  • 1. Data: 2003-03-24 10:29:42
    Temat: kilka pytań
    Od: "mmm" <m...@w...pl>

    Witam!

    Mam kilka pytań:

    1. W zeszlym roku, zakpuliem troche towaru (na sprzedaz, wliczone w koszty),
    ktorego nei sprzedalem do konca roku. W zwiazku z tym mam pytanie:
    a) musze zrobic remament roczny?
    b) Rozumiem, ze wartosc (zakupu) towarow musze wrzucic w przychod, czy
    dochod?
    c) gdzie uwzgledniac nalezy wartosc tego zakupionego towaru? w PIT - 5 za
    grudzien (w KPiR), czy tylko na Picie rocznym?

    2) Kiedy nalezy zaczac skladac PIT-5 w roku podatkowym, wtedy gdy Dochod
    osiagnie 2800 PLN, czy wtedy, kiedy nadejdzie potrzeba zaplacenia zaliczki
    na podatek?

    3) jak wyglada sprawa rozliczen odsetek za srodki na rachunkach bankowych?
    Tzn, w ktorej pozycji nalezy to wrzucic w KPiR? Czy do tego potrzebna jest
    jakis papier z banku?

    Oczywiscie, jestem Vatowcem

    Pozdrawiam serdecznie i z gory dziekuje za odpowiedzi!

  • 2. Data: 2003-03-24 10:51:25
    Temat: Re: kilka pytań
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    mmm wrote:

    > 1. W zeszlym roku, zakpuliem troche towaru (na sprzedaz, wliczone w
    > koszty), ktorego nei sprzedalem do konca roku. W zwiazku z tym mam
    > pytanie: a) musze zrobic remament roczny?

    Tak musisz, nawet gdybyś nic nie miał (choć wtedy wartość będzie równa
    zero. Po zrobieniu remanentu wpisujesz go w KPiR starego i nowego roku.
    Ja robię to na osobnych stronach w rubryce bodajże 17 (odstatniej)

    > b) Rozumiem, ze wartosc (zakupu) towarow musze wrzucic w przychod, czy
    > dochod?

    W momencie zakupu wpisywałeś w w koszty. W tej chwili nigdzie nie
    wpisujesz (oprócz remanentu co opisałem wyżej). W instrukcji
    prowadzenia KPiR jest dokładnie opisane jak ustala się dochód za rok.
    Zrób tak jak każą, to samo ci wskoczy gdzie trzeba.

    > c) gdzie uwzgledniac nalezy wartosc tego zakupionego towaru? w PIT - 5
    > za grudzien (w KPiR), czy tylko na Picie rocznym?

    Wejdzie ci sam w PIT roczny, jeśli ustalisz dochód zgodnie z instrukcją

    > 2) Kiedy nalezy zaczac skladac PIT-5 w roku podatkowym, wtedy gdy
    > Dochod osiagnie 2800 PLN, czy wtedy, kiedy nadejdzie potrzeba
    > zaplacenia zaliczki na podatek?

    Gdu nadejdzie potrzeba płacenia zaliczki, chociaż w dyskusjach
    toczonych na tej liście niektórzy uważali inaczej (ale byli w
    mniejszości)

    > 3) jak wyglada sprawa rozliczen odsetek za srodki na rachunkach
    > bankowych? Tzn, w ktorej pozycji nalezy to wrzucic w KPiR? Czy do tego
    > potrzebna jest jakis papier z banku?

    Jako inne przychody. Wystarczy wyciąg, choć niektórzy robią do tego
    dowód wewnętrzny uważając, że wyciąg bez podpisu nie jest dokumentem

    > Oczywiscie, jestem Vatowcem

    To akurat dla KPiR nie ma naczenia

    --
    Lekcja Historii:
    Gdy ktoś głośno krzyczy, że nie chce umierać za Gdańsk,

  • 3. Data: 2003-03-24 11:28:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Mar 2003, mmm wrote:

    >+ Witam!

    My też !

    >+ Mam kilka pytań:

    Ja też - z ciekawości: "działasz" 1. rok ? Pokazałeś kiedyś "papiery"
    doradcy ?

    >+ 1. W zeszlym roku, zakpuliem troche towaru (na sprzedaz, wliczone w koszty),
    >+ ktorego nei sprzedalem do konca roku. W zwiazku z tym mam pytanie:
    >+ a) musze zrobic remament roczny?

    Źle zadane pytanie !
    "Czy musiałem robić remanent roczny" ;>
    Odpowiedź brzmi: tak, remanent który zrobiłeś na dzień 31.XII/1.I jest
    ci niezbędny wg rozp. ds. KPiR !
    Podejrzewam że przy braku remanentu w razie kontroli US może podważyć
    papiery i zrobić oszacowanie. Nie polecam :>

> [...]
    >+ c) gdzie uwzgledniac nalezy wartosc tego zakupionego towaru? w PIT - 5 za
    >+ grudzien (w KPiR), czy tylko na Picie rocznym?

    Zdaje się że w b/c łącznie kombinujesz "gdzie to wetknąć" ?
    Czytałeś rozp. ds. KPiR i objaśnienia ?
    Dochód roczny oprócz "normalnego" dochodu zawiera korektę majątku
    leżącego na magazynie (z podatkowego p. widzenia towar na magazynie
    stanowi twoją własność); różnicę:
    stan_magazynu_z_końca_roku - stan_magazynu_z_początku roku
    doliczasz do wyniku finansowego :)
    Jak "ci przyrosło" to powiększa dochód (lub zmniejsza stratę), jeśli
    ubyło - wręcz przeciwnie.
    Żeby była jasność: wartość remanentu początkowego odczytujesz
    z twojej KPiR, wartość końcowego - takoż. I obliczenia wg objaśnień
    robisz *też* w KPiR.

    BTW: co do wartości towarów: dla uzasadnionych przypadków isnieje
    pojęcie przeceny... Przeczytaj to !@#$%^&* rozp. ds. KPiR, dobrze ci
    zrobi !

    >+ 2) Kiedy nalezy zaczac skladac PIT-5 w roku podatkowym, wtedy gdy Dochod
    >+ osiagnie 2800 PLN,

    Takiej opinii jeszcze nie było !!

    >+ czy wtedy, kiedy nadejdzie potrzeba zaplacenia zaliczki
    >+ na podatek?

    Możesz sobie poszukać googlem i wybrać jedną z dwu odpowiedzi:
    - "kiedy wartość podatku przekracza 0" (to *nie* jest to samo co
    twoja propozycja - bo od przychodu mogą być odliczenia, np. ZUS,
    strata z zeszłego roku itp).
    - "kiedy trzeba płacić" (a to nie to samo co wyżej ze wzgl. na
    odliczenia od podatku, np. zdrowotne)

    >+ 3) jak wyglada sprawa rozliczen odsetek za srodki na rachunkach bankowych?
    >+ Tzn, w ktorej pozycji nalezy to wrzucic w KPiR?

    "Inne przychody", 8.

    >+ Czy do tego potrzebna jest jakis papier z banku?

    Optymista. A wylosuj sobie właściwą odpowiedź :]
    Są zwolennicy zbierający papierki (no, za transakcję o wartości
    2 zł potwierdzenie kosztujące 5 zł - na przykład :>), część grupowiczów
    zadowala się wyciągami.
    Ja należę do grupy która (konta "elektroniczne") drukuje i zatwierdza
    własnym podpisem (ew. pieczątką). W końcu identyfikator transakcji
    jest sprawdzalny...

    >+ Oczywiscie, jestem Vatowcem

    :)
    Wyjątkowo udało ci się wylosować pytania omijające VAT z daleka !

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-03-24 12:24:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > :)
    > Wyjątkowo udało ci się wylosować pytania omijające VAT z daleka !
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Poczekaj, poczekaj, ...

    Ostatnio widziałem taką KPiR
    gdzie wszystko wpisane było ciurkiem brutto.
    Właściciel zeznał, że nie rozumie sensu prowadzenia tej księgi,
    skoro on zdecydował się na VAT :-).

  • 5. Data: 2003-03-24 20:54:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Mar 2003, cef wrote:
    [...]
> [...]
    >+ gdzie wszystko wpisane było ciurkiem brutto.
    >+ Właściciel zeznał, że nie rozumie sensu prowadzenia tej księgi,

    Teraz ty poczekaj: czy mam rozumieć że ów właściciel uznawał że
    wobec tego PIT-5 jest mu również "po nic" ?? :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-03-24 21:01:54
    Od: "mmm" <m...@w...pl>

    > Tak musisz, nawet gdybyś nic nie miał (choć wtedy wartość będzie równa
    > zero. Po zrobieniu remanentu wpisujesz go w KPiR starego i nowego roku.
    > Ja robię to na osobnych stronach w rubryce bodajże 17 (odstatniej)

    Hm... o.k. a jak sprawa ma sie przy komputerowej KPiR?
> [...]
    > prowadzenia KPiR jest dokładnie opisane jak ustala się dochód za rok.
    > Zrób tak jak każą, to samo ci wskoczy gdzie trzeba.

    Gdzie szukac tej instrukcji?

    > Jako inne przychody. Wystarczy wyciąg, choć niektórzy robią do tego
    > dowód wewnętrzny uważając, że wyciąg bez podpisu nie jest dokumentem

    Czy jest jakas minimalna kwota? Tzn, czy dopsisane oprocentowanie wyniesie
    hm.. 1 gr, to tez??

    Dzieki za re i czekam na nastepne :)

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2003-03-24 22:51:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Mar 2003, mmm wrote:

> [...]
    >+
    >+ Hm... o.k. a jak sprawa ma sie przy komputerowej KPiR?

    Zadawałem takie kłopotliwe pytania niektórym producentom softu :)
    Komentarze były różne: w sumie jeśli program pozwala wypełnić
    kol. 16 i 17 to można uznać (chyba) że taki wpis to jest to...
    Oczywiście zgodny z protokołem (spisem) z remanentu.
    [...]
    >+ Gdzie szukac tej instrukcji?

    Tam gdzie rozporządzenia, na przykład:
    http://www.rp.pl/prawo/prawo_podatki.html

    *UWAGA*: ktoś z grupowiczów niedawno raportował że rozp. ds. KPiR
    jest "ucięte" na mofnecie - dlatego niby "bliżej źródła":
    http://www.mofnet.gov.pl/dokument.php?dzial=133&id=1
    2289

    ...ale mniej pewnie. (no i ten .PHP da się odczuć :[, serwer
    generuje czasem i generuje...)

> [...]
    >+
    >+ Czy jest jakas minimalna kwota? Tzn, czy dopsisane oprocentowanie wyniesie

    IMHO też ! :)
    Dlatego wystawienie kwitka (za który trzeba zapłacić) za 5 zł uważam
    za przesadę...

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-03-25 06:14:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Teraz ty poczekaj: czy mam rozumieć że ów właściciel uznawał że
    > wobec tego PIT-5 jest mu również "po nic" ?? :)

    On wyznawał koncepcję tylko jednego podatku.
    Wybrał VAT, dochodowego nie rozliczał wogóle.
    Zorientował się jak chciał coś jeszcze odliczyć w rocznym rozliczeniu,
    o którym "trąbiła prasa" w końcu kwietnia (to było w ub. roku)