  • 11. Data: 2008-03-23 21:47:53
    Temat: Re: odsetki z rachunku bankowego
    Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl>

    Użytkownik "Cavallino" <k...@...pl> napisał w wiadomości
    news:fs5gso$hsb$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > ROR to ROR a nie konto firmowe.

    Ok, ok, przepraszam. Spojrzałam tylko na to jaki PIT wypełnia i pierwsze, co
    przyszło mi do głowy, to właśnie konto firmowe. Fakt, ze na RORze potrącają.
    Pozdrawiam
    Barbara

  • 12. Data: 2008-03-24 17:59:29
    Od: "szymek" <c...@n...poczta.onet.pl>

    A wiec uzupełniam. Mam DG a konto to zwykłe Eurokonto Plus w Pekao SA. Konto
    wykorzystuje i w ramach DG i prywatnie.

    --
    Pozdrawiam, szymek.

  • 13. Data: 2008-03-24 18:27:55
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "szymek" <c...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    >A wiec uzupełniam. Mam DG a konto to zwykłe Eurokonto Plus w Pekao SA.
    >Konto wykorzystuje i w ramach DG i prywatnie.

    To ROR, więc podatek Belki jest automatycznie pobierany przez bank.

  • 14. Data: 2008-03-24 20:31:40
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "szymek" <c...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    >A wiec uzupełniam. Mam DG a konto to zwykłe Eurokonto Plus w Pekao SA.
    >Konto wykorzystuje i w ramach DG i prywatnie.

    Co to znaczy "wykorzystuje je w ramach DG"?
    Jesli tylko do placenia ZUS-u i podatkow, to ok. Jest to zwykle konto
    osobiste i podatek jest automatycznie pobierany ryczaltowo, czyli nigdzie go
    nei wykazujesz.
    Jesli jednak przyjmujesz na to konto takze wplaty od kontrahentow, to
    wowczas placisz podatek podwojnie - oprocz tego, ze bank nalicza i pobiera
    podatek, to Ty musisz odsetki uwzglednic w ksiedze przychodow i rozchodow
    (kolumna 8) i normalnie rozliczyc go lacznie z przychodami z dzialalnosci.
    Tak samo, jak np., przychody z wyprzedazy wyposazenia, itp. Rozliczenie
    roczne to troche zbyt pozno na rozliczenie odsetek z rachunku uzywanego do
    celow DG - ale, jako, ze sprawy sa pewnie groszowe a deklaracji sie teraz
    nie sklada, to po prostu zaksieguj odsetki w KPiR i zloz PIT-36 ze stosownie
    obliczonym przychodem.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 15. Data: 2008-03-24 22:28:16
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    > podatek, to Ty musisz odsetki uwzglednic w ksiedze przychodow i rozchodow

    Podstawa prawna?

  • 16. Data: 2008-03-24 22:40:21
    Od: <s...@a...pl>

    > Podstawa prawna?

    art. 14.2.5 ustawy PIT

    Chyba założyłes, że jeśli bank pobiera w imieniu podatnika już te bodajże 19
    czy 20% to podatnik może mieć to gdzieś. OK, przy 19% PIT finansowej
    różnicy dla fiskusa większej nie ma. A co gdy podatnik ma 40% podatek z
    działalności? Ma dopłacić róznicę? :)

  • 17. Data: 2008-03-25 18:23:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Mar 2008, s...@a...pl wrote:

> [...]
    [...]
    > art. 14.2.5 ustawy PIT

    Oczywiście :)

    > Chyba założyłes, że jeśli bank pobiera w imieniu podatnika już te bodajże 19
    > czy 20% to podatnik może mieć to gdzieś.

    Jakby nie to, że USom zdarzało się (z okazji kiksów polegających na
    niezgodności z przepisami) usiłować ściągnąć podatek "obustronnie",
    to można by uwierzyć :]
    Kwota mała, więc pewnie "mała szkodliwość", ale *teoretycznie* ktoś
    może się przyczepić. I to bardziej tego, że są "przychody
    nieudokumentowane" (co stanowi podstawę do wymyślenia, że w ogóle
    podatnik nie wpisuje tego i owego, więc oszacujmy... no, z 1500
    miesięcznie nie wpisuje ;> niż czepiania się kwoty!).

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2008-03-25 22:12:32
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości news:

    > art. 14.2.5 ustawy PIT

    To nie jest konto utrzymywane w związku z prowadzoną działalnością.
    Co najwyżej jest wykorzystywane w tym celu - ale nie ma zakazu.

    > Chyba założyłes, że jeśli bank pobiera w imieniu podatnika już te bodajże
    > 19 czy 20% to podatnik może mieć to gdzieś.

    Niesłusznie założyłem?

    >OK, przy 19% PIT finansowej różnicy dla fiskusa większej nie ma. A co gdy
    >podatnik ma 40% podatek z działalności? Ma dopłacić róznicę? :)

    Nie, skoro państwo zdecydowało że bierze zryczałtowany podatek - to bierze
    zryczałtowany.
    Nie widzę podstaw do dwukrotnego opodatkowania tej samej czynności tym samym
    podatkiem.

  • 19. Data: 2008-03-25 23:01:51
    Od: <s...@a...pl>

    > To nie jest konto utrzymywane w związku z prowadzoną działalnością.
    > Co najwyżej jest wykorzystywane w tym celu - ale nie ma zakazu.

    Ja to tłumaczę sobie tak:
    Rachunek, na który wpływają wpłaty od klientów, jest rachunkiem *związanym*
    z wykonywaną działalnoscią gospodarczą. Zdałaszam go w US w części C-2
    formularza NIP-1.

    ustawa PIT: 14.2.5. odsetki od środków na rachunkach bankowych utrzymywanych
    w związku z wykonywaną działalnością

    Skoro wpłaty wpływają na TO konto, to jednym z powodów jego utrzymywania są
    TE wpłaty. A zatem jest związek (częściowy) z wykonywaną działalnoscią.

    W ustawie nie ma zapisu (chyba nie ma), że musi to być rachunek utrzymywany
    *wyłącznie* do celów prowadzonej działalności. Moim zdaniem można to czytać
    tak, że wystarczy że jest to jeden z powodów utrzymywania konta.

    > Niesłusznie założyłem?

    Moim zdaniem niesłusznie.
    PIT 30a.1. Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany
    podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:
    3) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na
    rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub
    inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych
    przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną
    działalnością gospodarczą,
    Jak rozdzielisz środki - nazwijmy je osobistymi - od tych związanych z
    wykonywaną działalnością? Choć własciwie, Ty dałbyś radę. Ale jak to ma
    zrobić bank, zobowiązany pobrać podatek od tej części "osobistej"?

    > Nie, skoro państwo zdecydowało że bierze zryczałtowany podatek - to
    > bierze zryczałtowany.

    > Nie widzę podstaw do dwukrotnego opodatkowania tej samej czynności tym
    > samym podatkiem.

    Moim zdaniem powstaje tu podwójne opodatkowanie w wyniku
    błędu/niedopatrzenia/celowego działania właściciela konta. Gdyby
    poinformował on bank, że to konto bedzie również wykorzystywane w DG, bank
    inaczej by sie zachował.

  • 20. Data: 2008-03-25 23:15:53
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Ja to tłumaczę sobie tak:
    > Rachunek, na który wpływają wpłaty od klientów, jest rachunkiem
    > *związanym* z wykonywaną działalnoscią gospodarczą.

    Ale mowa o ROR, a nie o rachunku bieżącym działalności.

    > Skoro wpłaty wpływają na TO konto, to jednym z powodów jego utrzymywania
    > są TE wpłaty.

    Albo w drugą stronę - fakt posiadania tego konta umożliwia przyjmowanie
    RÓWNIEŻ tych wpłat.
    A wpłaty są z miejsca traktowane jako dochód podatnika.

    Gorzej, jak z tego konta realizuje spłatę zobowiązań wobec swoich
    kontrahentów z tytułu tejże DG, wtedy obrona może być kiepska.

    > Jak rozdzielisz środki - nazwijmy je osobistymi - od tych związanych z
    > wykonywaną działalnością? Choć własciwie, Ty dałbyś radę. Ale jak to ma
    > zrobić bank, zobowiązany pobrać podatek od tej części "osobistej"?

    I właśnie dlatego że nie rozdziela, to konto Z ZAŁOŻENIA nie służy celom
    działalności gospodarczej.

> [...]
    > błędu/niedopatrzenia/celowego działania właściciela konta. Gdyby
    > poinformował on bank, że to konto bedzie również wykorzystywane w DG, bank

    Nie zachowałby się inaczej, tylko poinformował że to konto nie służy do
    rozliczeń działalności gospodarczej.
    A jakby się klient uparł to by mu konto zamknął i szlus.