    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: księgowanie faktur - obowiązkowe?
    Date: Tue, 18 Jan 2005 23:54:23 +0100
    <csc4c0$av1$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501171128530.2044@athlon>
    <csh592$icq$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.61.0501180009190.1884@athlon>
    <csiqgp$7b3$1@atlantis.news.tpi.pl>

    On Tue, 18 Jan 2005, pix wrote:
    [...]
    >+ Są!

    Wiem.
    Ale nie dotyczą sprawy na którą się powołujesz.

    >+ Jakieś "pół ustawy" mieli przychody na wszystkie strony, a o rozchodach
    >+ nic. Spójrz choćby na definicję DG z art.5a.6

    A skąd ty wziąłeś pomysł żeby owe "rozchody" miały być "związane
    z DG" ??? Z jakiego przepisu ci wynikło ?
    No to fakt że przychody *również* nie muszą być "związane z DG"
    wynika z tego samego: żaden z przepisów owej "pół ustawy" nie
    odnosi się do faktu wpisywania ich (lub nie) do KPiR.
    A przeciez do "rozchodów" NIE powołujesz się na fakt "powiązania
    z DG" (jeśli teraz się powołasz - przepis poproszę).

    >+ W samej ustawie napisano tak:
    >+ art.24a.1: DG "są obowiązane prowadzić KPiR (..) w _sposób_"
    >+ No i zanim zaczniemy obmyślać jaki to może być ten nasz "sposób", rzućmy
    >+ okiem na ust.7 - a tam widzimy, że nic do kombinowania nie mamy ponieważ
    >+ uprawnionym do jego wymyślenia jest tylko pan minister i jedyne co musi
    >+ zrobić podatnik to się do tego zastosować.

    Minister ma upoważnienie ustawowe do czegoś tam.
    I nie ma prawa go przekraczać.
    To też JEST prawo (zasada prawna z której wywodzi się skutki prawne).
    Tak - czy nie ?

    >+ > OK.
    >+ > W myśl twojego toku rozumowania - wpisywać "wszystko". Z totkiem
    >+ > i rentą. Bo "minister nie zwolnił od obowiązku wpisywania".
    >+
    >+ Z cyt. wyżej przepisów wynika, że co do przychodów to mamy juz jasność :-)

    IMO - nie (nie wynika).

    >+ Chodzi o wniosek ogólny, że są zdarzenia "niematematyczne" mogące
    >+ w pewnych okolicznościach wywrzeć wpływ. Sam sposób wywierania
    >+ tego wpływu jest już sprawą drugorzędną bo nam chodzi o sam fakt.

    Zgoda.
    Jak nKUP *może* "wywrzeć wpływ" ?

    >+ Dzięki za życzenia, ale o właściwe sprecyzowanie przychodów
    >+ zadbał juz sam ustawodawca, więc tu jest OK.

    Nic z tego.
    Ustawodawca NIE OKREŚLIŁ jakie przychody mają "iść do KPiR".
    A raczej muszę ustawodawcą przeprosić: zrobił to w jednym
    jedynym miejscu - tam gdzie określił CO minister może "wymagać
    do wpisywania".
    Ale *to* miejsce ty podważasz.

    >+ Nas niepoją wyłącznie rozchody.

    *CIEBIE* niepokoją "wyłącznie".
    Proszę uprzejmie nie brać przykładu z przeszłych, obecnych
    i przyszłych prezydentów RP ;)

    >+ Niezupełnie - cały czas mówimy o DG

    Ustal czy mówimy o PRZYCHODACH i ROZCHODACH "wpływających na
    wynik DG" czy o jakichś DOWOLNYCH przychodach i rozchodach.

    >+ "działalności zarobkowej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciagły (..),
    >+ z której uzyskane _przychody_ nie są zaliczane do innych _przychodów_
    >+ wymienionych w art.10 (..)"

    "Uzyskiwanie" przychodu ma mały związek w koniecznością wpisywania
    go do KPiR. Musi być przepis - IMO ten przepis jest (zakres upoważnienia
    dla ministra) a ty ten przepis podważasz.

    >+ > Wyłączone są "dochody zwykłe rolnicze".
    >+
    >+ I cała reszta, w tym nawet "inne" :-)

    Zgoda, sporo tego (...przestępstw nie pomijając, u nas by Al Capone
    siedzieć nie poszedł).

    >+ > Ale sam dowodzisz że "niepotrzebne rozchody" trzeba wpisywać - więc
    >+ > "niepotrzebne przychody" też.
    >+
    >+ Tylko przychody z DG, bo tak wynika wprost z ustawy.

    Nie wynika.
    Proszę o przepis nakazujący wpisywać do KPiR "tylko przychody z DG".
    Ja uważam że znam: art. 24a.1 oraz .7
    Żaden inny.
    I to powoduje iż zasada ta dotyczy również "rozchodów".

    >+ > "Sorry Winetou" ale jeśli obowiązek wpisywania czegoś wywodzisz z nazwy
    >+ > księgi - to mi tak wychodzi.
    >+
    >+ Mniemam, że moje powyższe cytaty wyjaśniły już tą kwestię :-)

    Tobie się WYDAJE że przekonują do "domniemania jakoby z faktu
    wymienienia przychodów z DG jako osobnej kategorii wynikał
    fakt określenia iż tylko te wpisuje się do KPiR".
    Nie, nie przekonuje. Nijak.
    Jedyną podstawą limitującą zbiór danych "podpadających" pod KPiR jest
    art. 24a. Z art, 10, 13 i co tam jeszcze wynajdziesz NIE wynika
    iż "to się wpisuje do KPiR".

    >+ Nie ma przy tym znaczenia czy termin "rozchody" pojawia się w nazwie
    >+ ksiegi, czy gdzie indziej - ważne, że jest _ustawowy_ i pozostaje
    >+ niezdefiniowany.

    No ja cię przepraszam... a to kto podawał "słownikową" definicję
    "rozchodu" ?? To nie "zdefiniowanie" ?
    Znaczy słowo "nie" używane w ustawie NIE jest "zdefiniowane" i możemy
    losować co ono znaczy, tak ?? ;)

    >+ > Z mojej strony... starczy ;)
    >+
    >+ Dobra - zaraz podsumuję ;-)

    Ech... nie zdzierżyłem :[

    >+ Przed art.9 jest jeszcze art.5a!

    Nie ma słowa o KPiR. Ani w 9 ani w 5a.

    Sprawdziłem
    Idę spać ;)

    >+ Podsumowując stwierdzamy
    ^^^^^^^^^^^

    Wypraszam sobie :|

    >+ że omawiane wpisywanie rozchodów
    >+ do ksiązki (..) rozchodów jest kwestią wysoce dyskusyjną.

    Nie mam wyjścia - muszę wyjść z dyskusji żeby przestała być
    "dyskusyjna" ;) !

    >+ Ja tam osobiście staram się nie mieszać rozchodów i niczego
    >+ niepotrzebnie na DG nie kupuję.

    Ja też.
    Ale jak jeśli towar kupię "tylko w hurtowni dla DG" to mogę
    wybór mieć mniejszy :) (oczywiście poza "przepuszczeniem przez
    DG") :)

    >+ > pozdrowienia, Gotfryd
    >+ również, Pix

    ...i wzajem :)