  • 1. Data: 2006-12-18 09:42:21
    Temat: powiązania rodzinne a VAT
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witam !

    Coś mi się "obiło o uszy" ale nie jestem pewnien:
    Firma męża sprzedaje towar firmie żony.
    Czy są jakieś ograniczenia co do odliczania VATu z faktur
    pomiędzy takimi podmiotami ?
    Może ktoś jest na bieżąco z tym tematem i odeśle mnie do
    konkretnych przepisów.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 2. Data: 2006-12-18 10:53:01
    Temat: Re: powiązania rodzinne a VAT
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Lipas,

    W Twoim liście datowanym 18 grudnia 2006 (10:42:21) można przeczytać:
> [...]
    L> pomiędzy takimi podmiotami ?
    L> Może ktoś jest na bieżąco z tym tematem i odeśle mnie do

    przepraszam za "wielokrotność" zapytania, ale chyba mój
    program pocztowy się "wściekł". Naprawdę nie klikałem kilka
    razy... jeszcze raz przepraszam.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 3. Data: 2006-12-18 13:17:26
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Lipas napisał(a):
> [...]
    > pomiędzy takimi podmiotami ?
    > Może ktoś jest na bieżąco z tym tematem i odeśle mnie do

    Przeczytaj ustawę o vat, jest tam gdzieś o podmiotach powiązanych czy
    jakoś tak.
    W praktyce sprowadza się to do tego, że ograniczeń w odlicznaniu nie ma,
    ale w takich transakcjach trzeba stosować ceny typowe na danym terenie.
    Jeśli żona kupi coś od męża taniej, niż by kupiła do kogoś obcego (albo
    drożej), to kontrolerzy wezmą to pod lupę, doszukując się korzyści,
    jakie odniosły strony transakcji ustalając konkretną cenę. Jeśli
    wykryją, że dzięki zawyżonej albo zaniżonej cenie odnieśliście korzyści
    w postaci mniejszego podatku, to marny wasz los :)
    Andrzej

  • 4. Data: 2006-12-18 19:23:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Dec 2006, Lipas wrote:

    > Witam !
    >
    > Coś mi się "obiło o uszy" ale nie jestem pewnien:
    > Firma męża sprzedaje towar firmie żony.

    Mhm.
    A mają wspólność majątkową?
    Bo tak się zastanawiam, czy przypadkiem ktoś nie chce czegoś
    sprzedać samemu sobie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-12-18 19:30:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Dec 2006, ajt wrote:

> [...]
    [...]
    > Przeczytaj ustawę o vat, jest tam gdzieś o podmiotach powiązanych czy jakoś
    > tak.

    Jest. Na nieszczęście nie ma regulacji (jasnej) dla przypadku kiedy
    przeniesienie prawa do rozporządzania nie zmienia właściciela, a samo
    "przeniesienie" jest mocno ograniczone.
    Czyli współwłasność małżeńska dryfuje z męża i żony na żonę i męża :)

    > W praktyce sprowadza się to do tego, że ograniczeń w odlicznaniu nie ma, ale
    > w takich transakcjach trzeba stosować ceny typowe na danym terenie.

    Zgoda.
    Z zastrzeżeniem pytania, czy taka transakcja *w ogóle* podlega pod VAT?
    Prawdą jest iż mąż występuje jako podatnik i żona również.
    Ale przecież prawdą jest, że cały czas są współwłaścicielami tej rzeczy.
    AFAIR kiedyś był wyrok NSA stwierdzający że fakt iż zakup ST był "na żonę"
    nie zmienia podatkowo faktu iż mąż również był współwłaścicielem (dotyczył
    innego układu - mąż DG, żona nie DG, poszło o prawo do odliczania VAT).

    > transakcji ustalając konkretną cenę. Jeśli wykryją, że dzięki zawyżonej albo
    > zaniżonej cenie odnieśliście korzyści w postaci mniejszego podatku, to marny
    > wasz los :)

    A to swoją drogą, niezależnie czy VAT ma być czy nie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-12-19 09:37:49
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Gotfryd,

    W Twoim liście datowanym 18 grudnia 2006 (20:23:35) można przeczytać:
    GSn> Mhm.
    GSn> A mają wspólność majątkową?
    GSn> Bo tak się zastanawiam, czy przypadkiem ktoś nie chce czegoś
    GSn> sprzedać samemu sobie :)

    Mają.
    Przy czym pomimo wspólności majątkowej dla potrzeb VAT są to dwa odrębne
    podmioty.
    Rzeczywiście wygląda to na sprzedawanie samemu sobie, ale
    może wyjaśnię, firma męża przekroczyła próg do pełnej
    księgowości no i stąd całe zamieszanie. Trzeba towar
    przerzucić na firmę żony lub spółkę żony z mężem.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 7. Data: 2006-12-19 11:00:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Dec 2006, Lipas wrote:

> [...]
    [...]
    > Mają.
    > Przy czym pomimo wspólności majątkowej dla potrzeb VAT są to dwa odrębne
    > podmioty.

    Zgoda.
    Ale mi idzie nie o podmioty, a o czynność.
    Przekazywanie samemu sobie nie jest sprzedażą.
    Oczywiście czynność taka może nadal podlegać pod VAT, np. przekazanie
    na cele nie podlegające opodatkowaniu (dajmy na to na cele osobiste)
    może powodować obowiązek podatkowy.
    Ale jak rozumiem tu mamy przekazanie z celów podlegających opodatkowaniu
    na inne cele również podlegające opodatkowaniu?
    Przyznam że nie widzę jak to ugryźć - przepisów szczegółowych nie ma,
    *być może* w myśl zasady że przepisów zbędnych się nie zapisuje, ale
    przez to trudniej odszukać właściwą ścieżkę :(

    > Rzeczywiście wygląda to na sprzedawanie samemu sobie, ale
    > może wyjaśnię, firma męża przekroczyła próg do pełnej
    > księgowości no i stąd całe zamieszanie.

    Co do części rachunkowej nie wypowiadam się wcale :)
    Idzie o podejście podatkowe - niedawno był wątek z przekazywaniem
    majątku "z firmy" na cele osobiste.
    W tym przypadku chyba mowa o operacji podobnej, tyle że nie do majątku
    osobistego a majątku gospodarczego. Do DG żony, ale nadal we
    współwłasnosci męża.

    > Trzeba towar przerzucić na firmę żony

    IMO mamy zgryz: co to za czynność cywilnoprawna, gdzie i jak jest
    zaklasyfikowana w przepisach VAT, gdzie i jak jest zaklasyfikowana
    w przepisach PIT?
    Dochodzi oczywiście "gdzie i jak jest zaklasyfikowana w przepisach
    UoR", ale tu się nie wtykam :)

    Spróbuję opisać opisać co widzę:
    "przekazanie majątku z przeznaczonego na cele DG na przeznaczony
    na inne cele DG".
    Dla dochodówki powinno to być coś w stylu "przesunięcia do innego
    zakładu należącego do podatnika" - a przecież podatnik JEST współ-
    właśicicielem zakładu DG żony - opisanego dla KPiR w rozp. par. 9.5,
    dla PK nie wiem gdzie :)
    Dla VAT zapis art.7.2 wskazywałby na podleganie pod VAT, z tym
    zastrzeżeniem że nie mieści się w żadnej kategorii listy zdarzeń
    wymienionych na liście, jednak jest to lista otwarta ("w szczególnosci")
    a odwołuje się nie do przekazania *własności*, lecz "na cele inne
    niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem".
    Wniosek: faktura VAT powinna być, pytanie czy powinna to być f-ra
    wewnętrzna?

    IMO z *TAKIM* pytaniem można by wystąpić do US, póki jeszcze kosztuje
    to tylko 5 zł :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-12-19 11:19:30
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Gotfryd,

    W Twoim liście datowanym 19 grudnia 2006 (12:00:04) można przeczytać:
    GSn> IMO z *TAKIM* pytaniem można by wystąpić do US, póki jeszcze kosztuje
    GSn> to tylko 5 zł :)

    Bardzo dziękuję za pomoc w szerszym spojrzeniu na sprawę.

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas