  • 1. Data: 2005-02-15 10:27:14
    Temat: koszty a fp i fgśp
    Od: "rob1000" <a...@o...pl>

    w którym miesiącu składki na fp i fgśp powinnam wrzucić w koszty.Pensje
    wypłacane są ostatniego dnia danego miesiąca a zus za nie 15 następnego. Czy
    tak jak społeczne czyli w momencie zapłacenia (po ostatnich zmianach ) czy
    tak jak w 2004 r. po naliczeniu

  • 2. Data: 2005-02-15 10:38:51
    Temat: Re: koszty a fp i fgśp
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 2/15/2005 11:27 AM, Użytkownik rob1000 napisał:
> [...]
    > tak jak społeczne czyli w momencie zapłacenia (po ostatnich zmianach ) czy

    Jeżeli KH to miesiąc zarachowania, PKPiR nie wiem

    --
    gefragt

  • 3. Data: 2005-02-16 07:40:23
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "du hast mich gefragt" <d...@k...pl> wrote in message
    Czy
    czy

    > Jeżeli KH to miesiąc zarachowania, PKPiR nie wiem

    podatkowo te koszty dla CIT i PIT są w miesiacu zapłaty (kasowo).

    Magdi

  • 4. Data: 2005-02-16 08:20:42
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 2/16/2005 8:40 AM, Użytkownik Magdalena napisał:

    > podatkowo te koszty dla CIT i PIT są w miesiacu zapłaty (kasowo).

    Nie zgadzam się. Na jakiej podstawie tak twierdzisz? Art. 16 ust 1 pkt
    57a updp nie dotyczy tych "składek" bo nie są one określone w ustawie z
    13-10-1998. Art. 16 ust 1 pkt 40 nie dotyczy składek od normalnych
    wynagrodzeń.

    --
    gefragt

  • 5. Data: 2005-02-16 08:53:03
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Magdalena napisał(a):
    > "du hast mich gefragt" <d...@k...pl> wrote in message

    > Czy

    > czy

    > podatkowo te koszty dla CIT i PIT są w miesiacu zapłaty (kasowo).

    Ja nie była bym pewna. Przepis dotyczy "nieopłaconych do Zakładu
    Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 37, określonych w
    ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
    społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.3)), w części
    finansowanej przez płatnika składek".
    Czy składki na FP i FGSP są okreslone w tej ustawie?
    Wydaje mi sie że nie są i że FP i FGŚP księguje się wg. okresu ktorego
    dotyczą, czyli po staremu. Ale nie jestem pewna.

    Dodam jeszcze że kolega du hast itd. chyba sie poplumkał, bo
    stwierdzenie że koszty należy ujać w miesiącu zarachowania to masło
    maślane. Wszak pytający własnie o własciwy miesiąc *zarachowania
    kosztów* sie pytał, chociaż nie ujał tego tak uczenie ;-)

    Za słownikiem języka polskiego:
    Zarachować - zaliczyć na poczet czegoś (np. na poczet kosztów uzyskania
    przychodu) ;-)

    Du hats, to co miałeś na mysli określa się jako "okres którego dotyczy"
    zgodnie z ustawami o podatku dochodowym.
    Czasem naprawde warto powiedziec cos prostymi słowami, człowiek sie nie
    gubi w terminologii. ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2005-02-16 09:25:04
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 2/16/2005 9:53 AM, Użytkownik Maddy napisał:

> [...]
    > zgodnie z ustawami o podatku dochodowym.
    > Czasem naprawde warto powiedziec cos prostymi słowami, człowiek sie nie

    Ślicznie dziękuję za pouczenie, sugeruję jednakże ponowne przemyślenie
    swojej wypowiedzi a zwłaszcza tego "okresu którego dotyczy zgodnie z
    ustawami o podatku dochodowym". Zwracam uwagę, że wyraźnie powiedziałem,
    że mówię o KH a co podatek dochodowy ma do zarachowania kosztów?

    --
    gefragt

  • 7. Data: 2005-02-16 10:37:24
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    du hast mich gefragt napisał(a):

> [...]
    > ustawami o podatku dochodowym". Zwracam uwagę, że wyraźnie powiedziałem,
    > że mówię o KH a co podatek dochodowy ma do zarachowania kosztów?

    Co ma? No mnie uczyli że podatek dochodowy oblicza sie od przychodu
    pomniejszonego o koszty uzyskania przychodu.
    Ba, uczyli mie też że co do zasady na okres zarachowania kosztów dla
    celów podatku dochodowego (kucze, znowu mi się podatek z kosztami łączy,
    tragedia) nie ma wpływu rodzaj prowadzonej ewidencji.
    A więc dla celów podatku dochodowego koszty w KH i KPIR memoriałowej
    powinno sie uzględniac w takich samych okresach i stosowac te same
    ustawowe wyłączenia.
    Ale to jakas dziwna szkoła była widać.
    To że w KH ewidencja księgowa spełnia jeszcze inne funkcje poza
    podatkową to zupełnie nie ma znaczenia. Podatek będzie się liczyło tak samo.
    Jeżeli ustawa dochodowa mówi że niewypłacone wynagrodzenia nie są
    kosztem, to nie są kosztem podatkowym i w KH i w KPiR.

    Gość się pytał kiedy wpisać w koszty FP i FGŚP - domyślnie w koszty
    podatkowe (to jest grupa *.podatki). W koszty podatkowe w KH i KPiR
    pójdzą TAK SAMO.

    A poza tym czy ciągle uważasz że twierdzenie jakoby koszty należało
    zarachować "w miesiacu zarachowania" ma jakikolwiek sens?
    To nie jest kwestis rachunkowa ani podatkowa, nie na to Ci zwrociłam
    uwage, to jest kwestia językowa - pleciesz masło maślane, o jakiej
    ustawie bysmy nie mówili. Nie widzisz tego???

    Zwróciłam ci uwage na fakt że mylisz pojęcia a Ty idziesz w zaparte.
    Robi się coraz zabawniej. Lubie upartych ludzi, potrafią brnąc w ślepa
    uliczk głową do przodu byle tylko nie przyznac sie do głupiego błędu.
    A to czasami smiesznie wygląda, zwłaszcza jak na końcu uliczki jest
    murek. ;-) A ty jeszcze bierzesz rozpęd... doprawdy... ;-)

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2005-02-16 12:03:12
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Przede wszystkim KH nie służy do ewidencjonowania przychodów i kosztów
    podatkowych więc kwestia czy coś jest kosztem podatkowym nie ma żadnego
    znaczenia dla ich ujęcia. Owszem zdaję sobie sprawę, że dla planktonu
    podatkowego najważniejszy jest wynik podatkowy a nie jakieś "inne
    funkcje KH poza podatkową" czy też absurdalne, niezrozumiałe
    i-w-ogóle-komu-potrzebne-zasady-rachunkowości. Jednak księgowa
    przynajmniej powinna sobie zdawać sprawę, że w KH obowiązują ją zapisy
    ustawy o rachunkowości a nie ustawy o podatku dochodowym. Takiej
    księgowej termin "zarachować" nie pumpla się z "ująć w kosztach
    podatkowych" i nie musi sprawdzać w słowniku jego znaczenia. No ale
    jeżeli ktoś prowadzi 50 małych książeczek i 2 duże książki dla firmy
    "sugeruje mnie pan, że mam mieć stratę i zapłacić podatek bo ustawa o
    księgowości nakazuje dać do kosztów wieczyste użytkowanie a w podatku
    nie? Nie chrzań mnie tu pan" to przyjmuję, że może mu się wszystko
    zaplumpać.

    --
    gefragt

  • 9. Data: 2005-02-16 21:33:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Feb 2005, du hast mich gefragt wrote:

    > + Przede wszystkim KH nie służy do ewidencjonowania przychodów i kosztów
    > + podatkowych

    Tia... no ja wymagam doszkolenia:
    ++++++
    Art. 24. 1. U podatników, którzy zgodnie z obowiązującymi ich
    zasadami rachunkowości sporządzają sprawozdanie finansowe,
    za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód
    wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg [...]
    ------

    Jak to się ma do twojego twierdzenia ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-02-16 21:34:12
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    du hast mich gefragt napisał(a):

    > Przede wszystkim KH nie służy do ewidencjonowania przychodów i kosztów
    > podatkowych więc kwestia czy coś jest kosztem podatkowym nie ma żadnego
    [ciach kolejne wodolejstwo zupełnie nie związane z tematem]

    Bosz..
    Gość pytał o podatkowe ujęcie kosztów.
    Ty mu odpowiedziałeś że "w miesiącu zarachowania".
    Co ma do tej bzdury fakt jakie sie prowadzi księgi? Jak bys ich nie
    prowadził, to co odpowiedziałes jest bzdurą z punktu widzenia logiki i
    języka polskiego, nie rachunkowości (no tam też, bo jest niewykonalne
    ale nie o to chodziło).

    Przestań lać wodę, poczytaj słownik języka polskiego.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813