  • 1. Data: 2013-11-27 23:12:41
    Temat: ile lat ma urząd skarbowy na przeprowadzenie kontroli
    Od: m...@p...onet.pl

    W 2008 roku sprzedałem mieszkanie i tego samego dnia złożyłem w urzędzie skarbowym
    oświadczenie o przeznaczeniu środków ze sprzedaży na cel mieszkaniowy w ciągu dwóch
    lat. Ile lat ma urząd skarbowy na kontrolę czy rzeczywiście środki te zostały
    przeznaczone zgodnie z oświadczeniem (słyszałem że pięć) i od kiedy tę ilość lat
    liczyć (daty zbycia mieszkania, czy daty upływu dwóch lata).

  • 2. Data: 2013-11-27 23:39:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    ps.com...
[...]

    5 lat od końca roku, w którym upływa termin na przeznaczenie środków, czyli
    do 2016 roku moim zdaniem/.

  • 3. Data: 2013-11-28 07:51:36
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 27 Nov 2013 23:39:41 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > mieszkania,
    > czy daty upływu dwóch lata).
    >

    > 5 lat od końca roku, w którym upływa termin na przeznaczenie środków,

    Termin poprawny, ale uzasadnienie inne. 5 lat lat od końca roku w którym
    należałoby zapłacić podatek. Gdyby środków "nie przeznaczono" to podatek
    za 2010 byłby płatny w 2011. A więc termin do końca 2016.

  • 4. Data: 2013-11-28 10:19:59
    Od: m...@p...onet.pl

    > Termin poprawny, ale uzasadnienie inne. 5 lat lat od końca roku w którym
    >
    > należałoby zapłacić podatek. Gdyby środków "nie przeznaczono" to podatek
    >
    > za 2010 byłby płatny w 2011. A więc termin do końca 2016.

    a w takim razie czy ktoś wiej jak to jest kiedy mieszkanie sprzedałem za powiedzmy
    80.000 PLN, kupiłem nowe za 150.000, ale tylko część za gotówkę 30.000, a resztę za
    kredyt w wysokości 120.000. Mieszkanie zostało kupione po około 1,5 roku i
    teoretycznie za więcej niż uzyskałem ze sprzedaży starego czyli teoretycznie środki
    zostały przeznaczone na cel mieszkaniowy, czy ktoś wie jak interpretuje to urząd
    skarbowy?

  • 5. Data: 2013-11-28 16:35:31
    Temat: Re: ile lat ma urz?d skarbowy na przeprowadzenie kontroli
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    m...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    zostały przeznaczone na cel mieszkaniowy, czy ktoś wie jak interpretuje to urząd

    niestety smutnie dla ciebie.
    z 80 tysiecy tylko 30 przeznaczyles na zakup nowego mieszkania, a na
    reszte wziales kredyt. moze ci jeszcze uznac 2 lata splaty tego kredytu.
    reszty srodkow ze sprzedazy na zakup mieszkania lub splaty kredytu nie
    przeznaczyles.

  • 6. Data: 2013-11-28 17:08:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > reszte wziales kredyt. moze ci jeszcze uznac 2 lata splaty tego kredytu.
    > reszty srodkow ze sprzedazy na zakup mieszkania lub splaty kredytu nie

    Możesz podać jakieś podstawy tej interpretacji?

    Czy znasz powód, bym po sprzedaniu mieszkania za 80.000 zł, nie mógł tego
    wpłacić na rachunek, a potem po półtorej roku z rachunku wziąć 30.000 zł i
    na resztę kredyt? Przecież w ustawie nie chodzi o przeznaczenie na cel
    inwestycyjny tych samych banknotów, tylko takiej samej kwoty. Te środki
    mają być moje. Jak wezmę kredyt, to pożyczone od banku pieniądze są moje, a
    nie banku. To nie leasing.

  • 7. Data: 2013-11-28 17:34:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > samej kwoty. Te środki mają być moje. Jak wezmę kredyt, to pożyczone od
    > banku pieniądze są moje, a nie banku. To nie leasing.

    nie mogles przeznaczyc wiecej niz 30 tys, bo reszta została pokryta z
    kredytu co ewidentnie widac z wyciągów.
    Przypomnij sobie co to jest kredyt.
    Jakbys wziął pożyczkę, byłaby inna gadka.
    Było brać kredyt o 50 tyś mniejszy i dodatkowo pożyczke
    Zawsze kopac z US sie możesz. Moze wygrasz.

  • 8. Data: 2013-11-28 20:01:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Nov 2013, witek wrote:

> [...]

    Ale IMO ważne jest, co stało się z pozostałymi 50 000zł, a jeszcze
    ściślej, jaki minimalny stan "sumy pieniędzy" miał zainteresowany.

    Popatrz na to tak:
    - sprzedajesz za 80 000, *nie masz* innych pieniędzy
    - kupujesz auto za 80 000
    - sprzedajesz to auto za 50 000
    - wydajesz na "cele mieszkaniowe"

    IMO w ten sposób zwolnienie nie przysługuje - bo pieniądze ze
    sprzedaży mieszkania zostały przeznaczone na co innego, zaś
    od pieniędzy ze sprzedaży auta zwolnienia nie ma.
    W podobny sposób:
    - przejadasz te 80 000 (ja wiem, podróż dookoła świata), zostajesz
    BEZ pieniędzy
    - zarabiasz 80 000, bieżesz pożyczkę na tę kwotę, cokolwiek
    To również wyklucza aby "te pieniądze" zostały przeznaczone
    na "cel mieszkaniowy"

    Owszem, ale "w pieniądzu pochodzącym ze sprzedaży mieszkania",
    a nie z innego źródła.

    IMVHO to jest warunek konieczny, ale nie wystarczający.
    One dodatkowo muszą jeszcze być "ze sprzedaży mieszkania".

    > nie mogles przeznaczyc wiecej niz 30 tys, bo reszta została pokryta z kredytu
    > co ewidentnie widac z wyciągów.
    > Przypomnij sobie co to jest kredyt.

    To ja składam podanie :)
    Możesz mi przypomnieć, co to jest kredyt, z podaniem podstawy prawnej,
    tak z dokładnością do artykułu?
    Bo o ile pamiętam, miałem kłopot żeby do tego dojść.
    Inaczej mówiąc, mam podejrzenie że jest to po prostu pożyczka, tyle,
    że sposób jej udzielenia powoduje "kontrolowany zakup": udzielający
    trzyma w ręku zabezpieczenie, powodujące że biorący musi przeznaczyć
    je na konkretny cel, bo nie dostanie ich do garści.
    Ale fakt zawarcia "umowy złożonej" jeszcze nie skutkuje zniknięciem
    jej składowych - chyba, że gdzieś jest przepis z definicją.

    Za przykład wezmę leasing - do momentu, aż definicja leasingu
    pojawiła się w KC, skarbówki łupały podatkami tak jak przy
    "umowie rozbitej" (najpierw najem, potem zakup) i IMVHO miały
    rację.
    Dopóki coś nie jest "umową nazwaną" (IMO nie wystarczy odwołanie
    się w jakimś akcie to takiej umowy, ale bez definicji, bo to
    będzie po prostu "odwołanie słownikowe" a nie "nazwanie"
    umowy) wypada ją (przed poddaniem obróbce podatkowej) rozbić
    na składowe :)

    > Jakbys wziął pożyczkę, byłaby inna gadka.

    No właśnie mam obawy że nie - patrz wyżej.
    Jeśli przejadł z tej kwoty część (wydał) tak, że *nie miał* całej
    oczekiwanej wartości, to "pochodzeniem ze sprzedaży" może legitymować
    się tylko lokalne minimum stanu pieniędzy.
    Oczywiście, może być trudno udowodnić że podatnik tych pieniędzy
    nie wydał na inny cel - jeśli np. "wyjął" gotówkę i po transakcji
    nie ma śladu.
    Ale jak zapłacił kartą albo przelewem, albo np. nabywca musiał
    złożyć PCC, to taki dowód istnieje (zupełnie inna sprawa, czy komuś
    będzie się go chciało szukać :))

    > Zawsze kopac z US sie możesz. Moze wygrasz.

    Jakby co, to ciekaw jestem wyniku.

    Jest chyba spora szansa, że US nie będzie wnikał czy te pięniadze
    akurat są z "innego źródła" (kredytu na przykład), chyba, że
    zauważy że w międzyczasie wydał sporą kwotę na inny cel.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-11-28 22:19:57
    Od: m...@p...onet.pl

    Znalazłem w necie coś takiego
    http://gazetaklienta.pl/index.php?mact=News,cntnt01,
    detail,0&cntnt01articleid=265&cntnt01category_id=2&c
    ntnt01returnid=15

    a oto fragment, który wydaje mi się ciekawy

    :
    "Złożenie przez podatnika oświadczenia nie powoduje zmiany terminu płatności
    zryczałtowanego 10% podatku z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.
    Zobowiązanie podatkowe w tym podatku powstaje z mocy prawa. Do tego podatku ma
    zastosowanie art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, stanowiący, że zobowiązanie podatkowe
    przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął
    termin płatności podatku. Minister Finansów stwierdził więc, że termin przedawnienia
    zobowiązania w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych od przychodu z
    odpłatnego zbycia nieruchomości i ww. praw majątkowych liczony jest od końca roku
    kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (14 dni od dokonania
    odpłatnego zbycia) i jest niezależny od złożenia oświadczenia o przeznaczeniu
    uzyskanego przychodu na cele warunkujące zwolnienie podatkowe. Stanowisko to znajduje
    potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych6.
    1 w interpretacji ogólnej z 27 grudnia 2011 r., nr DD9/033/297/BRT/SKT/2011/DD-466
    2 Dz.U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307, z późn. zm.
    3 Dz.U. Nr 217, poz. 1588, z późn. zm.
    4 art. 28 ust. 4 ustawy
    5 na podstawie art. 28 ust. 2a ustawy
    6 Zob. np.: wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2008 r., sygn. akt II FSK 1294/07, wyrok WSA
    w Gorzowie Wlkp. z dnia 20 maja 2010 r., sygn. akt I SA/Go 379/10, wyrok WSA w
    Warszawie z dnia 22 lutego 2011 r. sygn. akt III SA/Wa 1593/10, wyrok NSA z dnia 28
    czerwca 2011 r. sygn. akt II FSK 311/10."

    nie wiem czy dobrze to interpretuje ale wydaje mi się, że urząd ma czas na kontrolę
    końca tego roku, czy może ktoś na to "rzucić swoim bardziej doświadczonym okiem"

  • 10. Data: 2013-11-28 23:47:04
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > trzyma w ręku zabezpieczenie, powodujące że biorący musi przeznaczyć
    > je na konkretny cel, bo nie dostanie ich do garści.

    No i sam sobie odpowiedziałeś.
    Przeznaczył je na zakup mieszkania.
    Wiec pozostałych 80 tys nie mógł przeznaczyć na zakup mieszkania, bo az
    tylko nie było potrzeba.

    Jeśli chcesz uznac ze bylo odwrotnie, czyli najpierw przezznaczył 80 tyś
    ze sprzedazy to musiałbyć udowodnić bankowi, że nie udzielił kredytu na
    zakup mieszkania, czyli nie przelał pieniędzy sprzedawcy. No tu bedzie
    cieżko chyba.
    Istotna bedzie kolejnosc przelewów.

    > Jest chyba spora szansa, że US nie będzie wnikał czy te pięniadze
    > akurat są z "innego źródła" (kredytu na przykład), chyba, że
    > zauważy że w międzyczasie wydał sporą kwotę na inny cel.

    Wiec tak bym się starał, żeby bank tej umowy kredytu na więcej "nie
    wiedział"

    Akt notarialny sprzedazy na 80, akt notarialny kupna na 150. i morda w
    kubeł dopoki US się nie zapyta skąd była reszta.
    Cicha odowiedzic ze z kredytu i proszenie sie, ze nie chcieli tej umowy
    kredytu a nastepnie kolejnosci przelewów.