  • 1. Data: 2007-08-22 09:33:05
    Temat: nie ujęta w kpir faktura vat z poprzedniego miesiąca
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Witam,

    Prowadzę działalność gospodarczą (KPiR, VAT, liniowy, memoriał).
    Znalazłem fakturę vat z lipca (poprzedniego miesiąca) tymczasem vat-7 za
    ten miesiąc został już złożony, a podatki vat i pit zapłacone (chodzi o
    fakturę za telefon komórkowy).
    Czy mogę ten koszt ująć w aktualnym miesiącu oraz odliczyć vat? A jeśli
    nie to co powinienem zrobić (najchętniej unikając korekty vat-7 za
    poprzedni miesiąc)?

    Czy jest taka możliwość aby nie odliczać vat a jedynie ująć całą
    kwotę (z VAT) w koszty?

    Piotr

  • 2. Data: 2007-08-22 09:44:55
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 22-08-2007 o 11:33:05 PiotrB. <p...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > poprzedni miesiąc)?
    >
    > Czy jest taka możliwość aby nie odliczać vat a jedynie ująć całą

    Jeśli otrzymałeś tą fakturę w zeszłym miesiącu i nie jest to faktura za
    ogólnie pojęte media
    czy telekomunikację, to z dużym prawdopodobieństwiem możesz odliczyć ją
    też w tym miesiącu.
    Co do kosztów - to zależnie od tego czy używasz pseudo-kasy czy
    pseudo-memoriału(w tym roku
    to już się stopiło prawie kompletnie - w zależności od tego jak traktowac
    remanent)
    - ogólnie rzecz biorą koszt powstaje(jest poniesiony) w dniu wystawienia
    faktury, a potrącalny jest
    albo w tymże dniu poniesienia, albo w okresie w którym miałeś przychód
    odpowiadający temu kosztowi
    (w praktyce, jeśli to podlega pod remanent, to wpisywać możnaby wszytsko
    jak leci w dacie faktury bo
    i tak wyleci w Sylwestra).
    No i teraz jest zonk - czy wpisywanie w KPiR z datą faktury oznacza, że
    trzeba korygować poprzedni
    miesiąc, czy wystarczy ujać w miesiącu obecnym jako pierwsza pozycja?
    Ja bym ujął w miesiącu obecnym, zrobił adnotację w kol. 17 - i jeśli to
    jednostkowe przypadki
    to nikt nic nie zrobi. Chociaż jak posperasz w necie, to zobaczysz, że
    puryści twierdza że lepiej skorygować
    odpowiedni miesiąc.

    To takie luźne wywody - najlepiej zobacz sam updof, art. 22.4/5/6, z
    uwzględnieniem czy to koszt
    pośredni, czy bezpośredni i wg której pseudometody się rozliczasz(choć,
    jak napisałem wcześniej,
    teraz to już nie ma wielkiej różnicy - szkoda że nie wywalili tego ustępu
    5 i 6 i nie zostawili
    czarno na białym potrącania kosztów w dacie dokumentu + wywałka na koniec
    roku remanetem wszystkiego co nie sprzedane).

  • 3. Data: 2007-08-22 09:49:47
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 22 Aug 2007 11:44:55 +0200, t...@o...pl napisał(a):

    > ..... nie jest to faktura za
    > ogólnie pojęte media
    > czy telekomunikację, ......

    No comment

  • 4. Data: 2007-08-22 09:58:36
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 22-08-2007 o 11:49:47 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    napisał(a):

    > No comment

    :) to mnie złapałeś

    No to inaczej: jeśli masz na tej fakturze termin płatności to w miesiącu
    na który przypada ten termin
    odliczasz - art. 86 ust pkt 3 - lub w okresie kolejnym - art. 86 ust pkt 4

    Co do kosztów-to jest to zapewne koszt pośredni - updof art. 22.4 lub
    22.5c + 22.6b.
    Jak dla mnie stosowanie 22.5 od tego roku straciło wszelki sens -
    22.4+22.6b jest,
    jak na polskie realia, perfekcyjnie prostym tandemem.

  • 5. Data: 2007-08-22 10:20:23
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 22-08-2007 o 11:58:36 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał:

> [...]

    > 22.4+22.6b jest,
    > jak na polskie realia, perfekcyjnie prostym tandemem.

    Termin płatności mam lipcowy, zapłacone w lipcu.
    Czyli jak rozumiem z punktu widzenia VAT mogę odliczyć w sierpniu.
    A z punktu widzenia pit...

    -----------
    5d. Za dzie? poniesienia kosztu uzyskania
    przychodów uwa˝a si´ dzie?, na który uj´-
    to koszt w ksi´gach rachunkowych (zaksi´-
    gowano) na podstawie otrzymanej faktury
    (rachunku), albo dzie?, na który uj´to koszt
    na podstawie innego dowodu w przypadku
    braku faktury (rachunku), z wyj?tkiem
    sytuacji gdy dotyczy?oby to uj´tych jako
    koszty rezerw albo biernych rozlicze? mi´-
    dzyokresowych kosztów.?,
    -----------

    jest ok.

    -----------
    ?6b. Za dzie? poniesienia kosztu uzyskania
    przychodów w przypadku podatników,
    o których mowa w ust. 6, uwa˝a si´ dzie?
    wystawienia faktury (rachunku) lub innego
    dowodu stanowi?cego podstaw´ do zaksi
    ´gowania (uj´cia) kosztu.
    -----------

    nie jest ok. czyli nie mogę.

    Piotr

  • 6. Data: 2007-08-22 10:28:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Aug 2007, t...@o...pl wrote:

    > Jeśli otrzymałeś tą fakturę w zeszłym miesiącu i nie jest to faktura za
    > ogólnie pojęte media
    > czy telekomunikację, to z dużym prawdopodobieństwiem możesz odliczyć ją
    > też w tym miesiącu.

    Hm... a co ma do tego "telekomunikacyjność" faktury?
    W "nowej" ustawie o VAT (obowiazuje od 2004 roku!) zmieniono w końcu
    kolejność przepisów i ust.11 obejmuje *cały* ust.10
    Weź i sprawdź ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-08-22 10:50:25
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

  • 8. Data: 2007-08-22 10:51:12
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 22-08-2007 o 12:20:23 PiotrB. <p...@n...pl> napisał(a):

    > Termin płatności mam lipcowy, zapłacone w lipcu.
    > Czyli jak rozumiem z punktu widzenia VAT mogę odliczyć w sierpniu.
> [...]

    5d nie ma zastosowania do kpir

> [...]
    > przychodów w przypadku podatników,
    > o których mowa w ust. 6, uwa˝a si´ dzie?
    > wystawienia faktury (rachunku) lub innego

    Dzień poniesienia <> dzień potrącenia

    Doczytaj

  • 9. Data: 2007-08-22 10:55:42
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 22-08-2007 o 12:51:12 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał:

    > Dzień poniesienia <> dzień potrącenia
    > Doczytaj

    gubię się w tym.

    Piotr

  • 10. Data: 2007-08-22 10:58:19

    Dnia 22-08-2007 o 12:55:42 PiotrB. <p...@n...pl> napisał(a):

    > gubię się w tym.

    Ja też :) Zrobili nowelizację, trochę wyjaśnili, a resztę dogmatwali,
    teraz hordy urzędasów interpretują a podatnicy dalej mają kogiel-mogiel.

    Qrrr ja bym chciał po prostu wiedzieć jak mam te faktury wpisywać i mieć
    100%
    pewności że jest ok, czy ja za dużo wymagam, czy może demokratyczne
    państwo prawne
    to coś troszkę innego niż w reklamach..