    From: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Date: Mon, 27 Jun 2005 14:11:19 +0200
    <d97f67$nkc$1@nemesis.news.tpi.pl> <d98emp$scc$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d98v28$bkp$1@news.onet.pl> <d99275$2uk$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d992fk$jvn$1@news.onet.pl> <d994iu$k8c$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9996a$76a$1@news.onet.pl> <d99n3c$1ag$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d99t4q$q2m$1@news.onet.pl> <d9atnt$jv9$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9c8du$k62$2@news.onet.pl> <d9ch65$1tm$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9cknd$l2q$1@news.onet.pl> <Pine.WNT.4.60.0506232358460.1952@athlon>
    <d9hc2o$c8t$1@news.onet.pl> <d9ho5v$pi0$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9hr60$d58$1@news.onet.pl> <Pine.WNT.4.60.0506250009310.1940@athlon>
    <d9j5ec$89d$1@news.onet.pl> <Pine.WNT.4.60.0506251258450.1108@athlon>
    <j...@g...news.tpi.pl>
    <Pine.WNT.4.60.0506271315440.1928@athlon>

    In article <Pine.WNT.4.60.0506271315440.1928@athlon>,

> [...]
    > horyzontem :] - "zaliczenie części w KUP" jest pewnym
    > 9pewnie nieprawidłowym) skrótem.
    >
    > Jeśli *przeznaczeniem* tonera było użycie w DG - to oczywiście
    > podatnik ma prawo ująć jego cenę w KUP.
    > Całą.
    > I odliczyć VAT.
    > Wg proporcji "obowiązującej na dany rok".
    >
    > Natomiast jeśli *wbrew* temu przeznaczeniu część przeznaczy
    > "na cele osobiste" to IMO powinien:
    > - skorygować koszt o część zużytą "na cele osobiste", art. 23.1.49
    > ustawy o podatku dochodowym (i robi to "po stronie minusów")

    Sprzeciw.
    23.1"Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    (...)
    49) wydatków poniesionych na zakup zużywających się stopniowo rzeczowych
    składników majątku przedsiębiorstwa, nie zaliczanych zgodnie z odrębnymi
    przepisami do środków trwałych - w przypadku stwierdzenia, że składniki
    te nie są wykorzystywane dla celów prowadzonej działalności
    gospodarczej, lecz służą celom osobistym podatnika, pracowników lub
    innych osób, albo bez uzasadnienia znajdują się poza siedzibą
    przedsiębiorstwa,"

    1. Moim zdaniem toner to nie jest "rzeczowy składnik majątku", na
    dodatek "zużywający się stopniowo".
    2. A gdyby nawet, to potrzebne jest stwierdzenie (czyli chyba "urzędnik
    tak uważa" to za mało), że nie są *wykorzystywane* dla celów DG - moim
    zdaniem to dotyczy sytuacji typu "zaliczyłeś w KUP suszarkę do włosów,
    której używasz w prywatnej łazience, a nie w zakładzie", a nie sytuacji
    "wlazłeś do zakładu i wysuszyłeś sobie prywatne włosy firmową suszarką"
    (nawet gdybyś to robił codziennie).
    3. Co ze środkami trwałymi? ;)

    > - wykazać za pomocą FW VAT podatek należny od "przekazania ca
    > cele osobiste", art. 7.2.1 ustawy o VAT - i inaczej niż
    > poprzednio robi to "po stronie plusów" :)

    Tu zgoda - o ile przekazałem. Ale przekazanie rozumiem jako "kupiłem
    karton mydła do kiosku, dwie sztuki wziąłem do domu" - a nie jako
    "wytarłem sobie buty w kioskową szmatę i zrobiłem prywatną notatkę
    kioskowym długopisem".

    > IMO FW VAT może pełnić rolę DW służącego również do korekty
    > kosztu. W odróżnieniu od stanu sprzed 1.V.2004 nie ma
    > już problemu z koniecznością "VATu od marży" (przypomnę
    > iż wcześniej podatnik - dla celów VAT - powinien był
    > "sprzedać sobie po cenie stosowanej wobec innych
    > odbiorców", czyli na ogół DROŻEJ niż sam kupił).

    A jeśli nawet nie może, to który urzędnik to zakwestionuje? :)

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.