  • 11. Data: 2010-07-29 06:37:10
    Temat: Re: [money.pl] Winiecki a składka rentowa
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-07-28, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Czym?

    A nie tym, że koszty pracownika wliczają się do kwoty brutto z umowy,
    a koszty pracodawcy nie.

    Więc obniżka składki rentowej u pracownika zazwyczaj skutkować będzie
    utrzymaniem stawki brutto (pracownik dostaje więcej do kieszeni
    "netto"), a po obniżce stawki rentowej pracodawcy taka zależność
    nie występuje.

    Mylę się?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 12. Data: 2010-07-29 08:11:24
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-07-2010 o 08:37:10 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > utrzymaniem stawki brutto (pracownik dostaje więcej do kieszeni
    > "netto"), a po obniżce stawki rentowej pracodawcy taka zależność

    Technicznie rzecz biorą nie mylisz się, natomiast w praktyce to tak nie
    działa,
    bo gdyby działało, to możnaby ustawić składkę rentową np. na połowę płacy
    brutto
    i budżet byłby uratowany.

    --
    Tomek

  • 13. Data: 2010-07-29 08:58:41
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-07-29, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Technicznie rzecz biorą nie mylisz się, natomiast w praktyce to tak nie
    > działa, bo gdyby działało, to możnaby ustawić składkę rentową np.
    > na połowę płacy brutto i budżet byłby uratowany.

    To co wyżej uprawiasz, to jest sprowadzanie sytuacji do absurdalnej.
    Jak przywalisz 50% "kwoty brutto" jako obciążenie pracodawcy, to zobaczysz
    falę zwolnień. Jak przywalisz 50% kwoty brutto po stronie pracownika, to Ci
    ludzie na ulice wyjdą, bo im nagle spadnie "netto".

    Technicznie i praktycznie rzecz biorąc, niewielkie modyfikacje
    w zakresie składek skutkują właśnie różnicami o których pisałem.

    --
    Wojciech Bańcer
    r...@p...pl

  • 14. Data: 2010-07-29 09:21:41
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-07-29 10:58, Wojciech Bancer wrote:

    > Technicznie i praktycznie rzecz biorąc, niewielkie modyfikacje
    > w zakresie składek skutkują właśnie różnicami o których pisałem.

    Ale dla odmiany takie niewielkie modyfikacje zupełnie niepotrzebnie
    przesuwają myślenie rządzących w kierunku (jak to śpiewał Wojciech
    Młynarski): "Co by tu jeszcze spieprzyć Panowie, co by tu jeszcze?"

    Click --> http://tinyurl.com/co-by-tu-jeszcze

    Piotrek

  • 15. Data: 2010-07-29 10:19:35
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-07-2010 o 10:58:41 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > On 2010-07-29, Tomek <t...@o...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > To co wyżej uprawiasz, to jest sprowadzanie sytuacji do absurdalnej.

    Tak, reduction ad absurdum jest znane od dawna.

> [...]
    > Ci
    > ludzie na ulice wyjdą, bo im nagle spadnie "netto".

    Sugerujesz że jak dostaniesz dodatkowe 50% do zapłacenia jako pracodawca,
    to od razu zwolnisz pracowników zamiast renegocjować umowy?
    Sugerujesz że jak pracownik dostanie 50% mniej to pracownik wyjdzie na
    ulicę
    zamiast renegocjować umowę?
    Oczywiście różni ludzie róźnie się zachowają, ale każda podwyżka składki,
    niezależnie od tego po której stronie zostanie dokonana, będzie miała
    zgrubsza
    taki sam efekt.

    --
    Tomek

  • 16. Data: 2010-07-29 10:30:38
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-07-29, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Sugerujesz że jak dostaniesz dodatkowe 50% do zapłacenia jako pracodawca,
    > to od razu zwolnisz pracowników zamiast renegocjować umowy?

    Przy 50%? Tak. Bo wiem, że on tyle nie zarobi na siebie. Akurat to ile na
    siebie zarobi pracownik i ile mi zostaje, to mam wyliczone. Wyżej dupy
    nie podskoczę. :)

    > Sugerujesz że jak pracownik dostanie 50% mniej to pracownik wyjdzie na
    > ulicę zamiast renegocjować umowę?

    Ale po piewrsze on musi na siebie zarobić, a po drugie jakby rząd zechciał
    zabrać górnikom, pielęgniarkom, lekarzom i w ogóle wszystkim na umowach
    o pracę, jeszcze te 50% dochodów, to nie wierzę, że ludzie by nie wyszli
    na ulicę. A w wielu miejscach nie renegocjuje się umów inaczej niż
    strajkami. :P

    > Oczywiście różni ludzie róźnie się zachowają, ale każda podwyżka składki,
    > niezależnie od tego po której stronie zostanie dokonana, będzie miała
    > zgrubsza taki sam efekt.

    Przede wszystkim nie bierzesz pod uwagę tego, że renegocjowanie umów to też
    jakiś koszt. Pomijalny jak masz 1-2 pracowników, ale nie jak masz kilka
    tysięcy.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 17. Data: 2010-07-29 11:12:41
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 29-07-2010 o 12:30:38 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Przy 50%? Tak. Bo wiem, że on tyle nie zarobi na siebie. Akurat to ile na
    > siebie zarobi pracownik i ile mi zostaje, to mam wyliczone. Wyżej dupy

    Ok, to zmieńmy na 10%.

> [...]
    > o pracę, jeszcze te 50% dochodów, to nie wierzę, że ludzie by nie wyszli
    > na ulicę. A w wielu miejscach nie renegocjuje się umów inaczej niż

    Pisząc poprzedniego posta chciałem zastrzec że "negocjatorów" z kilofami
    pomijamy,
    szkoda że w końcu nie zastrzegłem :)

    > Przede wszystkim nie bierzesz pod uwagę tego, że renegocjowanie umów to
    > też
    > jakiś koszt. Pomijalny jak masz 1-2 pracowników, ale nie jak masz kilka
    > tysięcy.

    Fakt, o tym nie pomyślałem. Ale - czy takie większe firmy nie mają jakiegoś
    regulaminu wynagrodzeń który precyzuje co zrobić w przypadku gdy rząd
    podłoży świnię ?

    --
    Tomek

  • 18. Data: 2010-07-29 11:23:35
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Przede wszystkim nie bierzesz pod uwagę tego, że renegocjowanie umów to też
    > jakiś koszt. Pomijalny jak masz 1-2 pracowników, ale nie jak masz kilka
    > tysięcy.

    Jak masz 1-2 czy nawet 10 pracowników, to renegocjacje polegają zwykle
    na umówieni się, jaką część wynagrodzenia pracownicy zgodzą się wziąć
    "pod stołem" i jaki będą mieli udział w "zysku na zusie".

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 19. Data: 2010-07-29 11:24:44
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-07-29, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Ok, to zmieńmy na 10%.

    No i w zależności od tego po której stronie to będzie, to albo pracownik
    dostanie mniej, albo ogólny koszt jaki ponoszę za pracownika się zwiększy.
    Przy 10% jeszcze jest to akceptowalne.

    [...]

    > Fakt, o tym nie pomyślałem. Ale - czy takie większe firmy nie mają jakiegoś
    > regulaminu wynagrodzeń który precyzuje co zrobić w przypadku gdy rząd
    > podłoży świnię ?

    Nie możesz przecież w regulaminie zawrzeć automatycznej akceptacji gorszych warunków
    płacowych. Te możesz wstawiać tylko wypowiedzeniem zmieniającym lub na mocy
    porozumienia
    stron. Indywidualnie. A jak masz więcej pracowników, to podpadasz pod rózne
    "zwolnienia
    grupowe" konflikty ze związkami itp.

    "Na lepsze" oczywiście warunki można zmienić automatycznie, ale nie wiem czy taka
    sytuacja
    będzie miała miejsce przy podwyżce składek :P

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 20. Data: 2010-07-29 11:49:12
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    sytuacja
    > będzie miała miejsce przy podwyżce składek :P

    Gdy zwiększają się koszty składek pracodawcy to nie ma możliwości, żeby
    automatycznie wpływało to na zarobki pracownika.
    Z drugiej strony, kiedy zwiększają się koszty pracownika (potrącenia z
    kwoty brutto) to pracodawca nie ma obowiązku tego rekompensować.

    Trzeba zawsze pamiętać, że należna kwota wynagrodzenia za pracę do kwota
    BRUTTO. Ile z tego do wypłaty - to nie jest zmartwienie pracodawcy (poza
    techniczną kwestia, ze trzeba poprawnie obliczyć, potrącić i
    rozprowadzić po urzędach).
    Innymi słowy - pracownikowi nie należy się dopłata z tytułu podwyżki
    jego składek, czy tego że wpadł w wyższy próg podatkowy.

    I nie słyszałam, żeby tego typu bufory ktoś wpisywał do regulaminów czy
    nawet układów zbiorowych pracy (ale jak ktoś zna taki ewenement, to
    poproszę namiary), bo nie da się tego mechanizmu zastosować w obie
    strony - jak wzrosną obciążenia to może zadziałać automat podnoszący
    brutto w stosunku do umowy, ale jak zmaleją - żaden automat nie może z
    brutto obciąć.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813