    From: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: fv z data 01-2003r dotyczaca 2002r
    Date: Wed, 19 Feb 2003 22:30:49 +0100

    Użytkownik "Grzegorz" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:acq75v8ri8hl42mupm4r4dko4fj2b16kf8@4ax.com...
    > On Tue, 18 Feb 2003 23:46:28 +0100, "Karol"
    > <a...@p...antyspam.onet.pl> wrote:
    >
    > Czy Twoim zdaniem fragment " ...chyba ze zarachowanie ich nie było
    > mozliwe" odnosi sie do przypadku przejscia z KPiR (metoda kasowa) na
    > pelna ksiegowosc i sytuacji gdy otrzymano faktury w roku 2002
    > dotyczace "pozostalych wydatkow" (telefony,gaz,woda), ale kosztu nie
    > poniesiono bo faktury zaplacono dopiero w 2003 ?

    Ja jestem za cienki w tej materii.
    Mozemy pociagnac watek, moze kolezenstwo cos dorzuci.

    Ciebie dotyczy raczej ust. 6:
    "6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale
    w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający
    wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku
    podatkowego.".

    Trzeba sie zastanowic co ten przepis oznacza. Jakie sa sposoby umozliwiajace
    wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku
    podatkowego ?

    Jezeli z tego przepisu wynika, ze nie mozna laczyc metody kasy i memorialu w
    KPiR w jednym roku to mysle, ze ww. faktury
    powinienes zaksiegowac w KH w roku 2003. Wtedy korzystajac z ust. 4 beda to
    koszty roku 2003 poniewaz:
    "4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane
    tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione."
    Czyli zaplacone w 2003.
    Natomiast martwi mnie troche sformulowanie z ust. 5:
    " 5. U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym,
    którego dotyczą"
    a Twoje faktury dotycza przeciez rok 2002,
    a pozastala czesc ust. 5 :
    "tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach
    poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego
    oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały
    zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do
    przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było
    możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały
    poniesione"
    tez niestety nie dotyczy Twoich faktur.

    Czyli wracamy na poczatek petli i szukamy sposobu "na prowadzenie KPiR w
    sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko
    do tego roku podatkowego.".

    Przepraszam za ten zawiły wywód.

    Pozdrawiam,

    Karol