  • 1. Data: 2004-08-25 08:34:50
    Temat: jak zapłacić podatek od dodatkowego dochodu?
    Od: "żart" <z...@l...pl>

    Witam
    Bardzo proszę o pomoc w jaki sposób zapłacić podatek za dochód z
    filmowania wesel?
    Powiedzmy, że zdarza sie to niezbyt często więc moje pytanie brzmi: Czy
    myszę rejestrować działalnośc, płacić składkę zdrowotną, prowadzić księgę
    przychodów i rozchoów składać PITy co miesiąc jeżeli jestem zatrudniony na
    umowę o pracę a wesela są tylko daodatkowe powiedzmy 8 w ciągu roku.
    Słyszałem, że można to traktować jako pracę na umowę-zlecenie podchodzącą
    pod pewnego rodzaju twórczość artystyczną związaną z prawami autorskimi.
    Dzięki czemu można płacić tylko podatek bez składki zdrowotnej i zbędnych
    dokumentów w ZUSie. Przy obliczaniu podatku dochód pomniejszyć o
    zryczałtowane koszty w wysokości 50% i składać jedynie właściwy PIT w
    przypadku wystąpienia dochodu. Ten drugi wariant lepiej mi odpowiada i 10%
    efektywnego podatku jest całkiem atrakcyjne.
    Jeżeli usługa nie zostanie potraktowana jako działalnośc "artystyczna"
    związana z prawem autorskim będą mniejsze koszty wiec większy podatek.
    Wielkie dzięki za życzliwą pomoc.
    Pozdrawiam Gantek
    g...@w...NOSPAMpl

  • 2. Data: 2004-08-25 09:00:53
    Temat: Re: jak zapłacić podatek od dodatkowego dochodu?
    Od: "Przemo" <p...@k...pl>

    Użytkownik "żart" <z...@l...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jeżeli usługa nie zostanie potraktowana jako działalnośc "artystyczna"
    > związana z prawem autorskim będą mniejsze koszty wiec większy podatek.

    a po co to gdziekolwiek zgłaszać ?
    mało dostają od twojej umowy o pracę ?

    :)))

    oczywiście jest to skrajny przypadek ale bardzo atrakcyjny

  • 3. Data: 2004-08-25 10:34:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Aug 2004, żart wrote:
    [...]
    >+ Słyszałem, że można to traktować jako pracę na umowę-zlecenie podchodzącą
    >+ pod pewnego rodzaju twórczość artystyczną związaną z prawami autorskimi.

    Tylko "czasami". Kto jest twoim klientem ?? :)

    "Działalność osobista" przewidziana jest dla dochodów:
    +++ z ustawy +++
    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której
    mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:
    [...]
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej
    i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej
    osobowości prawnej,

    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane
    [...]
    ---

    Ponieważ regulacji dla "działalności usługowej i artystycznej wykonywanej
    na rzecz ludności poza działalnością gospodarczą" jakoś nie widać,
    na ogół przywoływane jest skorzystanie ze "znajomej firmy" (która
    pewnie za "obrót papierami" coś będzie chciała, choćby po to żeby
    się przed US wyłumaczyć po co im ten kłopot :)).
    Jak robisz "dla firmy" - to tak, wystawiasz im rachunek (z wykazaną
    kwotą podatku), "firma cię rozlicza"...
    IMHO film kwalifikuje się pod "utwór w rozumieniu prawa" :) więc
    regulując (jakkolwiek) kwestię praw autorskich (znaczy: ktoś JAKIEŚ
    prawa nabywa :)) powinno dać się skorzystać z "50%" :)
    Owe "50%" wcale nie są "za darmo": przecież "robiąc osobiście" musiałeś
    sobie kamerę kupić a odliczyć amortyzacji nie masz jak.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-08-25 10:51:41
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał

    > IMHO film kwalifikuje się pod "utwór w rozumieniu prawa" :) więc
    > regulując (jakkolwiek) kwestię praw autorskich (znaczy: ktoś JAKIEŚ
    > prawa nabywa :)) powinno dać się skorzystać z "50%" :)

    --------------------

    weselny film to bez watpliwosci 50% - jakbyniebylo s z t u k a.

    pozdr.hanka

  • 5. Data: 2004-08-25 10:54:34
    Od: "żart" <z...@l...pl>

> [...]
    >
    > a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej
    > i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej

    Dzięki za odpowieź moimi klientami są osoby fizyczne mające wesele, które ja
    im mogę sfilmować z odpłatnością.
    pozdrawian

  • 6. Data: 2004-08-25 10:58:18
    Od: "żart" <z...@l...pl>

    > weselny film to bez watpliwosci 50% - jakbyniebylo s z t u k a.
    Tu chodzi o 50% i całą resztę urtudnień typu składki zdrowotne, księgi
    podatkowe, amortyzacje, wpis do ewidencji, konto, regon itp
    Nie wiem czy ustawodawca definiuje co sztuką jest a co nie.
    pozdrawiam gantek

  • 7. Data: 2004-08-25 11:18:13
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "żart" <z...@l...pl> napisał w wiadomości

    > Nie wiem czy ustawodawca definiuje co sztuką jest a co nie.
    > pozdrawiam gantek

    ----------------
    ustawodawca a jakze definiuje

    w duzym uproszczeniu utwor powinien miec nastepujace cechy:

    a) stanowic rezultat pracy człowieka (twrrcy),
    b) stanowic przejaw działalnosci twrrczej,
    c) miec indywidualny charakter.

    mysle ze twoj fim to ma!

    :-)

    pozdr.

    hanka

  • 8. Data: 2004-08-25 13:35:16
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    > w duzym uproszczeniu utwor powinien miec nastepujace cechy:
    >
    > a) stanowic rezultat pracy człowieka (twrrcy),
    > b) stanowic przejaw działalnosci twrrczej,
    > c) miec indywidualny charakter.

    Do Hanki:
    (lekko OT)
    mam dużo umów z 'artystami' z branży filmowej/reklamowej i większość takich
    umów jest umowami o dzieło:
    scenarzysta, reżyser, aktor, kostiumograf i generalnie co do tych osób nie
    ma WIĘKSZYCH wątpliwości.

    A w takim razie jak byś zinterpretowała umowy podpisane ze:
    - statystą
    - operatorem wózka z kamerą
    ???
    :-)

    pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 9. Data: 2004-08-26 05:43:49
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ma WIĘKSZYCH wątpliwości.
    >
    > A w takim razie jak byś zinterpretowała umowy podpisane ze:
    ----------------
    statysta - 'na moje' jego dzielo to utwor.
    operator - well, jesli film dosc statyczny to .......

    a tak powaznie, to dalabym jednak 50%,
    mozna z ostroznosci napisac o interpretacje - z 14a ordynacji, [a w niej "w
    przekonaniu podatnika..........blabla.... i czy to slusznie"] - chociaz
    urzedy raczej laskawe w takich opiniach nie sa, a to jest dosc uznaniowe.

    pozdrawiam - hanka

  • 10. Data: 2004-08-26 05:47:33
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "hanna" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > takich

    > ----------------
    > statysta - 'na moje' jego dzielo to utwor.

    A jak jest przebrany za drzewo lub kamień?
    ;-)

    > operator - well, jesli film dosc statyczny to .......

    Camera Cafe/Kasia i Tomek?
    ;-)

> [...]
    > przekonaniu podatnika..........blabla.... i czy to slusznie"] - chociaz
    > urzedy raczej laskawe w takich opiniach nie sa, a to jest dosc uznaniowe.

    Nie ukrywam, że poruszyłem ten temat z premedytacją:
    mam informacje z US, i to nieoficjalnie wiążącą, iż "niestety, Panie
    Łukaszu, każdy z takich przypadków musi być rozpatrywany indywidualnie".

    DW: ja z operatorem wózka podpisuję niestety UmZlec, ze statystami i
    wszystkimi pozostałymni podpisuję UoD 50%.

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński