  • 1. Data: 2005-08-19 19:14:34
    Temat: koszty energii, telefonu itd....
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    witam serdecznie

    wracam dziś do tematu księgowania w koszty telefonów i energii ( o gazie i
    wodzie nie wspomnę, bo to analogiczne).
    czy zdaniem grupowiczów powinno się je księgować w dacie dokumentu, czy też
    w terminie płatności (mówię nie tylko o przełomie roku, ale również w
    trakcie roku). Załózmy że sytuacja dotyczy fv z dnia 27-07, usługi za okres
    07/2005, termin płatności 15-08-2005.
    Celowo nie sugeruję swojego stanowiska w sprawie, żeby nikogo nie
    nakierowywać.
    A przy okazji - czy ktoś ma jakąś sensowną interpretację w tej sprawie.

    Pozdrawiam
    i dziekuję za pomoc
    monika

  • 2. Data: 2005-08-19 19:56:12
    Temat: Re: koszty energii, telefonu itd....
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kalina wrote:
> [...]
    > również w trakcie roku). Załózmy że sytuacja dotyczy fv z dnia 27-07,
    > usługi za okres 07/2005, termin płatności 15-08-2005.

    Pytasz o księgowanie czy o rozliczenie VAT?

  • 3. Data: 2005-08-19 20:05:26
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik cef <c...@i...pl>
    w wiadomości <news:de5dhe$dmc$1@atlantis.news.tpi.pl> wstukał:

    > Pytasz o księgowanie czy o rozliczenie VAT?

    Księgowanie kasowo, czy memoriałowo? ;)

    Gdzie wróżki? :D

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2005-08-19 20:15:57
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    mówię o podatku dochodowym (kpir)

  • 5. Data: 2005-08-19 20:16:26
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Księgowość memoriałowo oczywiście, przepraszam :)

  • 6. Data: 2005-08-20 06:38:03
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > Pytasz o księgowanie czy o rozliczenie VAT?

    o książkę przychodów i rozchodów

  • 7. Data: 2005-08-20 09:24:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Aug 2005, Kalina wrote:

> [...]
    > wodzie nie wspomnę, bo to analogiczne).
    > czy zdaniem grupowiczów powinno się je księgować w dacie dokumentu, czy też

    IMO odpowiedź jest w rozporządzeniu ds. KPiR:

    "7) wydatków zwišzanych z opłatami za czynsz, energię elektrycznš,
    telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w częœci przypadajšcej
    na działalnoœć gospodarczš; podstawš do sporzšdzenia tego dowodu
    jest dokument obejmujšcy całoœć opłat na te cele"

    Skoro podstawą NIE JEST zapłata (a wyraźnie to zaznaczono) to mam
    podejrzenia iż ów przepis jako przepis szczegółowy działa również
    w przypadku kasowego prowadzenia ksiąg :> i uprawnia do memoriałowego
    zaliczenia kosztów w każdym wypadku.

    Proszę zauważyć iż skoro nikogo nie dziwi że przy księgowaniu
    memoriałowym niektóre koszty JEDNAK księguje się kasowo - bo tak
    nakazują przepisy szczegółowe - to niby dlaczego nie miałoby być
    również odwrotnie, czyli przepis nakazujący księgowanie memoriałowe
    nie miałby dotyczyć kasowców ?

    > Celowo nie sugeruję swojego stanowiska w sprawie, żeby nikogo nie
    > nakierowywać.

    ...a ja odpalam z grubej rury coby dyskusja się wywiązała ;>

    > A przy okazji - czy ktoś ma jakąś sensowną interpretację w tej sprawie.

    Nie mam, nie widziałem.
    Swoją drogą ciekawe jak wielkie oczy zrobiliby urzędnicy w US na
    zapodaną powyżej interpretację u "kasowców" :)

    Zastrzegam że wiem iż mogłem pominąć jakąś pułapkę.
    Ale... IMO taka interpretacja, ograniczając się do tych przepisów
    które wziąłem pod uwagę :] jest prawidłowa.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-08-20 21:16:05
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > IMO odpowiedź jest w rozporządzeniu ds. KPiR:
    >
    > "7) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną,
    > telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej
    > na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu
    > jest dokument obejmujący całość opłat na te cele"

    Cóż, chyba muszę się tu z Tobą nie zgodzić :(
    Wyrwałeś moim zdaniem z kontekstu ten fragment rozporządzenia. Zauważ, że
    cały art. 14 mówi: "na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących
    niektórych kosztów mogą być sporządzone zaopatrzone w datę i podpisy osób,
    które bezpośrednio dokonały WYDATKÓW (dowody zewnętrzne)". Dalej czytamy w
    pkt 2, że dowody te moga dotyczyć tylko okreslonych sytuacji ( i tu właśnie
    wpadł pkt 7, czyli Twój cytat). Chodzi tu o sytuację, gdy prowadzisz np
    działalność w domu i część lokalu przeznaczasz na DG. Wówczas masz prawo
    zaliczyć sobie odpowiednio część opłat za energie, gaz itd w koszty
    (proporcjonalnie do powierzchni zajętej na dg). Wówczas np bierzesz
    książeczkę opłat za czynsz, dzielisz go proporcjonalnie, robisz dowód
    wewnętrzny i masz dDOWÓD KSIĘGOWY. Natomiast fv za energię jest po prostu
    innym DOWODEM KSIĘGOWYM ( o czym w par. 12.3.1 wspomnianego
    rozporządzenia....

> [...]
    > podejrzenia iż ów przepis jako przepis szczegółowy działa również
    > w przypadku kasowego prowadzenia ksiąg :> i uprawnia do memoriałowego

    Myslę, że po przeczytaniu mojego fragmentu już tak nie myślisz....

> [...]
    > nakazują przepisy szczegółowe - to niby dlaczego nie miałoby być
    > również odwrotnie, czyli przepis nakazujący księgowanie memoriałowe

    Przy kasowości nigdy memoriał !!!! Tam jak nie ma zapłaty, to nie ma kosztu.
    Ale uwaga !!!!!! Podobno sam fakt dokonania zapłaty wcale nie znaczy, że
    koszt został poniesiony. Musi ten wydatek spełniać jeszcze inne wymogi
    (pomijam najważniejeszy - byc związany z dg), a między innymi byc
    zarachowany i cos tam jeszcze - ale nie znam się na tym za dobrze, nie mam
    praktyki w kasowosci :) Moze ktoś ma lepsze doświadczenie?

    pozdrawiam
    monika

  • 9. Data: 2005-08-20 22:38:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Aug 2005, Kalina wrote:
    [...]
    > Cóż, chyba muszę się tu z Tobą nie zgodzić :(
    > Wyrwałeś moim zdaniem z kontekstu ten fragment rozporządzenia.

    Pomyliłem wątki :(

    Miałem w pamięci wątek "faktura za Internet na osobę fizyczną"
    i odliczanie CZĘŚCI wydatku (czego dotyczy rozporządzenie).
    Za zamieszanie przepraszam i wnoszę o łagodny wymiar kary, ale
    nie obiecuję że się nie powtórzy ;)

    > wpadł pkt 7, czyli Twój cytat). Chodzi tu o sytuację, gdy prowadzisz np
    > działalność w domu i część lokalu przeznaczasz na DG.

    ...tak, tak tak. Przełączanie wątków mi wysiadło :[

    I niniejsze NIE DOTYCZY TEMATU - ale skoro się zaczęło:

    > Przy kasowości nigdy memoriał !!!! Tam jak nie ma zapłaty, to nie ma kosztu.

    Kiedy *w razie* jeśliby wątek *miał* dotyczyć czegoś takiego jak
    "dzielenie kosztu wg rozporządzenia" to IMO nie masz racji.

    Na tej samej zasadzie w oparciu o którą MIMO stosowania zasady
    memoriałowej stosuje się kasowe zaliczenie tych kosztów których
    dotyczą przepisy szczegółowe.
    *Przepis szczegółowy ma pierwszeństwo* (chyba że jest sprzeczny
    z aktem wyższego rzędu).
    Ale ustawa ustanawia zasady i *nie zabrania* dopuszczenia innych
    zasad - więc jak przepis szczegółowy stanowi że coś zaliczamy
    kasowo - to tak jest.
    U wszystkich.
    U "memoriałowców" również.
    I jak przepis szczegółowy stanowi że coś zaliczamy memoriałowo
    to tak TEŻ JEST. Również u wszystkich.
    A więc i u kasowców.

    Co niby było nie tak w powyższym wywodzie, nie licząc faktu że był
    on OT choć TG ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-08-22 20:03:36
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    > Za zamieszanie przepraszam i wnoszę o łagodny wymiar kary, ale
    > nie obiecuję że się nie powtórzy ;)

    każdemu moze się zdarzyć :)

> [...]
    > to tak TEŻ JEST. Również u wszystkich.
    > A więc i u kasowców.
    >
    > Co niby było nie tak w powyższym wywodzie, nie licząc faktu że był

    chyba tu powinnam się zgodzić, cgoć przyznam szczerze kasowości nie do końca
    rozumiem. Pewne jest jednak to, że koszt "poniesiony" to nie zawsze
    zapłacony. Przemiła Urzędniczka coś tłumaczy na ten temat, a to co ja chyba
    z tego wydobyłam to to, ze sam fakt zapłacenia czegoś nie pozwala zaliczyć
    czegoś już w koszty (musi być jeszcze dokument, na podstawie którego koszt
    jest ujmowany.... więc jeśli np zapłacę w lipcu za prenumeratę, a fakturkę
    dostanę w sierpniu (data otrzymania a nie wystawienia), to oczywiście będzie
    to mój koszt sierpniowy, a nie lipcowy. Być może ten przykład przemawia za
    twoim pojęciem "memoriałowości" w kasowej metodzie, ale nie wiem, czy to
    miałeś na mysli :)

    zaczął mnie natomiast nurtować inny temat.... (dotyczy memoriału)
    a mianowicie fv z Eniro ( za ogłoszenie w Panoramie Firm). Płaci się to np w
    2004 roku pierwszą ratą : np sierpniu (dostaje się fv zaliczkową) i w
    grudniu (fv za całość, bo wtedy drukują Panoramę) - termin płatności
    powiedzmy styczniowy. Czasem drukują wcześniej i druga fv może przyjść nawet
    we wrześniu. Panorama wychodzi co rok i dotyczy danego roku, a więc po
    długiej dyskusji z różnymi osobami doszłam do wniosku, ze np koszt takiego
    ogłoszenia zaliczam dopiero w 2005 roku (na fakturze zawsze jest napisane:
    np" Wydawnictwo Panorama Firm 2005". Postępuję ostroznie i nie zawyzam
    kosztów 2004 ( a zdaniem US, jesli działasz na swoją niekorzyść, znaczy
    robisz dobrze ;)
    I teraz mam wątpliwość. Czy taki koszt mogę zaksięgować już w styczniu
    2005???? Moim zdaniem jak najbardziej tak, ponieważ spełnia on wszelkie
    wymogi kosztu w zasadzie memoriałowej: dotyczy przychodów danego roku, jest
    określony co do rodzaju i kwoty oraz został zarachowany (powstało
    zobowiazanie). Dodaam jeszcze, że prawniczka na łamach Monitora Księgowego
    wypowiadała się na temat księgowania w koszty ubezpieczeń samochodów. Kazała
    dzielić odpowiednio do okresu, jakiego dotyczą (na przełomie lat), ale
    wskazywała właśnie, że koszty ubezpieczenia 2004/2005 za okres 2005 zalicza
    się juz w styczniu, gdyz przepis stanowiacy o potrącalności kosztów w czasie
    w UPDOF mówi, ze ma się on odnosić do roku podatkowego, nie zaś do miesiąca,
    a zatem nie trzeba składek dzielic proporcjonalnie na miesiące i każdą część
    zaliczać dopiero co miesiąc. Dla mnie sytuacja z Panoramą Firm jest
    analogiczna, a więc.... czy mysle dobrze?

    Proszę uprzejmie o komentarz.
    pozdrawiam
    monika