  • 21. Data: 2008-03-26 23:02:25
    Temat: Re: odsetki z rachunku bankowego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Użytkownik <s...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Ale mowa o ROR, a nie o rachunku bieżącym działalności.

    Ale "zawarcie umowy gospodarczej" (na prowadzenie konta) nie stanowi
    kryterium obowiązku zaliczenia przychodów kapitałowch z konta do DG.
    Jest *zupełnie* bez znaczenia, czy to konto nazywa się "ROR", "konto
    studenckie" czy "konto miliarderskie" - takiego kryterium w ustawie
    nie ma.
    Owym kryterium jest "utrzymywanie w związku".
    Jak ktoś przyjmuje wpłaty (z DG) na konto (jakiekolwiek), to może mieć
    kłopot z wykazaniem, że nie jest ono "utrzymywane w związku z DG".

    > Gorzej, jak z tego konta realizuje spłatę zobowiązań wobec swoich
    > kontrahentów z tytułu tejże DG, wtedy obrona może być kiepska.

    A tu bym się mniej przychylał :)
    Dlaczego "poważniej" chcesz traktować wydatki niż przychody?

    > I właśnie dlatego że nie rozdziela, to konto Z ZAŁOŻENIA nie służy celom
    > działalności gospodarczej.

    Ale jak widać z przepisu, założenie się "nie liczy". Nie ma tam zapisu
    "konto przewidziane do wykorzystywania z DG"!
    Fakt wykorzystywania wbrew założeniom, ale zgodnie z kryterium, powoduje
    IMO że przychody (z odsetek) są przychodami z DG.

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2008-03-27 00:18:22
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > A tu bym się mniej przychylał :)
    > Dlaczego "poważniej" chcesz traktować wydatki niż przychody?

    Bo tylko przyjmując wpłaty może traktować OD RAZU te wpłaty jako swoje
    dochody, czyli analogicznie do sytuacji w której otrzymuje te wpłaty od
    swojego pracodawcy.
    Czyli od razu to jego osobista kasa.

> [...]
    > Fakt wykorzystywania wbrew założeniom, ale zgodnie z kryterium, powoduje
    > IMO że przychody (z odsetek) są przychodami z DG.

    Tyle że od takich dochodów NIE POBIERA SIĘ zryczałtowanego podatku.
    A jak się pobiera, bo tak nakazuje ustawodawca, to znaczy że założył, że nie
    są przychodami opodatkowanymi inaczej niż ryczałtowo.

  • 23. Data: 2008-03-27 05:15:59
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    Dnia 26.03.2008 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

    [...]

    > Jak ktoś przyjmuje wpłaty (z DG) na konto (jakiekolwiek), to może mieć
    > kłopot z wykazaniem, że nie jest ono "utrzymywane w związku z DG".

    Jakiekolwiek? A jak np. właściciel owego konta dostanie zapłatę gotówką,
    i wystawi fakturę "zapłacone gotówką"? Może sobie wpłacić tą gotówkę
    na swoje osobiste konto, czy nie może? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 24. Data: 2008-03-27 12:26:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Mar 2008, Cavallino wrote:

    > Bo tylko przyjmując wpłaty może traktować OD RAZU te wpłaty jako swoje
    > dochody, czyli analogicznie do sytuacji w której otrzymuje te wpłaty od
    > swojego pracodawcy.
    > Czyli od razu to jego osobista kasa.

    Dopóki ktoś nie prowadzi ksiąg (PK), to pieniądze wpływające czy to
    z tytuły DG czy na konto DG są równie "osobiste" przecież :)
    Nie widzę przeszkód z osobistym użytkowaniu konta przeznaczonego
    (w umowie z bankiem) do celów osobistych, poza rzecz jasna brakiem
    prawa zaliczania (z okazji wykorzystywania osobistego) wydatków ubocznych
    w koszty oraz konieczności dobrego przygotowania się na wyjaśnianie
    dlaczego nie jest się wielbłądem z okaji przychodów które nie zostaną
    zaliczone do DG (aczkolwiek jak będzie to dobrze udokumentowany przychód,
    np. od przelew pracodawcy, to przeszkód nadal nie widać).

    A wydatki to już osobiste zobowiązanie prowadzącego DG ;)

    > Tyle że od takich dochodów NIE POBIERA SIĘ zryczałtowanego podatku.

    Owszem.
    Całe zamieszanie wynika z tego, że inne jest kryterium obowiązku
    płatniczego (dotyczącego banku) bo jest nim umowa, a inne zaliczek na DG
    bo jest nim stan faktyczny.
    Pamiętam, że kilka lat temu ktoś się pofatygował i wskazał "ścieżkę":
    - skoro z umowy z bankiem nie wynika iż konto jest "związane z DG", to
    bank nie ma prawa nie pobrać podatku ryczałtowego
    - skoro konto jednak jest "związane z DG", to przychód jest "gospodarczy"
    - podatnik musi więc zaliczyć go do przychodów z DG
    - podatnik powinien wystąpić do US o zwrot nieprawidłowo pobranego
    (ryczałtowo przez bank) podatku, motywując to ustawowym obowiązkiem
    oraz złamaniem umowy z bankiem :P (naruszenie umowy cywilnej nie
    zmieni statusu przychodu) oraz dokumentując pobranie nienależnego
    podatku dokumentem bankowym w którym wykazany jest pobrany ryczał.

    Praktycznie podatnik machnie ręką.

    > A jak się pobiera, bo tak nakazuje ustawodawca, to znaczy że założył, że nie
    > są przychodami opodatkowanymi inaczej niż ryczałtowo.

    Nie, to podatnik wprowadził bank w błąd (zawierając umowę, w której
    deklaruje inny sposób wykorzystania konta niż faktyczny, a na to że
    ustawodawca je inaczej opodatkował w zależności od "sposobu użycia"
    bank już nie ma wpływu).
    Więc to on powinien "odkręcić" co namieszał.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2008-03-27 12:31:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Mar 2008, Wojciech Bancer wrote:

    > Dnia 26.03.2008 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
    > [...]
    >
    > Jakiekolwiek? A jak np. właściciel owego konta dostanie zapłatę gotówką,

    To "przyjął zapłatę" i gotówka jest już jego :)

    Wpłata własna nie jest (już) "przyjęciem zapłaty z tytułu DG", tylko
    przekładaniem z kieszeni do kieszeni :)
    A to (przekładanie) dokumentować trzeba tylko jeśli ktoś prowadzi księgi
    (a nie KPiR). Bez skutków podatkowych zresztą.

    > i wystawi fakturę "zapłacone gotówką"? Może sobie wpłacić tą gotówkę
    > na swoje osobiste konto, czy nie może? :)

    Ależ zupełnie się zgadzam z tym co chcesz powiedzieć :), acz przyznaję
    iż używając określenia "wpłata" dałem pole do kombinowania (powienienem
    był napisać "przyjmuje zapłatę") :)
    A kiks z Twojej strony polega na tym, że skoro chcesz użyć f-ry
    "zapłacono gotówką" w roli dowodu, to ów dowód dowodzi że wpłata
    na konto już *nie* nastąpiła z tytułu tej f-ry :O

    pzdr, Gtofryd