  • 11. Data: 2003-02-17 22:23:55
    Temat: Re: fv z data 01-2003r dotyczaca 2002r
    Od: "BK" <k...@f...polbox.pl>

    zgadza się, mogłyby by być również RMK bierne.
    Bohdan

  • 12. Data: 2003-02-17 22:27:48
    Od: "BK" <k...@f...polbox.pl>

    wtedy mogą mi wejść jako zobowiązania z tyt.dostaw i usług(chyba spełnia definicję
    zawartą w słowniczku w UoR), ale rzeczywiście chyba rozsądniej byłoby poprzez RMK
    bierne, gdyż stwarza to wiele problemów interpretacyjnych.
    Bohdan

  • 13. Data: 2003-02-18 18:25:15
    Od: "Maja" <r...@p...onet.pl>

    Rozumiem, ze wszyscy uwazacie iz ta fv powinna zarowno podatkowo jak i
    bilansowo powinna byc zaliczona do grudnia. Czy moglibyscie podac mi
    podstawe prawna, poniewaz ksiegowy mnie wysmial i zbagatelizowal.
    pozdrawiam Maja

  • 14. Data: 2003-02-18 22:46:28
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "Maja" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bilansowo powinna byc zaliczona do grudnia. Czy moglibyscie podac mi
    > podstawe prawna, poniewaz ksiegowy mnie wysmial i zbagatelizowal.

    Ty go zatrudniasz ?
    Zawsze wydawalo mi sie, ze ksiegowy powinien wspolpracowac z pracodawca.
    A on jeszcze sie smial z Ciebie, ze o nas nie wspomnę :-)

    Art 22 ustawy o PDOF:

    "4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane
    tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.
    5. U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym,
    którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w
    latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku
    podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które
    zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się
    do przychodów danego roku podatkowego, chyba że zarachowanie ich nie było
    możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały
    poniesione."

    Jezeli on tego nie rozumie to .... wybór należy do Ciebie

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 15. Data: 2003-02-18 23:11:40
    Od: "BK" <k...@f...polbox.pl>

    W razie czego jestem w stanie dostarczyć jeden z komentarzy do powołanego artykułu,
    gdyż może nastręczać problemy interpretajca słowa "poniesiony" oraz "zarachowany",
    ponieważ nasz mądry pracocawdca nie zdefiniował tego w UOPOF i UOPODP.
    Poza tym jeśli chodzi o koszty pod kątem bilansowym to jest to, gdyż mówi o tym jedna
    z dwóch podstawowych/fudamentalnych zasad współmierności przychodów z kosztami (art.
    6 UoR)
    Pozdr/Bohdan

  • 16. Data: 2003-02-19 09:20:29
    Od: "Maja" <r...@p...onet.pl>

    > ......., chyba że zarachowanie ich nie było
    > możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały
    > poniesione."

    Jak rozumiec, ze zarachowanie ich nie bylo mozliwe?
    Czy musza tu byc spelnione jakies konkretne warunki, zeby jednak taki koszt
    jak moja fv zaksiegowac juz do nowego roku?
    Dzieki za pomoc i pozdrawiam Maja

  • 17. Data: 2003-02-19 10:05:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 17 Feb 2003 g...@w...pl wrote:

    >+ Użytkownik "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl> napisał [...]
    >+ > Użytkownik "Maja" <r...@p...onet.pl> napisał [...]
    >+ > > Otoz dostalam fv z data 02-01-2003, ktora ewidentnie dotyczy uslug
    >+ > > wykonanych jeszcze w 2002 roku, wynika to nawet z tresci fv.
    >+ >
    >+ > Osobiscie zaksiegowalbym to jeszcze inaczej niz Twoj ksiegowy:
    >+ > 1. Jako koszt podatkowy i finansowy w grudniu
    >+
    >+ Jak kolega sobie wpisze fakture ze stycznia pod datą grudniową??

    Piszesz o KPiR ?
    Zwyczajnie: przecież to jest *inna* księga !
    Wpisuje do zeszłorocznej.

    >+ przeciez jak np ksieguje dokumenty w kolejnosci jak wplywają to moze mial
    >+ już inne faktury w 01. stycznia no nie??

    Miał. Owszem, ja też mam podproblemy z datami :], zaraz się zgłoszę
    na grupie :), ale *tu* problemu nie widzę.
    Poza przypadkiem zbyt wczesnego zamknięcia "starej" KPiR oczywiście :),
    który to błąd w zeszłym roku zresztą popełniłem :>
    A przy ksiegach handlowych... to chyba normalne że coś się "zalicza" w te
    i we wte ??

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2003-02-19 19:59:41
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

> [...]
    koszt
    > jak moja fv zaksiegowac juz do nowego roku?

    Nie podam Ci podstawy prawnej. U osoby prawnej prawdopodobnie do momentu
    zatwierdzenia rocznego sprawozdania.
    Natomiast u fizycznej nie wiem. Musisz sprawdzic tryb zatwierdzania
    sprawozdania (zapewne jego podpisanie i zlozenie do US). Ale zajrzyj do
    ustaw.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 19. Data: 2003-02-19 20:42:55
    Od: Grzegorz <g...@o...pl>

    On Tue, 18 Feb 2003 23:46:28 +0100, "Karol"
    <a...@p...antyspam.onet.pl> wrote:

    Czy Twoim zdaniem fragment " ...chyba ze zarachowanie ich nie było
    mozliwe" odnosi sie do przypadku przejscia z KPiR (metoda kasowa) na
    pelna ksiegowosc i sytuacji gdy otrzymano faktury w roku 2002
    dotyczace "pozostalych wydatkow" (telefony,gaz,woda), ale kosztu nie
    poniesiono bo faktury zaplacono dopiero w 2003 ?

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 20. Data: 2003-02-19 21:30:49
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dotyczace "pozostalych wydatkow" (telefony,gaz,woda), ale kosztu nie
    > poniesiono bo faktury zaplacono dopiero w 2003 ?

    Ja jestem za cienki w tej materii.
    Mozemy pociagnac watek, moze kolezenstwo cos dorzuci.

    Ciebie dotyczy raczej ust. 6:
    "6. Zasada określona w ust. 5 ma zastosowanie również do podatników
    prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale
    w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający
    wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku
    podatkowego.".

    Trzeba sie zastanowic co ten przepis oznacza. Jakie sa sposoby umozliwiajace
    wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko do tego roku
    podatkowego ?

    Jezeli z tego przepisu wynika, ze nie mozna laczyc metody kasy i memorialu w
    KPiR w jednym roku to mysle, ze ww. faktury
    powinienes zaksiegowac w KH w roku 2003. Wtedy korzystajac z ust. 4 beda to
    koszty roku 2003 poniewaz:
    "4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane
    tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione."
    Czyli zaplacone w 2003.
    Natomiast martwi mnie troche sformulowanie z ust. 5:
    " 5. U podatników prowadzących księgi rachunkowe (handlowe) koszty uzyskania
    przychodów objętych tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym,
    którego dotyczą"
    a Twoje faktury dotycza przeciez rok 2002,
    a pozastala czesc ust. 5 :
[...]
    tez niestety nie dotyczy Twoich faktur.

    Czyli wracamy na poczatek petli i szukamy sposobu "na prowadzenie KPiR w
    sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania odnoszących się tylko
    do tego roku podatkowego.".

    Przepraszam za ten zawiły wywód.

    Pozdrawiam,

    Karol