  • 21. Data: 2003-11-16 11:06:56
    Temat: Re: jak to się robi
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Zakup de facto - 1505 z groszami. Przez zakup rozumiem to
    > co daje hurtownii do reki - czyli kwota brutto. Wiec nie 1234 tylo
    > 1505 z groszami (brutto) place hurtowni. I to wg mnie jest kwota
    zakupu.
    > Chyba ze sie myle.

    Mylisz się.

    > A nie przypadkiem: 1806,57 (moja cena z marza) - 1505 z groszami
    > (to co zaplacilem hurtowni)? To jest chyba zysk. Czyli ok. 300 zl!

    Nie zysku jest znacznie więcej.

    > Heh.

    > CZYLI VAT SIE LICZY OD ZYSKU?????????? A nie roznice?
    > Czyli "madrzy" ludzie w ksiazkach sie myla? ;)))

    Nie napisałem, że liczy się od zysku.
    Mechanizm wyliczania VAT jest inny.
    Chciałem, żebyś zauważył z jaką wielkością
    można porównać VAT, który odprowadzasz do US.

    > Prosze o rozwiniecie. Czyli jak mam zysku czystego 500 zl to
    naliczam
    > VAT i go odprowadzam? Chyba robisz mi wode z mozgu ;)

    VAT w sensie: "do zapłaty" nie ma bezpośredniego związku z zyskiem.
    Wyobraż sobie, że można mieć zysk
    i nie płacić ani złotówki VATu.

    > A mialo byc krok po kroku, lopatologicznie :)

    Nie. Zrób tak jak mówi ustawa.
    Poza tym nie starałeś się.
    Prosiłem żebyś oddzielił oba podatki,
    a Ty uparcie myślisz, że VAT jest Twoim kosztem.
    Może poczytaj jakieś poradniki na początek.

  • 22. Data: 2003-11-16 11:13:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Neko" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Chyba juz wiem o co chodzi. Nie mozna
    > bylo to tak prosto wytlumaczyc jak kolega z pl.biznes ? :)))
    >
    > cytat:
    > ---
    > Zamieszales. Operuj tylko cenami netto. Czyli tymi bez VAT.

    Przeciesz doradzałem Ci, żebyś oddzielił
    oba podatki. Operowanie cenami netto
    właśnie się do tego sprowadza.

    > Kupiles za 100 zl netto, sprzedales za 120 zl netto. Musisz do US
    > odprowadzic 26,40 zl VAT. Od tej kwoty odliczacz to co zaplaciles
    przy
    > zakupie towaru (i na co masz fakture) czyli 22 zl. Placisz wiec 4,40
    > zl. W rejestrze musisz wpisac kwoty netto, brutto, stawke podatku i
    > kwote podatku. Do KPiR wpisujesz swoje obroty brutto.

    Nie wydaje Ci się, że ostatnie zdanie tego
    prostego tłumaczenia bardzo komplikuje sprawę?
    Mówiąc inaczej i prosto: do KPiR - netto.

  • 23. Data: 2003-11-16 11:20:18
    Od: "Neko" <n...@g...pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał

    > Mówiąc inaczej i prosto: do KPiR - netto.

    Ano wlasnie. Tak tez myslalem :)

    Neko

  • 24. Data: 2003-11-16 14:46:20
    Od: "Ryszard G" <r...@S...op.pl>

    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał

    > STOP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    >
    > Czyli marze doliczam do ceny netto? Przeciez to bezsensu!
    > Jak mozna doliczyc marze do ceny netto (hurtownia) skoro
    > zaplacilem brutto? Moze tak lopatologicznie? :))
    [ ]
    >To moze napiszcie mi krok po kroku jak nalezy doliczac
    >marze i VAT. Step by step. Bardzo prosze.

    Łopatologicznie to było w szkole.
    a * b * c = a * c * b

    czyli na procentach wygląda to tak:
    ( wyjaśnienie pojęcia marży nastąpi później, w przykładzie _marża_ jest
    użyta tak, jak rozumie ją Neko )
    sprzedaż_brutto = zakup_netto * ( 100% + proc.marży) * (100% + proc.VAT ) =
    = zakup_netto * ( 100% +proc.VAT ) * ( 100% + proc.marży )

    lub stosując zapis liczbowy bez procent:
    ( pamiętamy ze szkoły, że 22% = 0.22 ;) )

    sprzedaż_brutto = zakup_netto * ( 1 + wsp.marży) * (1 + wsp.VAT ) =
    = zakup_netto * ( 1 +wsp.VAT ) * ( 1 + wsp.marży )

    Wniosek: Nie ma znaczenia, czy do ceny zakupu netto najpierw dodasz marżę a
    potem vat, czy też zrobisz odwrotnie, czyli do ceny zakupu netto dodasz vat
    ( otrzymując cenę zakupu brutto ) i dopiero dodasz marżę. Cena sprzedaży
    brutto wyjdzie taka sama.

    Jak sobie to przemyślisz, to wyjdzie ci też, że do US odprowadza się VAT
    równy VATowi policzonemu od twojej marży, co nie będzie dziwnym, zważywszy
    na nazwę tego podatku - podatek od wartości dodanej.

    Jako profesjonalny handlowiec powinieneś także poznać definicję _marży_.

    za PWN:
    marża ż II, DCMs. ~ży; lm D. marż
    hand. <część ceny detalicznej pokrywająca koszty własne działalności
    przedsiębiorstwa handlowego i jego zysk>
    Doliczyć marżę.
    Sprzedać towar z marżą.
    ? Marża hurtowa <różnica między ceną zbytu a ceną hurtową>
    ? Marża detaliczna <różnica między ceną hurtową a ceną detaliczną>

    Mówiąc o procencie marży detalicznej ma się na myśli procent jaki stanowi
    kwota przypadająca na ciebie w cenie detalicznej, czyli marża liczona jest
    od kwoty sprzedaży.
    W praktyce polega to na liczeniu marży tzw. _rachunkiem w stu_ lub
    stosowaniu pojęcia _procentu narzutu_ do ceny zakupu.

    np. ( w cenach netto, aby nie komplikować )
    1)
    cena zakupu 100zł i marża 30%
    kwota marży = 100zł * 30% / ( 100%+30%) = 23,08zł
    cena sprzedaży = 123,08
    czyli zastosowano narzut 23,08% odpowiadający marży 30%
    2)
    kupując za 100zł i stosując narzut 25% otrzymasz cenę sprzedaży 125zł.
    Marża handlowa wynosi ( 125 - 100 ) / 125 = 20%

    pozdrawiam
    Ryszard

    PS Miało być łopatologicznie.

  • 25. Data: 2003-11-16 20:59:05
    Od: "Yennifer" <y...@a...nospam.pl>

    > Użytkownik "Strebor" <strebor@poczta.[bez tego]onet.pl> napisał

    > Przestancie straszyc. Przeciez mechanizm jest prosty jak sie okazuje.
    > Trzeba byc tylko uwaznym - jak we wszystkim. Po co dawac
    > zarabiac fachowcom, jesli mozna cos samemu zrobic (pod warunkiem
    > ze ma sie te minimum 100 IQ ;)

    Czy zeby sobie leczysz sam, by nie dac zarobic fachowcom?

    --
    pozdr
    Yenn

  • 26. Data: 2003-11-16 21:58:12
    Od: "Neko" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Yennifer" <y...@a...nospam.pl> napisał

    > Czy zeby sobie leczysz sam, by nie dac zarobic fachowcom?

    Mowisz o lekarzach? Poniekad tak! Niektorzy z bolem gardla
    leca do lekarza a ja nawet z angina siedze w domu z nosem
    w ksiazce czytajac o staropolskim metodach leczenia.

    No chyba ze to cos powaznego. Trudno przeciez wyciac sobie
    np wyrostek robaczkowy :) Chociaz zawsze mozna sprobowac ;)

    Neko

  • 27. Data: 2003-11-17 08:40:45
    Od: "/slawek" <w...@W...pl>

    Użytkownik "Bogusława" <e...@i...pl> napisał w wiadomości
    > ksztalcic , a poza tym to nie ty ponosisz odpowiedzialnosc w razie
    pomylki
    > tylko biuro rachunkowe, spisz spokojniej.

    Czyżby??

  • 28. Data: 2003-11-17 08:41:39
    Od: "Bogusława" <e...@i...pl>

  • 29. Data: 2003-11-17 17:28:16
    Od: "Neko" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Bogusława" <e...@i...pl> napisał

    > ksztalcic , a poza tym to nie ty ponosisz odpowiedzialnosc w razie
    pomylki
    > tylko biuro rachunkowe, spisz spokojniej.

    Alez skad! W razie pomylki biuro nie ponosi odpowiedzialnosci
    tylko wlasnie Ty. Tak wiec wiedza jest niezbedna, bo wystarczy
    trafic na szemrane biuro i po ptokach :)

    Neko

  • 30. Data: 2003-11-28 22:47:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Nov 2003, Neko wrote:

> [...]
    >+
    >+ Przestancie straszyc. Przeciez mechanizm jest prosty jak sie okazuje.

    Jak to mawiają ? "Diabeł tkwi w szczegółach" ?
    Nie, nie mówię że nie masz racji. Ale jak tak poprowadzisz sobie
    ewidencje przez 2 miesiące - to odżałuj trochę "środków niema-
    terialnych" :) na wizytę w biurze podatkowym.
    Obiecaj że zdasz relację :)

    >+ Trzeba byc tylko uwaznym - jak we wszystkim.

    Znaczy: masz całą ustawę o VAT i rozp. MF (ds. faktur, ds. kas,...)
    w małym palcu ? Zrób tak: odżałuj kilka dni i poodpowiadaj
    pytającym o sprawy VATowskie (zaznaczaj że *twoim zdaniem*).
    Poczytamy co wyjdzie z tej prostoty... :)

    >+ Po co dawac zarabiac fachowcom

    ...hm... jakby tak twoi klienci też wyszli z podobnego
    założenia, to mógłbyś śmiało nie pisać na listę ;) :) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)