  • 1. Data: 2005-01-22 19:55:08
    Temat: kpir- jak ewidencjonowac koszty bankowe??
    Od: "wojtek" <j...@w...pl>

    czy mogę na podstawie wyciągu bankowego (drukowanego z konta internetowego)
    wpisywac do kpir koszty przelewów oraz przychody z tytułu odsetek czy też
    sporzadzać na tę okoliczność dowody wewnętrzne??
    jesli sporzadzać to zrobić to wstecz?? za 3 lata? bo zawsze wpisywalem na
    podstawie wyciągów tylko (kontroli nie miałem nigdy)
    pozdrawiam
    wojtek

  • 2. Data: 2005-01-22 20:37:30
    Temat: Re: kpir- jak ewidencjonowac koszty bankowe??
    Od: rumo <r...@i...pl>

    Użytkownik wojtek napisał:

> [...]
    > jesli sporzadzać to zrobić to wstecz?? za 3 lata? bo zawsze wpisywalem na
    > podstawie wyciągów tylko (kontroli nie miałem nigdy)

    Moim zdaniem (ja tak robię od kiedy mam internetowe konto) wystarczy jak
    zaznaczysz w wydruku miesięcznym kwoty księgowane jako koszt bankowy i
    takowe zaksięgujesz-podstawa ksiegowania jest wydruk z konta.
    Po co komplikować sprawe pisząc jeszcze DW.Mi się wydaje że wystarczy
    podstawa do kosztu-jeśli są wątpliwości urzędu musisz to
    wyjaśnić-wyjaśnieniem są wydruki z konta/ew.inne bankowe/ a nie DW.

  • 3. Data: 2005-01-22 21:27:55
    Od: "wojtek" <j...@w...pl>

    znalazłem:
    Zgodnie z Rozp.MF w spr.prow.PKPIR dowody wewn. mogą dotyczyć wyłącznie
    zakupu prod.rolnych,materiałów pomocn.,czynszu,energii,opłat znakami skarb.
    itd. (par.14).Jest to katalog zamknięty i nie zawiera opłat bankowych. Co do
    zbiorczych dowodów księg. to mogą one dotyczyć wyłącznie przychodów, a nie
    kosztów. Nie można więc zrobić zbiorczego dowodu wewn.kosztów i zaksięg.w
    KPIR.Zgodnie z par.13 za dowody księgowe uznaje się dowody opłat
    bankowych.Moim zdaniem kopia przelewu nim nie jest. Jeżeli nie posiadasz not
    bankowych obciążeniowych dot.opłaty za przelewy (czyli dowodów opłat
    bankowych), bo bank takich nie wystawia dowodem księgowym jest w tym
    przypadku wyciąg bankowy, na podstawie którego dokonujesz wpisu do PKPIR.

  • 4. Data: 2005-01-22 21:41:33
    Od: "Paweł i Dori R" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > bankowych), bo bank takich nie wystawia dowodem księgowym jest w tym
    > przypadku wyciąg bankowy, na podstawie którego dokonujesz wpisu do PKPIR.

    Witam i popieram!!! Wystarczy wyciąg bankowy, tymbardziej, że napisane jest
    zazwyczaj na nim, że jest to dokument elektroniczny i nie wymaga stępla ani
    podpisu.

    Paweł i Dori R

  • 5. Data: 2005-01-22 22:07:39
    Od: "Stasiek G." <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wojtek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bankowych), bo bank takich nie wystawia dowodem księgowym jest w tym
    > przypadku wyciąg bankowy, na podstawie którego dokonujesz wpisu do PKPIR.

    No dobrze a jakie przepisy ZABRANIAJĄ zbiorczego zaksięgowania tak
    wystawionych wyciągów bankowych, jednorazowo, na koniec miesiąca. Bo ja nie
    znalazłem. Przecież jest to wygodniejszy i czytelniejszy sposób zapisu. Poza
    tym amortyzacja jest też kosztem a księgować chyba można zbiorczo
    (przynajmniej programy księgowe to umożliwiają).

    Stasiek G.

  • 6. Data: 2005-01-22 22:07:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jan 2005, wojtek wrote:
    [...]
    >+ kosztów. Nie można więc zrobić zbiorczego dowodu wewn.kosztów
    >+ i zaksięg. w KPIR.

    Zgoda.
    Co powiesz na koncept zapisania kilku transakcji w jednej pozycji,
    konkretnie - czy jest przepis stanowiący iż zapisaniu kilku numerów
    operacji w jednej pozycji KPiR nie ujdzie ?

    >+ Zgodnie z par.13 za dowody księgowe uznaje się dowody opłat
    >+ bankowych.Moim zdaniem kopia przelewu nim nie jest.

    Ale on nie ma "kopii przelewu".
    On ma wydruk *transakcji bankowej*.
    Ja też zresztą :)
    I na tej podstawie księguję jakby co :)
    Tudzież zapodaję iż kilka dyskusji było, google powinien pamiętać ;)
    Oczywiście wydruk podpisuję (i przywalam pieczątkę, acz to raczej
    coby sobie a nie dokumentowi powagi dodać ;)).

> [...]
    >+ przypadku wyciąg bankowy, na podstawie którego dokonujesz wpisu do PKPIR.

    O to to :)
    Samemu się go drukuje ;) !

    >+ Użytkownik "rumo" <r...@i...pl> napisał w wiadomości
    [...]

    ...i apllikuję sig extra ;) (bez delimitera, coby komuś nie
    umknął :))

    >+ > takowe zaksięgujesz-podstawa ksiegowania jest wydruk z konta.
    >+ > Po co komplikować sprawe pisząc jeszcze DW.Mi się wydaje

    ...że wręcz "nie należy".
    W 1. roku DG robiłem DW, podyskutowałem (tak, tu :)) i... zmieniłem
    zdanie. Na "nie należy" :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    O: No bo normalnie to każdy czyta z góry na dół...
    P: Dlaczego ???
    O: Pisanie nad cytatem !
    P: Co należy do bardziej wkurzajšcych obyczajów niektorych newsowiczów ?

  • 7. Data: 2005-01-23 18:06:52
    Od: "K.K." <e...@d...pl>

    > ...i apllikuję sig extra ;) (bez delimitera, coby komuś nie
    > umknął :))

    Jakże by mógł?

    > ...że wręcz "nie należy".

    Wręcz nie wolno, jak to ktoś już wyżej pośrednio zauważył. Nie na podstawie
    DW, lecz na podstawie dokumentu, który spełnia wymogi formalne stawiane dla
    faktury.

    > W 1. roku DG robiłem DW, podyskutowałem (tak, tu :))

    Ciekawość mnie męczy, więc chyba poszukam :)

    > i... zmieniłem zdanie. Na "nie należy" :)

    IMHO słusznie, ale pod warunkiem że koszty usług bankowych księgujemy
    _fakturą_ _"bankową"_ , a nie wszystkie kfitki udostępnione przez banki
    można nazwać fakturami, mimo że wymogi dla faktury bankowej są bardzo
    niewielkie, i zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27
    kwietnia 2004 r. w sprawie ...... zasad wystawiania faktur.
    § 23. ust. 3.
    Za fakturę uznaje się również:
    3) dokumenty dotyczące usług bankowych i ubezpieczeniowych zwolnionych od
    podatku, jeżeli zawierają co najmniej następujące dane:
    a) określenie usługodawcy i usługobiorcy,
    b) numer kolejny i datę ich wystawienia,
    c) nazwę usługi,
    d) kwotę, której dotyczy dokument
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2004/0971.htm

    Pozdr. K.K.

  • 8. Data: 2005-01-24 10:41:03
    Od: "fenRis" <f...@a...w.stopce.pl>

    Użytkownik "wojtek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
    > dowodem księgowym jest w tym
    > przypadku wyciąg bankowy, na podstawie którego dokonujesz wpisu do PKPIR.

    Nie zamawiam wyciagow co miesiac. Zmowilem sobie jeden zbiorczy za caly
    zeszly rok. Czy na jego podstawie moge zaksiegowc a KIPIR zbiorczo wszystkie
    koszty i przychody bankowe za caly 2004 rok?

    fenRis

  • 9. Data: 2005-01-24 12:51:43
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <csufs9$cp7$1@kujawiak.man.lodz.pl>, wojtek wrote:

    > Zgodnie z Rozp.MF w spr.prow.PKPIR dowody wewn. mogaą dotyczyc wylacznie
    > zakupu prod.rolnych,materialow pomocn.,czynszu,energii,opłat znakami skarb.
    > itd. (par.14).Jest to katalog zamkniety i nie zawiera oplat bankowych. Co do
    > zbiorczych dowodów księg. to moga one dotyczyc wylacznie przychodow, a nie
    > kosztow. Nie można wiec zrobic zbiorczego dowodu wewn.kosztow i zaksieg.w
    > KPIR.

    No to cacy :( Owszem, dowody bankowe - ok, ale jeszcze w ciagu roku
    nazbieralo mi sie 350 PLN za przesylki pocztowe, PIT-y listem
    poleconym do US, przesylki do ZUS itp.

    I na takim czyms nie ma mojego nazwiska ani NIP ... Jak nie DW to co ?
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 10. Data: 2005-01-24 23:54:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Jan 2005, K.K. wrote:

    > + > ...i apllikuję sig extra ;) (bez delimitera, coby komuś nie
    > + > umknął :))
    > +
    > + Jakże by mógł?

    Niektórzy to używają takich hip[erautomatów że sygnaturki
    traktują jak tajne spec znaczenia - wycinają (a choćby
    tylko ukrywają) przed przeczytaniem :)

    [...]
    > + IMHO słusznie, ale pod warunkiem że koszty usług bankowych księgujemy
    > + _fakturą_ _"bankową"_ ,

    A nie nie.
    Wyraźnie jest "dowody *opłat* pocztowych i bankowych".
    Ani słowa o formie "dowodu".

> [...]
    > + podatku, jeżeli zawierają co najmniej następujące dane:
    > + a) określenie usługodawcy i usługobiorcy,
    > + b) numer kolejny i datę ich wystawienia,

    Może i słusznie, ale żeby wpisywać do KPiR "dowód" fakturą być
    IMHO jednak NIE musi :)

    To że *jest* regulacja szczegółowa dodająca części "dowodów"
    cech faktury... to miło :)
    Przyznam że nawet widzę zastosowanie (aczkolwiek sprawa jest
    sporna i sprowadza się do "tysiąca cegieł zamiast remontu domu"),
    mianowicie jakby kto potrzebował *zrefakturować* taki koszt
    na innego kontrahenta - to nie ma przeszkody księgowej.
    Refaktury (i VAT i "zw") mają dość jasną "linię orzeczniczą",
    natomiast niemożność uznania opłaty bankowej za f-rę kładła
    by taką możliwość na łopatki.
    To powyżej oczywiście tylko przezornie w kwestii ratio legis :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)