  • 1. Data: 2006-06-21 11:41:52
    Temat: prośba o poradę (pilne, rudymentarne)
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    Witam
    Muszę się pilnie określić co do formy księgowości. Rozpoczynam DG,
    planowałem KPiR i rozliczanie na zasadach ogólnych, ale...

    Jestem rencistą i pewnie już nim pozostanę (orzeczony stopień
    niepełnosprawności po chorobie i operacjach kręgosłupa). Pani w ZUSie
    powiedziała, że jeżeli moja renta nie przekracza ileś tam (a nie przekracza)
    oraz jeśli rozliczam się ryczałtem, mogę nie płacić nawet minimum dla
    rozpoczynających DG (czyli zdrowotne - 166 zł).

    Moja działalność (siłą rzeczy, z powodu złego stanu zdrowia, ograniczona)
    będzie polegała GŁOWNIE (a może WYŁĄCZNIE) na realizacji usług jednego
    rodzaju, dla jednego zleceniodawcy. Czy w tej sytuacji trzymać się kurczowo
    KPiR, czy może pomysleć o ryczałcie? Jakie sa ograniczenia tego ostatniego,
    w szczególności w odniesieniu do kosztów (MUSZĘ korzystać z samochodu,
    internetu itp).

    No, i jak z (ewentualnym) liniowym - nie sądzę, aby mój obrót przekroczył
    kilka tysięcy miesięcznie... Opłaca się? I czy wtedy musi byc KPiR?

    Dzięki,

    Piotr

  • 2. Data: 2006-06-21 13:47:06
    Temat: Re: prośba o poradę (pilne, rudymentarne)
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 21-06-2006 o 13:41:52 Piotr Wozniacki <p...@w...pl> napisał:

> [...]
    > b?dzie polega?a G?OWNIE (a mo?e WY??CZNIE) na realizacji us?ug jednego
    > rodzaju, dla jednego zleceniodawcy. Czy w tej sytuacji trzymaae si?
    > kurczowo
    > KPiR, czy mo?e pomysleae o rycza?cie? Jakie sa ograniczenia tego
    > ostatniego,
    > w szczególno?ci w odniesieniu do kosztów (MUSZ? korzystaae z samochodu,
    > internetu itp).
    >
    > No, i jak z (ewentualnym) liniowym - nie s?dz?, aby mój obrót przekroczy?
    > kilka tysi?cy miesi?cznie... Op?aca si?? I czy wtedy musi byc KPiR?

    To zależy od stawki ryczałtu - ponieważ na ryczałcie nie masz kosztów(tzn
    nie odliczasz ich od przychodu).

    Czyli musisz rozwiązać zgrubsza takie równanie:

    Przychód - StawkaRyczałtu*Przychód > Przychód -
    SkalaPodatkowa(Przychód-Koszty)

    lub

    Przychód - StawkaRyczałtu * Przychód > Przychód -
    0,19*(Przychód-Koszty) dla liniowego

    Pamiętaj że prawie całe zdrowotne odliczasz od podatku(np teraz płacisz
    coś koło 175 a odliczasz
    155 - oczywiście jeśli podatek jest >= 155 ) - więc to ma małe znaczenie.

    Generalnie ryczałty 20 i 17 (jeśli dobrze pamiętam stawki) opłacają się
    chyba mało komu.
    Jeśli Twoja działalnośc wpadałaby na 8,5% to może się opłacać, przy 3%
    jeszcze korzytsniej.

    Pamiętaj też o jednym - Gita Zylowska ma zamiar skasować ryczałt, więc
    jeśli to przejdzie
    to bedziesz i tak musiał na KPiR się przerzucić

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-06-21 13:48:59
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Piotr Wozniacki wrote:

> [...]
    > przekracza) oraz jeśli rozliczam się ryczałtem, mogę nie płacić nawet
    > minimum dla rozpoczynających DG (czyli zdrowotne - 166 zł).

    Pani źle cię poinformowała. Stan na dziś jest taki, że płacisz tylko
    zdrowotne. I nie zależy to w żadnym wypadku od formy opodatkowania.
    Miało się to bodajże od 1 lipca zmienić, ale zmiany odroczono do 1
    stycznia żeby sejm mógł przyjąć nową ustawę. Co będzie w tej ustawie
    nie wie nikt.

> [...]
    > ograniczenia tego ostatniego, w szczególności w odniesieniu do kosztów
    > (MUSZĘ korzystać z samochodu, internetu itp).

    Jeśli Gilowska przeforsuje swoje zmiany w podatkach to od nowego roku
    nie bedzie ryczałtu. W tej chwili jeszcze masz chyba wybór. Na
    ryczałcie nie ma kosztów. Ale stawki podatu są zazwyczaj niższe. Sam
    musisz sobie oszacować co ci sie bardziej opłaca. Tylko ty wiesz co
    będziesz robił.

    > No, i jak z (ewentualnym) liniowym - nie sądzę, aby mój obrót
    > przekroczył kilka tysięcy miesięcznie... Opłaca się? I czy wtedy musi
    > byc KPiR?

    Zakładam, że już sie zdecydowałeś na KPiR. Jeśli nie wejdziesz (z renty
    i DG łącznie) w drugi przedział skali to nie warto. Jeśli istnieje
    ryzyko, że wejdziesz i nie rozliczasz się razem z np żoną to raczej
    wybierając liniowy nic nie ryzykujesz. Zakładam, że spełniasz warunki
    do liniowego.

    Oprócz tego czeka cię decyzja czy płacić VAT. Jeśli twoja sprzedaż nie
    jest zwolniona z VAT a twój klient jest firmą której sprzedaż też nie
    jest z niego zwolniona, to raczej będzie ci się opłacało bycie
    VAT-owcem.