. Data: 2004-05-18 22:31:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 May 2004, Arkadiusz Lipiec wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > rozliczenie malzonkow), czy oplacac ZUS.
    >+
    >+ Zawieszaj jak najszybciej się da. Nie płacisz ZUS, nie warto.

    ...no ale z tego powodu:

    >+ Jednak to, że założyłeś DG skutkuje tym, że
    >+ w najbliższym czasie nie zarejestrujesz się jako bezrobotny...

    ...ma kłopot z ubezpieczeniem zdrowotnym !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-05-20 10:02:15
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > podatkowa - wspolne >+ > rozliczenie malzonkow), czy oplacac ZUS.
    >
    > ...no ale z tego powodu:

    > ...ma kłopot z ubezpieczeniem zdrowotnym !

    więc sobie pójdzie do NFZ-tu i się ubezpieczy. Coś koło 160 pln
    miesięcznie.
    Ale oddawać resztę na tę przyszłą "pozal się Boże" emeryturę?

    --
    Pozdro
    Massai

  • 6. Data: 2004-05-28 07:37:40
    Od: "-ZED-" <w...@w...polbox.com>

    Hej!

    "Arkadiusz Lipiec" <a...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > ludzi cieszy się, że np. biorą na firmę jedzonko, AGD i inne rzeczy....
    > Wszystko do pierwszej kontroli...

    A co powiesz na wakacje w tropikach wliczanych w koszty?
    Agencja reklamowa wyjazdy niby w celu wykonania zdjęć.

    --
    Pozdrawiam, -ZED-. <GG# 10684 ICQ# 82731181>
    > Szukam kontaktu z rolnikiem, ktory ma siewnik do burakow.
    W sejmie chyba zainstalowali, bo strasznie wielu ich w tej kadencji
    wysiało... <Samotnik>